شناسهٔ خبر: 18460 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دغدغه رهبر معظم انقلاب بازنایستادن از حرکت پرشتاب علمی است

یکی از اساتید دانشگاه که شب گذشته در حضور رهبر معظم انقلاب به ایراد سخن پرداخت معتقد است که دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب متوقف نشدن در مسیر پرشتاب علمی است که باید متولیان امر در این زمینه برنامه ریزی داشته باشند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ محمدباقر خرمشاد با اعلام این مطلب افزود: شب گذشته شاهد برپایی فضای بسیار معنوی، عملی و دانشگاهی بودیم که اساتید توانستند همچون سال های گذشته به ارایه آخرین دستاوردها و دغدغه های علمی خود بپردازند و رهبر معظم انقلاب نیز ضمن شنیدن این موارد؛ توصیه های راهگشایی را همچون گذشته ارایه دادند.

وی در خصوص مطلب ارایه شده توسط خود در این مراسم خاطرنشان کرد: موضوعی که من مطرح کردم حول محور تحولات منطقه و جهان بود و آن چه در جهان و خاورمیانه می گذرد یا به عبارت دیگر آنچه جهان در حال گذار از نظم قبلی به نظم بعدی دچار آن شده که توجه به این انتقال را مد نظر قرار داده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب را متوقف نشدن در مسیر عملی که در پیش داریم برشمرد و یادآور شد: حرکت بسیار پرشتاب علمی را آغاز کرده ایم که در سراشیبی تند قرار گرفته و رهبر انقلاب معتقدند در این شرایط توقف در این مسیر مساوی است با بازگشت به عقب و تاکید داشتند به هیچ عنوان نباید در این مسیر دچار توقف یا عقب گرد شویم.

این استاد دانشگاه به ارایه 5 راهکار در این زمینه پرداخت و گفت:  باید همه ما از جمله اساتید و مسئولان به این دغدغه رهبر معظم انقلاب توجه کنیم و به نظر من 5 راه حل در این زمینه می تواند اثر گذار باشد.

وی افزود: نخست این که به جوانان و اهل عمل «باور» داشته باشیم و بدانیم که بچه های ما که روزی پشت نیمکت های مدرسه و کنکور در حال تحصیل و رقابت ورود به دانشگاه بودند افراد کوچکی نیستند و استعدادهای فوق العاده ای دارند که می توانند کارهای بزرگ علمی انجام دهند.

خرمشاد ایجاد «فضا برای رشد استعدادها» را گام دوم نیل به این هدف برشمرد و خاطرنشان کرد: باید مسئولان امر فضا برای رشد افراد را در دانشگاه ها فراهم کنند. دانشگاه باید فضایی در درجه اول علمی داشته باشد که اگر دانشجویی اهل علم نبود از بودن در این فضا خجالت بکشد و برعکس کسانی که اهل یادگیری و آموختن هستند  اشتیاق حضور در این مراکز را در خود حس کنند.

معاون اسبق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری «اهمیت دادن به انجمن  های علمی» را راه حل سوم رسیدن به این منظور دانست و افزود: مسئولان باید انجمن های علمی دانشجویی را تقویت کنند و راه را برای فعالیت دانشجویان در این کانون ها فراهم کنند.  انجمن های علمی، کانون های فرهنگی و تشکل های سیاسی هر کدام باید سر جای خودشان باشند و نباید مسایل غیرعلمی نسبت به علمی ارجحیت پیدا کنند.

خرمشاد یادآور شد: اصحاب علم مثل خیلی از صنوف تنها با پول راضی نمی شوند. باید علاوه بر منزلت و درآمد، «رضایتمندی» تحقیقاتی، پژوهشی و علمی را برای آنان فراهم کرد تا ایده ها و یافته های خود را عینیت ببخشند. ممکن است از 10 ایده آنها تنها 2 ایده به نتیجه برسد اما باید فرصت اجرا و حضور در عرصه های اجتماعی را برای اهالی علم و دانشجویان فراهم کرد. رونق آزمایشگاه ها، کتابخانه ها، فضاهای مجازی می تواند در این امر موثر باشد.

وی «ایجاد رابطه بین دانشگاه و نیازهای جامعه» را پنجمین گام در نیل به این هدف و باز نایستادن از حرکت پرشتاب علمی برشمرد و گفت: باید مسئولان شرایطی را فراهم کنند تا دانشگاهیان و اهالی علم، نیازهای جامعه را مد نظر قرار دهند و رابطه دو سویه بین جامعه و دانشگاه فراهم شود. باید دانشجو بداند که کار علمی و پژوهشی او گره از کار مردم و جامعه می گشاید و در خلاء و بدون توجه به نیازهای جامعه نباید کار علمی صورت پذیرد.

 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که وضعیت موجود دانشگاه ها و وزارت علم تا چه میزان مهیای رسیدن به این اهداف است نیز گفت: الحمدالله زیرساخت های خوبی در ده سال گذشته مهیا شده اما نگرانی هایی برای غالب شدن وجه سیاسی به علمی دانشگاه وجود دارد و همان طور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند نباید دانشگاه به کلوپ سیاسی تبدیل شود و گفتمان غالب آن علمی و پژوهشی باشد و حرکت های سیاسی و صنفی در ذیل امور علمی و پژوهشی مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است دیدار صدها تن از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها با رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد که هفت تن از اساتید به ارایه نقطه نظرات خود پرداختند.

بیانات رهبر معظم انقلاب، اقامه نماز و صرف افطار پایان بخش این مراسم بود.

نظر شما