شناسهٔ خبر: 19592 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صهیونیست‌ها برای در هم شکستن اتحاد مردم جنگ افروزی می‌کنند

برت گفت: اسرائیلی‌ها درگیر نوعی مجازات گروهی مردم غزه هستند؛ چون آن‌ها اجازه دادند دولت متحد تشکیل شود و این یک کابوس برای رهبری اسرائیل است. آن‌ها علاقه‌ای به صلح و مذاکره ندارند و تنها راه را تقویت روش‌های جنگ افروزانه می‌دانند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ برنامه «راز» سوم مردادماه، میزبان احسان رجبی مستندساز و فؤاد ایزدی عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان برای صحبت درباره «غزه، دیوار آهنین مقاومت» بود.

احسان رجبی، مستندساز در ابتدای بحث درباره مستندی که در خصوص داعش ساخته بود، گفت: تلاش کردیم با گروه‌های تروریستی که اقدامات وحشیانه انجام دادند و در زندان هستند یا همچنان بر موضع خود پایدار هستند، مصاحبه کنیم. بخشی هم با گروه‌های تروریستی بودند، امروز جدا شدند و جزو توابین شدند. در سوریه دو نوع معارض داریم که دسته اول معتقدند برای حل مشکلات باید گفت‌وگو کنند و سلاح نباید به دست گیرند. حتی معارضینی که اسلحه به دست داشتند، آن را به زمین گذاشتند و در انتخابات شرکت کردند. بخشی از این افراد اصلا دیدگاه اعتقادی ندارند.

رجبی ادامه داد: گروه‌های سیاسی لبنان به این اشاره می‌کنند که امروز بحث شیعه و سنی مطرح نیست و این‌‌ همان چیزی است که انگلیس و آمریکا سعی می‌کنند با رسانه‌های خود به آن دامن بزنند. در سوریه میان یک جمعیت ۳۰ میلیون نفری آنان یک درصد شیعه هستند و بیشتر مناطق مسیحی هستند. برخی از گروه‌های تروریستی برای مشروعیت بخشیدن خود خلیفه‌گری را رواج دادند و به طور عمدی می‌خواهند این تصاویر وحشیانه منتشر شود. سردبیر یکی از روزنامه‌های عربی معتقد است آنان با اقدامات خود قصد یارگیری دارند. معنای یارگیری فقط محدود به علاقه‌مندی افراد برای عضویت نیست بلکه باید به طور ناخواسته یار آنان باشند. در موضوع کلیسا ما با کریم عفوان به عنوان اسقف اعظم صحبت کردیم اما او به شدت از این تعارض غربی‌ها درباره حقوق بشر انتقاد می‌کند.

این مستند ساز افزود: یک کلیسای غربی در ۶۵ کیلومتری سوریه است که سالانه ۶ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند و کاملا توریستی است و خیلی قدمت دارد. جالب اینجاست که اهالی این کلیسا معتقدند گروه‌های تروریستی هیچ سنخیتی با مسلمانان ندارند و دزد و یاغی هستند. این نشان می‌دهد پشت این مسأله یک سناریو است و مستند ما اتفاقات پشت صحنه را بررسی می‌کند. آن‌ها نگاه مزدورانه آمریکا را در این حوادث متوجه شدند.

وی یادآور شد: رهبر جهاد نصر از دوستان نزدیک ایمن ظواهری و بن لادن بوده است و درباره جدایی خود از گروه‌های القاعده می‌گوید که از القاعده جدا نشده بلکه آن‌ها از مسیر اصلی خود منحرف شدند. آن‌ها فعالیت خود را به کشورهای اسلامی و قتل مسلمانان گسترش دادند. داعش در سال ۲۰۰۶ به وجود آمد و شکی نیست که ابوبکر البغدادی رهبر داعش، مزدور آمریکاست. البغدادی به همراه عده‌ای از بعثی‌های عراق که جزو همکاران او در داعش هستند، بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی همراه افسران آمریکایی و انگلیسی پیش رفتند. در حال حاضر هم  این افراد جزو گروه‌های تروریستی هستند.

