شناسهٔ خبر: 18685 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دریافت 28 هزار پایان‌نامه از دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور

رئیس مرکز اطلاعات و مدارک علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات از دریافت 28 هزار پایان نامه از دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور خبر داد که از این تعداد 14 هزار عنوان سازمان دهی شده و در دسترس قرار دارند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ فریبرز درودی گفت: دانش آموختگان ایرانی که در خارج از کشور فارغ التحصیل می شوند چنانچه بخواهند به ایران برگردند و مدارکشان را در وزارت علوم ارزشیابی کنند باید یکی از نسخه های پایان نامه خود را تحویل وزارت علوم بدهند.

وی با بیان اینکه نسخه های پایان نامه های تحویلی توسط وزارت علوم به پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ارسال می شود گفت: در حال حاضر ۲۸ هزار پایان نامه دریافتی از دانش آموختگان خارج از کشور در پایگاه ثبت پایان نامه های ایرانداک به ثبت رسیده است.

رئیس مرکز اطلاعات و مدارک علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ادامه داد: از این تعداد ۱۴ هزار عنوان پایان نامه، سازمان دهی شده و در دسترس قرار گرفته است و مابقی نیز در دست سازماندهی قرار دارند.

وی با بیان اینکه تعدادی از این پایان نامه ها غیر از زبان انگلیسی نوشته شده اند افزود: در میان این پایان نامه ها، زبان روسی، آلمانی، چینی و زبانهای جنوب شرق آسیا نیز دیده می شود که سازماندهی اینها زمان بر و طولانی است و باید از کارشناسان متخصص خارج از پزوهشگاه کمک گرفت.

دکتر درودی خاطرنشان کرد: قسمت عمده پایان نامه های دریافتی از ایرانیان خارج از کشور به زبان انگلیسی است که قسمت عمده آن سازمان دهی شده و هم اکنون مشخص شده که دانشجویان ایرانی خارج از کشور چه کارهایی انجام داده اند.

وی با بیان اینکه محور پایان نامه ها در ۵ شاخه آموزشی گسترده است گفت: بخشی از موضوعات و محورهای پایان نامه های ایرانیان خارج از کشور به مسائل ایران بازمی گردد و مرتبط با علاقه خاص پژوهشگر است اما بخش عمده ای از این پایان نامه ها با توجه به سیاست دانشگاههای محل تحصیل و نیازسنجی موضوعات مشخص مرتبط با پروژه های تجاری و کسب و کار تعریف شده است و ربطی به نیازهای ایران ندارد.

نظر شما