شناسهٔ خبر: 18698 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل رسانه‎های تصویری: تعهدی برای تولید «ایرباس» طالب زاده نداریم

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در نشستی رسانه‌ای درباره وضعیت تولید پروژه «ایرباس» تأکید کرد:این موسسه هیچ تعهدی برای تولید پروژه سینمایی «ایرباس» به کارگردانی نادر طالب زاده ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، اولین نشست خبری موسسه رسانه های تصویری صبح روز دوشنبه ۱۶ تیر ماه با حضور حسین مسافرآستانه مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در محل این موسسه برگزار شد.

مسافرآستانه در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه طی ماه های گذشته حجم کار در این موسسه بسیار زیاد بوده و به همین دلیل شرایط برگزاری نشست خبری فراهم نشده بود، به وظایف اصلی این موسسه اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف موسسه رسانه های تصویری که در برخی از مراحل کم رنگ و در برخی مراحل پررنگ شده بود و در این دوره تمام سعی خود را می کنیم تا به آن توجه کنیم، تولید فیلم های سینمایی است. شاید موسسات ویدئو رسانه کمتر به این امر توجه داشته باشند اما این وظیفه از روی دوش موسسه رسانه های تصویری برداشته نمی شود.

نقد بهترین آثار سینمای ایران و جهان در موسسه رسانه های تصویری

وی با اشاره به اینکه حمایت از تولید به معنای تهیه کنندگی و تولید فیلم سینمایی نیست، توضیح داد: موسسه رسانه های تصویری در مرحله تولید از بعضی از آثار فرهنگی که مشکلاتی را در زمینه تولید دارند حمایت می کند.

مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری بیان کرد: حمایت از آثار مستندی که می تواند نیاز شبکه نمایش خانگی را برطرف کند، از دیگر فعالیت های این موسسه است. از جمله این آثار می توان به  مستند «هم آوایی عاشورایی» اشاره کرد که مستندی با موضوع فرهنگ عاشورایی در اقلیم های مختلف کشور است. نقد بهترین های سینمای جهان و ایران که می تواند به عنوان یک نوع فعالیت آموزشی مورد بهره برداری دست اندرکاران سینما قرار گیرد و خرید حمایتی از رایت نمایش خانگی به منظور حمایت از تولیدکنندگان سینما از دیگر فعالیت های این رسانه است. به گونه ای که تا امروز ۴۹ عنوان فیلم مورد حمایت رایت خانگی قرار گرفته و علاوه بر آن قرارداد ۲۴ عنوان فیلم نیز به دلیل وجود مخاطب تمدید شده است.

مسافرآستانه ادامه داد: آماده سازی فنی فیلم ها مانند زیرنویس نیز جزو حمایت هایی است که موسسه رسانه های تصویری از فیلم ها انجام می دهد. در این بخش نیز از مهرماه گذشته تا امروز ۲۲ عنوان فیلم از جمله «تلفن همراه رئیس جمهور»، «پله آخر» و «خاک و مرجان» اشاره کرد که زیر نویس شده اند.

وی با اشاره به اینکه از مهرماه گذشته تا به امروز ۲۲ عنوان فیلم و در مجموع با ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه منتشر شده‌اند، گفت: این آمار چندان قابل قبولی نیست و باید شرایطی را فراهم کنیم تا این آمار افزایش پیدا کند.

جشنواره فیلم فجر ساز و کار مستقلی ندارد

این مدیر هنری ادامه داد: حمایت از برگزاری جشنواره فیلم فجر طی ۳ دوره گذشته توسط این موسسه انجام شده که امسال نیز بر اساس ضرورت مورد حمایت قرار می گیرد. البته ممکن است در دوره های بعد حمایت از جشنواره فیلم فجر بر اساس ضرورت بر عهده موسسات دیگر قرار بگیرد اما تا آن زمان موسسه رسانه های تصویری مکان برگزاری ستاد جشنواره و نیروی انسانی لازم را در اختیار جشنواره فیلم فجر قرار می دهد. البته ما امیدواریم این جشنواره یک روز و بدون وابستگی به موسسه خاصی برگزار شود.

