شناسهٔ خبر: 19273 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز جشنواره «قرآن، کتاب هدایت و بیداری و جلوه‌های والای هنر الهی» در تایلند

جشنواره‌ هنری ـ قرآنی «قرآن، کتاب هدایت و بیداری و جلوه‌های والای هنر الهی» به همت رايزني فرهنگي ايران در تايلند، روز جمعه 27 تيرماه در مركز اسلامي تايلند آغاز شد و تا 31 تيرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، اين جشنواره شامل برپایی نمایشگاه قرآن و کتاب‌های قرآنی، نمایش فیلم‌های قرآنی و قرائت قاریان ممتاز و بين‌المللي ایرانی است.

همچنين برگزاری نمایشگاهي متشكل از 40 قطعه از آثار خط و تذهیب و نگارگری مهدي ايراني، هنرمند برجسته‌ي کشورمان و برپایی کارگاه هنری توسط وي در مرکز اسلامی تایلند ـ متعلق به مسلمانان اهل تسنن شهر بانکوک ـ از ديگر برنامه‌هاي اين جشنواره‌ي قرآن است.

این جشنواره‌ي قرآنی به مدت 5 روز، تا 31 تيرماه، در مرکز اسلامی تایلند برگزار مي‌شود. پس از آن جشنواره از این محل منتقل و در دو برنامه‌ي روز جهانی قدس که توسط سفارت و رایزنی فرهنگی کشورمان در تايلند در دو نوبت یک روزه برگزار می‌شود، دوباره برپا خواهد شد.

با توجه به اينكه آغاز این جشنواره‌ي قرآنی در مرکز بزرگ اسلامی تایلند، مصادف با روز جمعه و برگزاری نماز جمعه در مسجد جامع این مرکز بود، نمازگزاران شرکت کننده در نماز و علاقمند به فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی با شور و اشتیاق خاصی در این جشنواره شرکت كردند و به ویژه از برپایی کارگاه هنری و هنرنمایی هنرمند کشورمان استقبال كردند.

همچنین همزمان با آغاز این جشنواره‌ي قرآنی، همایش یک روزه‌ي حمایت از مسلمانان فلسطین به همت مركز اسلامي تايلند با حضور حجت‌الاسلام شریعت، از دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از شخصیت‌های گوناگون اجتماعي و ائمه‌ي مساجد تايلند برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در اين همايش، جنایات رژیم جعلی صهیونیستی را علیه مسلمانان بی‌دفاع و مظلوم غزه محکوم كردند و خواهان پایان دادن حملات صهیونیست‌ها علیه مسلمانان فلسطین شدند.

برپايي نمایشگاه قرآنی در اسلام آباد

همزمان با ایام پر فیض و برکت ماه مبارک رمضان نمایشگاه کتاب با موضوع قرآن کریم در مسجد امام جعفر صادق (ع) در اسلام آباد برگزار شد.
 
در این نمایشگاه که با مشارکت مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان بر پا شد، تعدادی از نسخ خطی قرآن برای بازدید علاقه مندان به نمایش گذاشته شد که با استقبال نماز گزاران و باز دید کنندگان روبرو گردید.

در نمایشگاه قرآنی تعدادی از کتابی و آثار تالیفی با موضوع قرآن کریم از نویسندگان مختلف به زبان های فارسی، اردو و انگلیسی در معرض دید روزه داران قرار گرفت.

سمینار «پیشرفت‌های علوم قرآنی ایران»در اندونزي

سازمان محمدیه‌ اندونزی با همکاری رایزنی فرهنگی كشورمان، سمینار «پیشرفت‌های علوم قرآنی جمهوری اسلامی ایران» را همزمان با روزهاي ماه مبارك رمضان، با حضور اساتید ایرانی و اندونزیایی برگزار كرد.

سمینار «پیشرفت‌های علوم قرآن جمهوری اسلامی ایران» با حضور استاد احمدی شاهرختی از ایران، حجت‌الله ابراهمیان، رایزن فرهنگي كشورمان در اندونزي، امیرشاه تامبونان، معاون دبیرکل مجلس العلماء اندونزی، سولارنو، معاون دانشگاه محمدیه و صالح دَولَی و نیز سعید ماتوندانگ، قاری بین‌المللی اندونزیايي در محل دانشگاه محمدیه جاکارتا برگزار شد.
در ابتداي اين سمينار صالح دَولَی، جمهوری اسلامی ایران را نماد قرآنی در جهان معرفی کرد. سپس معاون دانشگاه محمدیه از ضرورت همکاری‌های دینی و قرآني میان دانشگاه محمدیه و دانشگاه‌های ایران سخن گفت.

