شناسهٔ خبر: 16332 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

شماره سی و پنجم مهرنامه

مهرنامه35 جدیدترین شماره‌ی ماهنامه «مهرنامه» که مربوط به اردیبهشت ماه است روز گذشته منتشر و بر روی پیشخوان روزنامه فروشی‌ها قرار گرفت.پرونده ویژه این شماره از مهرنامه به موضوع «قربانی مارکسیسم اسلامی» اختصاص دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ پرونده ویژه اردیبهشت ماه مهرنامه در بخش نگاه ما به موضوع مارکسیسم اسلامی اختصاص دارد که اولین مطلب آن هم با عنوان قربانی مارکسیسم اسلامی نوشته سردبیر نشریه آغاز شده است؛پس از آن در بخش بولتن که مربوط به حوزه‌های اندیشه است، مطلبی در خصوص کشف دفترهای سیاه هایدگرآمده است که سیاوش جمادی و یداله موقن از جمله نویسندگان این بخش هستند.

بررسی اولین همایش ملی اعتدال، حقوق انسان پس از مرگ، خاطرات سفر با ریچارد فرای و گفتگو در خصوص مارکز از دیگر مطالب این بخش است.

پس از کیوسک که طبق روال همه شماره‌ها به مرور مجلات خارجی اختصاص دارد، نوبت به بخش آینه با موضوع ترجمه‌های تئوریک می‌رسد.در این بخش در مورد موضوع گذر از سکولاریسم در تونس و غبارروبی از شهریار ماکیاولی مطالبی آمده است.

در بخش ایران که با تیتر مصائب مرزنشینی آمده است، پرونده‌ای درباره‌ی رابطه‌ی دولت ملی و اقوام ایرانی تهیه شده است.

اما پرونده دیگری که در این شماره در بخش جهان آمده مربوط به نقش بحران اوکراین در احیای روسیه است که الهه کولایی، ناصر نوبری و ابراهیم متقی از جمله نویسندگان پرونده هستند.

بخش جامعه و اقتصاد این شماره مهرنامه هر دو، با یک محور جامعه شناسی (عدم) انصراف و اقتصاد (عدم) انصراف مطرح شده‌اند. در بخش جامعه‌شناسی میزگر تقی آزاد ارمکی و محمد فاضلی با همین موضوع نیز آمده است.در بخش اقتصاد هم همچنین میزگردی با حضور جوادو هادی صالحی اصفهانی ا موضوع اقتصاد (عدم) انصراف آمده است.

گزارش همایش نقد و بررسی اندیشه‌های سیدجواد طباطبائی موضوع اصلی بخش اندیشه و بازگشت به مطهری موضوع اصلی بخش تاریخ شماره‌ی 35 مهرنامه است.

در بخش اندیشه که با عنوان «جدال با ادعا» مطرح شده صحبت های حسین آبادیان، حاتم قادری، سیدهاشم آقاجری، سید جواد طباطبائی، داوود فیرحی، قباد منصوربخت، احمد بستانی و داریوش رحمانیان آمده است.

اما در بخش تاریخ که شامل پرونده‌ای است با موضوع «بررسی سیاسی دینی و فلسفی آرای مرتضی مطهری»؛ مطالبی از افرادی از قبیل علی مطهری، رسول جعفریان، رضاداوری اردکانی، عبدالحسین خسروپناه و مهدی گلشنی منتشر شده است.

حافظه‌ی این شماره از مهرنامه هم به زندگینامه غلامرضا اعوانی اختصاص دارد.

اما بخش پایانی این نشریه که به حوزه سینما مربوط است، به نقد وبررسی فیلم گرگ وال استریت اختصاص دارد.منتقدان ایرانی این پرونده، مازیار اسلامی، مهرزاد دانش و منتقدان خارجی مارتین اسکورسیزی و جاناتان رامنی هستند.علاوه بر این افرد نامبرده منتقدان ایرانی و خارجی دیگری هم در رابطه با این فیلم نقد نوشته‌اند.

ضمیمه این شماره از مهرنامه (کتاب نامه)، یادنامه و کارنامه دکتر ابراهیم باستانی پاریزی و فصلی از کتاب منتشر نشده‌اش است.

نظر شما