مسافرآستانه بیان کرد: متاسفانه جشنواره فیلم فجر ساز و کار مستقلی ندارد، و طی ۳۰ سال گذشته متولی اولیه آن بنیاد فارابی بوده است.  به نظر من اگر یک جشنواره سینمایی در کشور وجود دارد که باید استقلال خود را بدست آورد، جشنواره بین المللی فیلم فجر است و باید یک دبیرخانه فعال و دائمی برای آن ایجاد شود. البته تا هر زمان که لازم باشد موسسه رسانه های تصویری به عنوان تکلیف از این جشنواره حمایت می کند.

وی با اشاره به اینکه به زودی و در نیمه ماه مبارک رمضان مجموعه ای از آخرین اجراهای ترتیل قرآن کریم توسط قاریان بین المللی در شبکه نمایش خانگی منتشر خواهد شد، توضیح داد: البته هدف از انتشار این مجموعه تنها هدیه به علاقه مندان بوده و ما در این مسأله به هیچ وجه جنبه اقتصادی را دنبال نمی کنیم.

برگزاری ۲۲ هفته فیلم ایران در کشورهای مختلف

مسافرآستانه با بیان این که بخش بین الملل از ۳ سال پیش تا کنون یکی از بخش های موفق در رسانه های تصویری است، گفت: این موسسه با حضور در جشنواره های خارجی و برگزاری هفته های فیلم در کشورهای مختلف و نمایش فیلم های ایرانی در بسیاری از کشورها توانسته بخشی از ظرفیت اقتصادی آثار تولید شده در این را تامین کند، به عنوان مثال تاکنون ۳۰۰ هزار دلار بخش بین الملل از فروش فیلم های ایرانی در خارج از کشور ارض وارد کشور کند و در نهایت بلافاصله و چک ریالی آن به صاحبان اثر ارائه شده است. البته برگزاری هفته فیلم را نمی توان جزو وظایف اصلی موسسه رسانه های تصویری دانست، چرا که این امر از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات و وزارت امور خارجه  نیز در کشورهای مختلف دنبال می شود. اما تامین محتوای فیلم های مورد نیاز در این هفته از سوی موسسه رسانه های تصویری تامین می شود. 

وی با اشاره به برگزاری هفته فیلم ایران در لهستان ، توضیح داد: هنگام برگزاری هفته فیلم ایران در لهستان با واکنش های مثبتی همراه بودیم، در واقع مخاطبان بر این باور بودند که سینمای ایران تنها در یک نوع سینمای فرهنگی و هنری فعالیت می کند و چندان از تنوع ژانر در سینمای خود برخوردار نیست، اما با دیدن فیلم های مختلف در ژانر های گوناگون از برگزاری این هفته فیلم ابراز خورسند کردند. تا امروز موسسه رسانه های تصویری ۲۲ مورد هفته فیلم برگزار کرده است که همه آنها با موفقیت بسیار همراه بود.

مدیرعامل موسسه رسانه ای تصویری با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم یاس، بیان کرد: این جشنواره تنها جشنواره ای است که به کاملا حرفه ای به آثار بلند ویدئویی می پردازد. آثار ویدئویی در این جشنواره این فرصت را پیدا می کنند که خود نمایی کرده و مورد قضاوت قرار گیرند. البته این جشنواره در ابتدا به صورت بخش جنبی در جشنواره فیلم فجر قرار داشت که بیشتر جنبه تزئینی به خود گرفته بود که خوشبتانه یک جشنواره مستقل برای آن برگزار شده است. اهمیت فیلم های ویدئویی کمتر از فیلم های سینمایی نبوده و گاه بیشتر از آن هم است. چرا که مخاطب شبکه نمایش خانگی مخاطبان عام هستند. این جشنواره با بودجه حداقلی برگزار می شود، اما برگزاری آن و ایجاد شرایط مناسب برای رقابت بین آثار ویدئویی سبب می شود که سطح کیفی تولیدات در این بخش افزایش پیدا کند. البته این مسئله باعث خوشحالی است که نهادهای دیگر در جشن هایی که برگزار می کنند این آثار را مورد داوری قرار دهند.