حجت‌الله ابراهیمیان، رایزن فرهنگی كشورمان در اندونزي هم در سخناني ظرفیت‌های قرآني جمهوری اسلامی ایران را تبیین کرد. وي گفت: امروز به برکت نظام اسلامی، بیش از 200 تفسیر قرآن توسط ایرانیان به نگارش درآمده است.

سپس دو قاری بین‌المللی حاضر در اين سمينار، استاد ابوالحسن احمدی شاهرختی از ايران و استاد سعید ماتوندانگ از اندونزي به اجرای قرائت پرداختند.

بخش پایانی این سمینار به سخنرانی احمدی شاهرختی اختصاص داشت كه وي در آن ابعاد پیشرفت‌های قرآن و نیز کیفیت برنامه‌های حافظان و قاریان قرآن در جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد و سپس به سؤالات حاضران پاسخ داد.

«کاروان برکت» در آلبانی به راه افتاد

كاروان بركت، عنوان برنامه‌اي است كه در آن جامعه‌ي مسلمانان آلبانی با همکاری اهداکنندگان خارجی و داخلی، مراسم افطار ويژه‌ي روزه‌داران مسلمان و قشرهای نیازمند جامعه را برگزار می‌كنند.

شهرداری بایرام پاشا، از استانبول ترکیه در همکاری با جامعه‌ي مسلمانان آلبانی و شهرداری‌های شهرهای مختلف آلبانی، برنامه‌ي افطار با عنوان کاروان برکت که افطارهای وسیعی را در میدان‌های اصلی شهرهای آلبانی و در فضای باز و با دعوت عمومی برای همه که پای سفره افطار بنشینند، برگزار كرده است.

همکاری جامعه‌ي مسلمانان آلبانی امسال نیز به ماه مبارک رمضان رنگ و طراوت خاصی بخشیده است. آنها هر شب ماه مبارک رمضان در تیرانا و دیگر شهرهای آلبانی مراسم ضیافت افطار برگزار می‌كنند.

جامعه‌ي مسلمانان آلبانی هر شب در همکاری با بنیادها، انجمن‌ها و اهداکنندگان خارجی و داخلی از طریق مفتی‌گری‌ها، مراسم افطار برای روزه‌داران مسلمان و قشرهای نیازمند جامعه برگزار می‌كنند.

مراسم افطاری بسياري در شهرهای تیرانا، دورس، الباسان، کاوایا، دلوینا، اشکودرا، پوکا، مالسی ماذه، جیروکاسترا، کوکس  و ديگر شهرهاي آلباني برگزار شده است.

براساس گزارش‌هاي ارسالي، تاكنون ده‌ها هزار مؤمن مسلمان آلبانیایی پای سفره‌ي این افطارها نشسته‌اند.

سمینار «رمضان، عامل وحدت‌بخش مسلمانان جهان» برگزار شد

خانه فرهنگ ایران در كويته‌، سمینار «رمضان، عامل وحدت‌بخش مسلمانان جهان» را روز جمعه 27 تيرماه، با حضور شخصيت‌هاي سياسي، علمي، مذهبي و فرهنگي كويته‌ي پاكستان در محل اين خانه‌ي فرهنگ برگزار كرد.

سمینار «رمضان، عامل وحدت‌بخش مسلمانان جهان» به همت نمایندگی فرهنگی ایران در كويته‌ي پاكستان و همچنين تلاش کارکنان محلی آن با تأکید بر زنده نگاه داشتن روز قدس، در روز جمعه‌ گذشته در محل خانه‌ي فرهنگ ايران در كويته برگزار شد.

اين مراسم با شکوهی خاص و در حضور بیش از 150 تن از دوستداران انقلاب اسلامی ایران برگزار شد. از جمله افراد حاضر در اين سمينار مي‌توان به یحیوی، سرکنسول ایران درکویته، مولانا عبدالمتین آخوندزاده و مولانا عطاءالرحمن از رهبران سني‌هاي كويته، حجت‌الاسلام اسدی، امام جمعه‌ي کویته، حجت‌الاسلام دومکی، دبیرکل وحدت بین‌المسلمین، تعدادي از شاعران، قاريان، پزشکان، اصحاب رسانه، مسئولین برخي دارالقرآن‌های کویته، جمعي از نویسندگان، تعدادی از اساتید زبان فارسی، تعدادی از خانواده‌های معظم شهدای کویته، رؤساي مدارس علمیه‌ي برخی مناطق حومه‌ي کویته، معلمین برخی مدارس مناطق مختلف کویته و دانشجویان و اساتید برجسته‌ي حوزه و دانشگاه اشاره كرد.

