شناسهٔ خبر: 17552 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ریخته‌گران: ملاصدرا ناگفته‌هایی دارد که باید شرح و بسط کنیم

عضو گروه فلسفه دانشگاه تهران گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های اندیشه ملاصدرا، اجماع میان فلسفه و تفکر صوفیه بود، البته وی در تصوف به درجه کشف و شهود صوفیان نرسیده بود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ محمدرضا ریخته‌گران دانشیار دانشگاه تهران درباره اهمیت آراء ملاصدرا در فلسفه اسلامی گفت: نکته مهم اندیشه صدرا توجه به عرفان و تصوف بود البته او بین فلسفه و تصوف ترکیب ایجاد کرده بود با این حال در زمینه کشف و شهود به درجه اهل صوفیه نرسید.

وی با تأکید بر اینکه بخشی از تفکر صدرا که به حوزه عرفان و تصوف مربوط می‌شود امروز می‌تواند مورد استفاده ما قرار بگیرد، یادآور شد: در تفکرات و نوشته‌های حرف فیلسوفی بخش‌هایی هست که جا مانده و گفته نشده است ملاصدرا هم چنین ناگفته‌هایی دارد که اینها را باید شرح و بسط کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برخی از وجودی که صدرا از آن گفته، متعالی و فراتر از عالم دنیوی است، توضیح داد: ملاصدرا مؤسس حکمت متعالیه است و به همین دلیل که بیشتر به جنبه‌های متعالی ذات و وجود توجه نشان داده است.

استاد فلسفه دانشگاه تهران با بیان اینکه شارحان زیادی اندیشه ملاصدرا را شرح و بسط داده‌اند اما تمام بخش‌های تفکر او منعکس نشده است اظهار داشت: بسیاری از مباحثی که او بیان کرده هنگام وفاتش ناتمام مانده است به طور مثال بحث حرکت جوهری که می‌توانست توسط خود او ادامه پیدا کند.

وی یکی از نکات ضعف فلسفه اسلامی در دنیای امروز را عقب ماندگی از زمانه به شمار آورد و گفت: باید این فلسفه هم نظیر سایر فلسفه‌ها در دنیا به روز می‌شد و با مقتضیات زمانه حرکت می‌کرد که کمتر این اتفاق افتاده البته کسانی چون علامه طباطبایی در این راستا گام برداشتند که کفایت نکرده است در نهایت فلسفه اسلامی هم همانگونه که افرادی چونم ملاصدرا برای شکوفایی‌اش تلاش کردند باید توسط فیلسوفان مورد روزآمدسازی و شکوفایی قرار بگیرد.

نظر شما