قاچاق فیلم باید جدی گرفته شود

وی با اشاره به بحث قاچاق محصولات فرهنگی در شبکه نمایش خانگی ادامه داد: موسسه رسانه های تصویری به دلیل وجود بحران اقتصادی در شبکه نمایش خانگی باید هرچه بیشتر به مسئله قاچاق فیلم توجه کند. زمانی نسبت به این مسئله برخورد قانونی و فرهنگی مناسبی صورت می گرفت، اما نمی دانم به چه دلیل این مسئله کنار گذاشته شد و ستاد مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی به نهاد دیگری سپرده شد که کمتر مورد توجه قرار گرفت. نباید فراموش کرد که بحثقاچاق فیلم، تولید آثار سینمایی را در کشور ب مخاطر می اندازد و باید هرچه بیشتر جدی گرفته شود. که این مسئله می تواند از طریق ارتقاء سطح آگاهی مردم در زمینه قاچاق کالا مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که مسئله کیفیت آثار ویدئویی چرا مورد توجه قرار نمی گیرد، بیان کرد: بحث کیفیت آثار ویدئویی از از دست موسسه رسانه های تصویری خارج بوده و توسط شورای پروانه ساخت شبکه آثار ویدئویی تایید می شود و ما تنها مسائل کیفی را در شبکه نمایش خانگی دنبال می کنیم. در بخش تبلیغات نمایش خانگی نیز هیچ آیین نامه انضباطی در این خصوص شکل نگرفته است اما با گفتگو سعی می کنیم تا هرچه بیشتر دوستان را در زمینه ارائه تبلیغات مناسب متقاعد کنیم. همچنین امیدواریم شهرداری تهران، شرایطی را فراهم کند تا در هر محله ای مکانی برای فروش محصولات شبکه نمایش خانگی فراهم شود تا مخاطبان دسترسی بیشتری به این آثار داشته و در نهایت و در طول زمان از پخش مویگری در سوپرمارکت ها فاصله بگیریم.

مسافرآستانه گفت: موسسات ویدئو رسانه رقیب موسسه ویدئو رسانه نبوده و اگر رقابتی هم در کار است در نوع ارائه خدمات برای آثار هنری است و نه در مسائل اقتصادی. در حال حاضر با حضور ۳۰ موسسه خصوصی در کنار موسسه رسانه های تصویری هنوز نمی توانیم نیاز فیلم دیدن کل جامعه توسط شبکه نمایش خانگی را تامین کنیم. در حال حاضر نزدیک به ۲۰ درصد از این نیاز از سوی موسسات شبکه نمایش خانگی تامین می شود و ۸۰ درصد آن توسط شبکه های قاچاق تامین می شود.

موسسه رسانه های تصویری تعهدی برای تولید پروژه سینمایی «ایرباس» ندارد

وی در خصوص تولید سریال در شبکه نمایش خانگی توضیح داد: موسسه رسانه های تصویری چندان تمایلی به تولید سریال ندارد و این نیاز ممکن است از سوی موسسات دیگر شبکه نمایش خانگی تامین شود. موسسه رسانه های تصویری در بدنه دولت تنها نهادی است که متولی فیلم های بلند ویدئویی است.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در پاسخ به این سوال که وضعیت پروژه «ایرباس» به کارگردانی نادر طالب زاده به کجا رسیده است، بیان کرد: تا آنجا که ما می دانیم تولید پروژه «ایرباس» توسط موسسه رسانه های تصویری تنها در حد صحبت میان کارگردان و مدیرعامل قبلی موسسه رسانه های تصویری بوده و هیچ قراردادی در این زمینه بسته نشده است. به همین دلیل موسسه رسانه های تصویری تعهدی برای تولید این فیلم سینمایی ندارد.

وی در خصوص وضعیت موسسه رسانه های تصویری بعد از اظهار نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چند روز بعد ازاینکه نظر او در خصوص انحلال این موسسه در رسانه ها منتشر شده بود، بیان کرده و این مسئله را کاملا منتفی دانست، من نیز دیگر نظری در این رابطه نمی دهم.

مسافر آستانه در پایان گفت: به دنبال توزیع تله تئاترهای مختلف از سوی شبکه نمایش خانگی هستیم، چرا که این محصول در شهرستان ها مورد استقبال قرار می گیرد، البته این مسئله بستگی به همکاری میان موسسه و کارگردان های تئاتر دارد و اینکه چه شرایطی از سوی کارگردان برای توزیع نمایش در شبکه خانگی ارائه می شود.

نظر شما