سید ابوالفضل حسینی، مسئول خانه‌ي فرهنگ ايران در كويته در آغاز اين مراسم خطاب به ميهمانان اين سمينار گفت: علت انتخاب عنوان سمینار، يعني وحدت بین مسلمین این بود که ماه رمضان، یکی از عوامل وحدت‌بخش ما مسلمانان است. ما عواما وحدن‌بخش ديگري هم داريم. مانند توحید و بندگی خدای یکتا، پیامبر (ص) که همه معتقدیم پیامبر ما حضرت محمد (ص) است و بعد از او پیامبری نيست. قرآن که معتقدیم کلام خداست و بر پیامبر (ص) نازل شد و عوامل دیگری چون؛ نماز، روزه، جهاد، امر به معروف و نهی ازمنکر که باید به نحو احسن این عوامل را مورد توجه قرار داده و با بهره‌گيري از آنها در راه وحدت منسجم‌تر گام بردرایم.
 
سید امان‌الله شادیزی، نويسنده، عطاءالرحمن، از علمای اهل تسنن دیوبند، مولانا عبدالمیتن آخوندزاده، از علمای برجسته‌ي اهل تسنن کویته و همچنين يحيوي، سركنسول ايران در كويته ديگر سخنرانان اين سمينار بودند كه به ترتيب درباره‌ي مسائل وحدت‌بخش مسلمانان، وحدت بین مسلمین و زنده نگاه داشتن روز قدس، حمایت از مظلومین فلسطین و جايگاه قدس شریف در اسلام با استفاده از آیات قرآنی و بهره‌گیری از احادیث مختلف سخنان كوتاهي را بيان كردند.

يحيوي همچنين در سخنان خود از تمامي مسلمانان دعوت كرد تا در حفظ و گسترش وحدت هر چه بیشتر کوشا باشند و از عوامل تفرقه‌افکنانه پرهیز كنند.

وي افزود: بايد با کمک و هم‌فکری تلاش کنیم تا موانع را برطرف سازيم و با وحدت و انسجام بيشتر، شاهد شکوفایی کشورهای اسلامی باشیم.

مسابقات قرآن کریم ویژه خردسالان در تانزانيا

مسابقات قرآن کریم ویژه خردسالان با حضور معاون رئیس جمهور تانزانیا در شهر دارالسلام برگزار شد.

با هماهنگی موسسه الاستقامه و با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در تانزانیا  و سفارت عمان، برنامه مسابقات قرآنی ویژه خردسالان 27 تير 93، در محل مسجد الاستقامه شهر دارالسلام با حضور پرشور علاقه مندان قرآنی برگزار شد.

در این مراسم معنوی که قریب بلال معاون رئیس جمهور تانزانیا، حسین مووینی وزیر دفاع ، سیف راشد وزیر بهداشت و شیخ اباصالح ، شیخ کندوچه ، رئیس جمیعت الاستقامه، سفیر عمان و  اقشار مختلف مردمی  و نیز اصحاب رسانه مانند تلویزیون دولتی تانزانیا (TBC) حضور داشتند ، کودکان خردسال حافظ جزء 30 قرآن کریم به مسابقه پرداختند که در انتهای برنامه به نفرات برتر از سوی معاون رئیس جمهور جوائز نقدی اهداء شد.

معاون رئیس جمهور در سخنانی ضمن تشکر از برگزاری مسابقه مذکور برای کودکان ،ماه مبارک رمضان را فرصت ارزشمندی برای انس و الفت بیشتر با قرآن کریم و نزدیکی بیشتر با خداوند متعال دانست و توجه به آموزه های قرآنی را برای سلامت و افزایش معنویت در جامعه بسیار مهم محسوب داشت و خواستار آن شد برنامه های مشابه قرآنی ویژه کودکان بیش از پیش گسترش یابد.

در ادامه برنامه نیز گروه تواشیح الاستقامه  که با الگو گیری از گروه های تواشیح ایران تشکیل شده است به اجرای برنامه پرداختند که با استقبال خوب حاضرین مواجه شد.

برگزاری همایش قرآنی در دانشگاه اسلامی شهر آمبون اندونزی

همایش قرآنی در دانشگاه اسلامی شهر آمبون اندونزی به همت رايزني فرهنگي و اتاق ايران در اين كشور برگزار شد.

 به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي؛ همایش قرآنی با حضور و سخنرانی ربانی نسب و شرکت حدود 150 نفر از مدیران، اساتید و دانشجویان با همکاری اتاق ایران و دانشگاه اسلامی شهر آمبون در محل این دانشگاه 22 تير 93، برگزار شد.

رباني نسب در رابطه با سابقه تلاوت قرآن در ايران اسلامي و پیشرفت قرآنی كشورمان، پاسخ به برخی شبهات موجود نسبت به تحریف قرآن در مکتب شیعه و ايران، اهمیت مبحث قرائت قرآن و آشنایی با نغمات و مقامات قرآن، اهمیت حفظ قرآن و برخی نکات کلیدی در حفظ سخنراني كرد.

نظر شما