رجبی ادامه داد: آمریکا داعش را با هزینه اولیه ۳۰ میلیون دلار و ۲ هزار نیروی آموزش دیده ایجاد کرد. اولین پایگاه را اردن به همراه آمریکایی‌ها در اختیار داعش می‌گذارد. برای اتحادمان علما باید با داعش مبارزه کنند. سلاح‌ها و تجهیزات آن‌ها کاملا آمریکایی هستند. با شدت گرفتن ضربات سوریه بر داعش و ضربات وارده آن‌ها به دستور آمریکا، اسرائیل مجبور به حمایت آشکار از داعش شده است. این حمایت از آنجا معلوم می‌شود که ۱۵۰۰ نفر از زخمی‌های جبهه داعش در بیمارستان‌های تلاویو درمان شدند. چه طور شده که داعش حتی سر یک آمریکایی را نبُریده است. آمریکا اهداف خود را از طریق مزدوران اجیر شده پیگیری می‌کند و تنها نیاز به رسانه‌هایی دارد که حقایق را وارونه نشان دهند. هیچ شکی نیست که داعش به نفع آمریکا در حال جنگ با شیعه و سنی است.

وی در پایان با بیان خاطره‌ای گفت: داعشیان یکی از روحانیان مساجد را می‌دزدند و گوش وی را می‌برند و بعد می‌خواهند که از عقاید آن‌ها پیروی کند. او می‌گوید اگر هم‌راستا با صحبت‌های پیامبر باشد، عقاید شما را در مساجد منتشر می‌کنم. داعش وی را بعد از ضرب و جرح فراوان در بیابان می‌اندازد. او بعد از چندماه کما به زندگی باز می‌گردد و حالا مسجدی که در آن نماز می‌خواند بسیار شلوغ شده است.

برای ورود به حوزه غزه و فلسطین نباید محافظه کار باشیم

در ادامه بحث فؤاد ایزدی، عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان درباره مصاحبه اوباما گفت: اوباما در مصاحبه‌ای گفته بود که آمریکا باید توازنی بین ایران و عربستان ایجاد کند. یعنی اگر ایران در حال قدرت گیری است، باید عربستان مانع شود و از طرف دیگر عربستان نیز کارهایی در سال‌های گذشته انجام داده که تمام آن‌ها مورد تأیید آمریکا نبوده و ایران می‌تواند روبروی عربستان باایستد. آمریکایی‌ها مشکل خاصی با سوریه ندارند چون ایران و لبنان در حال هزینه کردن هستند و از طرفی هم گروه‌های تکفیری هستند. ما چاره‌ای جز ورود به مسائل نداشتیم چون امکان گرفتن مرزهای ما به وسیله داعش وجود داشت. بسیاری از علمای سنی مخالف حرکات تکفیری‌ها هستند. کار جمهوری اسلامی باید این باشد که ارتباط خود را با علمای اهل سنت گسترش دهد و شاید باید دو قدم جلو‌تر برویم.

ایزدی عنوان کرد: مشکل ما در حوزه مدیریتی این است که افراد کارگزار معمولا محافظه کار می‌شوند و با چهره‌های دور‌تر ارتباط پیدا نمی‌کنند. حتی تا هزارسال دیگر همسایه عربستان هستیم و بهتر است با نیروهایی، فرا‌تر از آن چیزی که باید، ارتباط ایجاد کنیم و این احتیاج به خطرکردن دارد چون بسیاری از چهره‌ها با این حرکت‌ها مشکل دارند. در حال حاضر چون صحنه تغییر کرده نمی‌توانیم به سبک قدیمی رفتار کنیم، نیازمند کارهای جدید هستیم. باید افراد تأثیرگذار در افکار عمومی بیایند و سیاهی لشکر اصلا فایده‌ای ندارد.

وی افزود: گاهی اوقات افراد دعوت شده را به خوبی نمی‌شناسیم. الان متوجه شدیم که اگر ما برای وضعیت خود برنامه نداشته باشیم، شرایط پیش نمی‌رود. قدم اول ما شناخت مخاطب و دوم ارتباط صحیح است. در حال حاضر نهادهایی هستند که افراد تأثیرگذار را دعوت کنند اما در ساختار بوروکراسی اداری مشکل دارند و همچنین مدتی است که مشکل بودجه وجود دارد. ما باید در این حوزه‌ها به صورت چریکی کار کنیم.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان گفت: در حال حاضر وضعیت به صورتی است که افراد معترض در خود کنگره آمریکا هم هستند. ما برنامه‌ای برای این افراد نداریم و مشکل ما بحث شناخت این افراد و محافظه کاری است. نکته این است که در کشورهای غربی، عده‌ای همفکر و هم صدای ما هستند که این همصدایی در حال رشد و بزرگ‌تر شدن است. مقام معظم رهبری می‌گویند که در سیستم کشورهای غربی دو اصل پول و زور وجود دارد که وضعیت کشورهای غربی را مشخص می‌کند. دشمنان ما از اهرم پول استفاده می‌کنند و جریان را به نفع خود تغییر می‌دهند. معمولا به این سیستم در داخل کشور کمتر توجه می‌کنند.

