شناسهٔ خبر: 17264 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گزینه‌هایی که قرار بود بجای قزلی مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی شوند

رئیس هیت امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل قدیم و جدید این بنیاد، گفت: کار اساسی را در حوزه ادبیات، انگیزه‌های فردی و شخصی انجام می‌دهند و ادبیات، سفارشی نیست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل قدیم و جدید بنیاد شعر و ادبیات داستانی صبح امروز چهارشنبه 21 خرداد با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیأت امنای این بنیاد در محل بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

در ادامه این برنامه سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی در سخنانی با بیان اینکه این بنیاد با این نگاه شکل گرفت که کارکردهای متنوع حوزه قصه و داستان که بخشی از آنها به تجربه های زندگی آدم ها هم برمی گردد، پوشش بدهد، گسترش ارزش های اخلاقی و دینی و آنچه را در بستر انقلاب اسلامی و فرهنگ انقلابی شکل گرفته است، از دیگر کارکردهای این بنیاد خواند.

وی گفت: طبیعتا کار اساسی را در حوزه ادبیات، انگیزه های فردی و شخصی انجام می دهند و  ادبیات، سفارشی نیست. ادبیات حوزه خلاقیت های وجودی است نه سفارش های دولتی و حکومتی و کمپانی ها و کارخانجات. البته دولت ها این وظیفه را دارند که موانع را برای خلاقیت های ادبی و هنری بردارند و بسترها را افزایش دهند.

صالحی همچنین با اشاره به کار ویژه های نهفته در ایده شکل گیری بنیاد ادبیات داستانی بیان کرد: در حوزه حمایت ها، شاخه ها و ماموریت هایی برای بنیاد تعریف شد، هم در حوزه تولید و هم در حوزه ترجمه آثار و هم در حوزه تکریم منزلت نویسندگان و هم در حوزه فرصت سازی برای گفتگوی اهالی ادبیات. محور دیگری که شاید بتوان یکی از فلسفه های وجودی بنیاد ادبیات داستانی را با آن سنجید، بحث تربیت نویسندگان بود تا در بستری بنام بنیاد، خلاقیت ها رشد یابد. پاره ای ازن ماموریت های این بنیاد هم بر همین اساس تعریف شد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توفیقات بنیاد شعر و ادبیات داستانی در سه سال اخیر به یکی از موارد آن که انتخاب انتشارات «عصر داستان» عنوان یکی از ناشران برتر سال 92 بود، به صورت مجمل اشاره کرد و گفت: وقتی آقای روحانی از غرفه ناشران مختلف در نمایشگاه بازدید می کردند، غرفه انتشارات عصر داستان هم برای ایشان و هم برای آقای آشنا(مشاور رئیس جمهور) جلب توجه می کرد طوری که آقای آشنا یکی از کتاب ها را به دست گرفت و به آقای رئیس جمهور گفت که ببینید به چه شکل شکیلی چاپ شده است.

رئیس هیات امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی در ادامه با اشاره به اصرار مدیرعامل سابق این بنیاد برای جدایی از آن گفت: بیت الغزل آقای حسنی از همان اول این بود که ما آمده ایم که برویم نه اینکه بمانیم و فکر می کنم از آبان 92 به ما گفت که به فکر مدیرعامل جدید باشید. ما هم به جهت اینکه نحوه آرایش نیروهای من در مجموعه معاونت فرهنگی با اولویت حفظ نیروها انجام می شود مگر اینکه آنها در این خصوص  ناتوان باشند، از ایشان خواستیم که در تصمیم خود تجدیدنظر کنند. در همین برهه بود که بحث شعر به معاونت فرهنگی بازگشت و سه گزینه در این خصوص مطرح شد.

صالحی این گزینه‌ها را برشمرد و یادآور شد: ابتدا این پیشنهاد مطرح شد که برای شعر هم مانند ادبیات داستانی، موسسه ای تشکیل شود. پیشنهاد دوم این بود که شعر در ستاد باشد بنیاد هم سر جای خودش به فعالیت ادامه دهد، گزینه سوم هم این بود که شعر هم در درون ساختار بنیاد قرار بگیرد. در این هشت ماه اخیر تمامی این مباحث با آقای حسنی در میان گذاشته شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با توجه به تنگناهای مالی و مسائل زیرساختی و زیربنایی، نمی توان برای شعر هم مشابهی ایجاد کرد ضمن اینکه نگاه وزیر هم این بود که تعداد موسسات را کم کنیم نه اینکه به آنها اضافه کنیم.

وی افزود: حالت دوم هم این بود که اگر شعر در معاونت باشد، ارزیابی های متفاوتی از آن به عمل خواهد آمد، مثل اینکه برخی تصور خواهند کرد که ما مثل پدر و مادری که بچه هایمان را متفاوت تربیت می کنیم، عمل می کنیم. در نهایت در ماه بهمن از آقای حسنی خواستیم که اساسنامه را اصلاح کنند که این کار انجام شد و در اسفند ماه بحث تشکیل هیات امنا مطرح شد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این زمان این بحث شکل گرفت که هیات امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی باید فخامت این عنوان بزرگ را داشته باشد. گاه دیده شده است که در موسسات وابسته دولتی زمانی که می خواهند حرکت های زیرآبی انجام دهند، این شوراها و هیات ها به صورتی تشریفاتی شکل می گیرند، اما نگاه خود من در مجموعه معاونت فرهنگی این بود که هیات امناها و شوراها باید حجت عقلی و شرعی باشند که اگر پای مساله ای را امضا کردند، بتوانند بگویند که ما حجت عقلی را برای این امضا داشتیم.

رئیس هیات امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی سپس با برشمردن برخی از ویژگی های اعضای این هیات امنا شامل آقایان زم، ایازی، حسینی، رحماندوست، حسن بیگی، امینی و حسنی گفت: آقای جنتی در اسفند ماه احکام اعضای هیات امنا را صادر کرد و اولین جلسه آن در همان اسفند ماه برگزار شد. در این جلسه با استعفای آقای حسنی موافقت شد و طبیعتا گزینه هایی برای مدیرعاملی این بنیاد مطرح شد که در نهایت به آقای قزلی رسیدیم.

سید عباس صالحی سپس گفت: آقای قزلی در حوزه تالیفات و کارهایی که داشته و دارند، نشان داده اند که با این حوزه (شعر و ادبیات) آشنا هستند و نگاه اعتدالی ایشان به حوزه ادبیات در عین حفظ مرزها می‌تواند فضابخش باشد. ضمن اینکه تجربه های مدیریتی ایشان هم این مساله را تقویت می کرد. طبیعتا این ادامه راه متصل به گذشته است و مسیر منقطعی نیست و با انرژی جدیدی که بنیاد شعر و ادبیات داستانی در دوره جدید دارد، می تواند جهشی را انجام دهد.

وی با اشاره به تعلق خاطر خود به حوزه ادبیات، این عرصه را از دغدغه های شخصی خود ذکر کرد و با یادآوری اشراف اعضای هیات امنا به موضوعات مرتبط با ادبیات داستانی و حمایت های فکری، معنوی مدیرعامل سابق و حضور فعالانه، بانشاط، با انرژی و روبه جلوی مدیرعامل جدید ابراز امیدواری کرد: در روزهای آینده و نه حتی ماه های آینده آثار این تغییرات نمایان شود.

در پایان ضمن اهدای لوح سپاس و هدیه نقدی به مدیرعامل سابق بنیاد شعر و ادبیات داستانی، حکم مدیرعاملی این بنیاد به مهدی قزلی اعطا شد.

نظر شما