شناسهٔ خبر: 16250 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اورهان پاموک جایزه‌ش را به قربانیان معدن تقدیم کرد

اورهان پاموک برنده جایزه ادبی نوبل از ترکیه، جایزه موزه‌های اروپا را به قربانیان معدن سوما تقدیم کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از مهر؛ اورهان پاموک که روز شنبه برای رمان «موزه معصومیت» جایزه سال موزه اروپا (امیا) را دریافت کرد، در مراسم دریافت این جایزه در استونی این جایزه را به 301 معدنکار کشته شده در حادثه معدن سوما که هفته پیش به وقوع پیوست تقدیم کرد.

پاموک روز شنبه در نشست موزه اروپا در تالین مرکز استونی شرکت کرد و این جایزه معتبر را در مراسمی که موزه هنر استونیا میزبانش بود، دریافت کرد.

وی در این مراسم و هنگام دریافت جایزه‌اش با ابراز تاسف از مرگ قربانیان بزرگترین حادثه معدن که در کشورش روی داده، گفت این جایزه را به یاد کارگرانی که در این کشور کشته شدند و سوگی ملی از این حادثه ایجاد شد، دریافت می کند.

موزه روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: موزه معصومیت که سال 2012 در استانبول و به همت پاموک تاسیس شد حاصل بیش از 10 سال کار از سوی این نویسنده بود و در عین حال اولین موزه در نوع خودش محسوب می شود و می توان آن را به عنوان موزه‌ای از زندگی تاریخی استانبول معرفی کرد. این موزه که تصویرگر زندگی در نیمه دوم قرن بیستم در این شهر است توسط خود پاموک ایجاد شده و همراه انتشار رمانی با همین محتوی که زندگی موزه داری را در مرکز خود قرار داده، شکل گرفته است.

جایزه پاموک مجسمه «تخم مرغ» اثر استاد مجسمه سازی قرن بیستم هنری مور بود. این مجسمه قرار است به مدت یک سال در «موزه معصومیت» در معرض دید قرار بگیرد.

اورهان پاموک در سال 2012 «موزه معصومیت» را بر مبنای رمانی به همین نام در استانبول راه اندازی کرد تا نشان دهد چقدر شیفته این شهر است. او در این موزه وسایل و اشیایی را که نشان دهنده فرهنگ مردم در 50 سال اخیر است گرد آورد تا به شهر محبوبش ادای دین کرده باشد.

پاموک به همین دلیل برنده جايزه سانينگ بزرگترين جايزه فرهنگی دانمارك نیز شده است که به ارزش يك ميليون كرون دانمارك و معادل 175 هزار دلار آمريكا است و به شخصیتی اهدا می شود که كاری قابل تجليل در فرهنگ اروپايی انجام داده باشد.

جایزه موزه‌های اروپا امسال سی و هفتمین دور خود را پشت سر گذاشت.

نظر شما