ایزدی در پایان گفته‌های خود تأکید کرد: سال ۲۰۱۲ که انتخابات گسترده بود، کل پول‌هایی که گروه‌های متعدد هزینه کردند، ۱۵ میلیون دلار است که کم است. هزینه‌ای که ایران برای فروش نرفتن نفت می‌دهد، اصلا قابل مقایسه با این پول‌ها به طور رسمی و غیر رسمی نیست. مقام معظم رهبری می‌گویند کرانه باختری هم باید مسلح شود چون وقتی در این جنگ از موشک در غزه استفاده شد، طرف مقابل هم بهم ریخت. در صحنه نظامی اگر از موشک استفاده نکنیم، فلسطین‌‌ همان فلسطین قبلی می‌ماند. در آمریکا ۲ برابر جمعیت یهودی‌ها مسلمان داریم و باید از این ظرفیت به طور قانونی استفاد شود. اگر ایران ورود پیدا کند شرایط فلسطین بهتر می‌شود و این همکاری باید ادامه پیدا کند. در حال حاضر دولت جدید فرصت‌هایی در این زمینه دارد. ما نیازمند حداقل ۵۰ مرکز رصد فعالیت‌های آمریکا هستیم که اصلا در کشور نداریم.

داعش را آمریکایی‌ها به پا کردند

در ادامه برنامه گوردون داف در تماسی مجازی درخصوص داعش گفت: ما می‌دانیم که اعضای کادر داعش به وسیله نیروهای مخصوص آمریکایی آموزش دیدند و بیش از ۱۵۰۰ نفر از نیروهای داعش در بیمارستان‌های اسرائیل تحت درمان هستند. ما سلاح‌های آن‌ها را از افغانستان به اردن آوردیم. ما همچنین چگونگی پشتیبانی از غزه را رصد می‌کنیم و ندیدم که آن‌ها بخواهند از غزه حمایت کنند. تنها چیزی که داعش از آن‌ها حمایت می‌کند منافع اسرائیل است. آنها مشغول جنگ با دشمن اسرائیل هستند.

وی گفت: می‌دانیم داعشی‌ها گروه نظامی نمایشی هستند. تعداد بسیار زیادی نیرو وجود دارد که بسیار کارامد آموزش دیدند و در سوریه و عراق مانور می‌دهند. آن‌ها اطلاعات خود را از ماهواره‌های دقیق ایالات متحده دریافت می‌کنند. آن‌ها از این اطلاعات، ماهرانه استفاده می‌کنند و این یک تهدید مهم است. من در بزرگ‌ترین آژانس خصوصی اطلاعات فعالیت می‌کردم و مشاور دولت عراق بودم و برای سازمان ملل در عراق تحقیقاتی انجام دادم.

اسرائیلی‌ها مردم غزه را به صورت گروهی مجازات می‌کنند

در ادامه کوین برت روی خط «راز» آمد و گفت: فکر می‌کنم اسرائیلی‌ها درگیر نوعی مجازات گروهی مردم غزه هستند؛ چون آن‌ها اجازه دادند دولت متحد تشکیل شود و این یک کابوس برای رهبری اسرائیل است. رهبری اسرائیل باید بتواند بگوید که آن‌ها هیچ کس را برای مذاکره ندارند اما اکنون آن‌ها یک دولت متحد دارند که می‌تواند مذاکره کند. آن‌ها علاقه‌ای به صلح و مذاکره ندارند و تنها راه را تقویت روش‌های جنگ افروزانه می‌دانند. آن‌ها به این کشتار روی می‌آورند تا نظام تسلیحاتی خود را امتحان کنند و از این راه منفعت بسیاری در فروش سلاح به دست می‌آورند. نتانیاهو تلاش می‌کند قدرت غزه را در هم بشکند و حماس را از بین ببرد. او می‌تواند عروسک خیمه شب بازی خود را بر فلسطین مسلط کند. به نظرم حکمرانان اسرائیلی روانی هستند و نمی‌توانند از جنگ دست بکشند چون از آن درآمد دارند.

روحیه مقاومت مردم در حال گسترش است

در پایان برنامه یک جوان سوئدی به صورت مجازی با برنامه ارتباط برقرار کرد و به دلیل حضور در غزه درباره مردم گفت: به طور مطمئن روحیه مقاومت مردم در حال رشد و گسترش است. من نیروهای مقاومت حماس را ندیدم. بیشتر افراد غیرنظامی هستند که حتی برخی الزاما از حماس حمایت نمی‌کنند اما عشق وطن در آن‌ها می‌جوشد.

نظر شما