شناسهٔ خبر: 19058 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حداد عادل: شاعر، سخن مردم را به زبان می‌آورد و درد روزگار را می‌گوید

با تقدیر از مومن قناعت شاعر تاجیکستان و ظهیر احمد صدیقی شاعر پاکستان و همچنین شاعرانی از هند، افغانستان و روسیه دومین روز از همایش بین المللی شاعران پارسی زبان به کار خود پایان داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم همایش بین المللی پارسی زبانان که دوشنبه ۲۲ تیر در حوزه هنری برگزار شد، با بیان این که در شب دیدار شاعران پارسی زبان با مقام معظم رهبری شنیدن اشعار  شاعران خستگی را از تن‌اش بیرون کرده است، اظهار کرد: در دیدار با مقام معظم رهبری که استاد ظهیر صدیقی شعری به سبک غزل معروف اقبال خواندند، یاد شعری افتادم که ۴۱ سال پیش به همین مناسبت و همین معنا سروده بودم و بعد از انقلاب هم دو بیت به آن اضافه کردم. این شعر در رابطه با پیوند بین ایران و پاکستان است.

وی شعر خود را با مطلع «تا جهان باقی ست، تا خورشید تابنده است / بین پاکستان و ایران دوستی پاینده است» خواند.

عادل همچنین با اشاره به سفر خود پس از استقلال تاجیکستان به این کشور، عنوان کرد: نام مومن قناعت در میان نام های بزرگ تاجیکستان در ذهن من درخشیده است .

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این که همه باید به تاثیر شاعران در گسترش زبان فارسی بیاندیشیم، عنوان کرد: غالبا وقتی ما درباره زبان فارسی در کشورهای ایران، تاجیکستان، افغانستان، هندوستان و ... سخن می گوییم فکرمان متوجه عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. محاسبه می کنیم که آیا بازار کار برای کسانی که در هندوستان زبان فارسی یاد بگیرند وجود دارد یا خیر. یا در جریانات اجتماعی چه قدر همراه هستند. در حالی که مدافعان زبان فارسی در تمام این سرزمین ها شاعران بوده اند.

وی افزود: شاعران سخن دل مردم را به زبان می‌آورند و دردهای روزگار را بیان می‌کنند. پرسش های ابدی انسان را به زبان می آورند و فراتر از زمان، مکان و فراتر از مرزهای سیاسی شاعران انسان ها و ملت ها را پیوند می دهند. به نقش حافظ در گسترش زبان پارسی باید توجه کرد. هر جا فارسی زبان و فارسی دان هست حافظ کنار دست اوست.

این شخصیت فرهنگی و سیاسی کشور خاطرنشان کرد: در زمانه ما درست در رزوگاری که استعمار انگلیس با همه توان قصد ریشه کن کردن زبان پارسی را از هند و پاکستان داشت اقبال به مدد شعر آمد و چراغ زبان پارسی را قوت و روشنی بخشید و این کاری است که شاعران می کنند. آن ها دردها، حقایق و رازها را با زبانی دلنشین بیان می کنند شیرینی سخن و لطافت اندیشه را به کام مردم می نشانند.

در این مراسم همچنین سید علی موسوی گرمارودی شخصیت های برجسته شعر پارسی همچون مومن قناعت، محمد علی عجمی و ظهیر احمد صدیقی را معرفی کرد و در پایان شعری که درباره شهر دوشنبه تاجیکستان سروده بود را خواند.

همچنین مومن قناعت ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری همایش بین المللی پارسی زبانان، عنوان کرد: امیدوارم در این زمان پریشانی، این گونه برنامه ها بتواند حلقه های جدا شده را به هم پیوند دهند.

در این مراسم همچنین شخصیت هایی همچون علی اصغر داوری، بلرام شکلا، علی کمیل قزل باش، کیومرث عباسی قصری، ابوطالب مظفری، فرزانه مظفری، فاضل نظری، آنا برزینا، بلرام شکلا، اسکندر حسینی، محمد افسر رهبین، عزیز مهدی، سید محمود سجادی و قادر طراوت پور به شعرخوانی پرداختند.

از بخش های جالب توجه این برنامه شعرخوانی محمدرضا جعفری فر شاعر خردسالی بود که اشعار شاهنامه را از حفظ و به شیوه نقالی برای حضار اجرا کرد.

رستم عجمی که برای شعرخوانی دعوت شده بود با بیان این که پس از ۱۳ سال حضور در ایران اولین همایش بین المللی و تاثیرگزار شاعران فارسی زبان را می بینم، عنوان کرد: اگر هفت علیرضا قزوه داشتیم، هفت اقلیم جهان به زبان پارسی آباد می شد.
همچنین سعید بیابانکی شاعر مطرح کشور که اجرای برنامه را بر عهده داشت در فواصل زمانی مختلف اشعار معاصر کشورمان را برای آشنایی هر چه بیشتر شاعران فارسی زبان دیگر کشورها با شعر پس از انقلاب اسلامی می خواند که این شعرخوانی ها مورد توجه حضار قرار می گرفت.

در پایان این مراسم از مومن قناعت شاعر تاجیکستان و ظهیر احمد صدیقی شاعر پاکستان و همچنین شاعرانی از هند، افغانستان و روسیه تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

همچنین از مهمان این همایش بعد از اذان مغرب و عشاء با افطار در محوطه حوزه هنری پذیرایی شد.

نظر شما