شناسهٔ خبر: 15873 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رواج پدیده کپی‌برداری در مقالات و همایش‌ها

رئیس مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران با اشاره به رواج کپی‌برداری در جریان ارسال مقاله به همایش‌ها و مجله‌های علمی گفت: پدیده جدید دیگری با عنوان کپی‌برداری از نام و نشان، موضوعات و محورهای همایش‌ها نیز رواج یافته است.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از فارس؛ بابک ارسیا رئیس مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران با ابراز تاسف از رواج پدیده کپی برداری در جریان ارسال مقاله به همایش‌ها و مجله‌های علمی و پژوهشی گفت: در حال حاضر علاوه بر رویداد نامبارک ذکرشده، پدیده جدید دیگری رواج یافته است و آن کپی کامل از نام و نشان، موضوعات و محورها و حتی اخبار و اهداف یک همایش و اعلام فراخوان است که این مسئله در نوع خود باعث تاسف بیش از پیش است.

دبیر علمی دهمین همایش ملی علمی پژوهشی خلیج فارس در تشریح مصداق این حرکت غیرعلمی افزود: دانشگاه تربت حیدریه با کپی تام و تمام از عنوان، محورها و موضوعات دهمین همایش ملی علمی – پژوهشی خلیج فارس، همایشی موسوم به «نخستین همایش ملی علمی – پژوهشی خلیج فارس» را به تقلید برگزار کرد که مکاتبه با این دانشگاه نیز مانع این حرکت غیراخلاقی نشد.

دبیر علمی دهمین همایش ملی علمی پژوهشی خلیج فارس با اشاره به برگزاری مستمر 10 دوره همایش ملی علمی – پژوهشی خلیج فارس در 10 سال توسط مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی افزود: این همایش به جهت پاسداشت نام و بررسی عالمانه مزیت­های متنوع و بی­شمار خلیج فارس به طور مستمر برگزار شده است که با استقبال و حضور نخبگان، دانشگاهیان، مدیران حوزه­های مختلف، مسئولان و مقامات مواجه شده است.

وی گفت: در حاشیه این همایش در تمام این ادوار، کتاب مجموعه مقالات همایش چاپ و منتشر شده است و نکته شگرف کپی­برداری و تطابق نعل­به­نعل اهداف، راهبردها و محورهای همایش برگزار شده در دانشگاه تربت حیدریه با همایشی است که در 10 سال به صورت مستمر در جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود که سوابق آن در پایگاه دبیرخانه همایش به نشانی persiangulf-co.ir  موجود است.

او ادامه داد: به هر حال حق مالکیت معنوی یک حق پذیرفتنی شرعی و جهانی به معنی داشتن حق کنترل در تولید و تکثیر آثار و نیز مالکیت بر برندها و فعالیت های ویژه است که برای جلوگیری از انجام سوءاستفاده و بهره‌برداری بی زحمت به وسیله دیگران راهکارهایی چون کپی رایت تمهید شده است و متاسفانه عدم پایبندی به این مقوله در کشور منجر به این اتفاقات شده است.

رئیس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران با اشاره به دغدغه همه ایرانیان برای پاسداشت نام خلیج فارس افزود: برگزاری همایش آن هم با عنوان «علمی – پژوهشی» مقدمات، ترتیبات، استفاده از اعضای هیئت علمی مبرز و صاحب نظر و دارای تألیف و نظایر آن را می­طلبد و صرف کپی­برداری از نام و محورهای همایش دیگر برای تحقق این دغدغه ملی کافی نیست و این مسئله امری غیراخلاقی و موجب وهن موضوع خلیج فارس است.

ارسیا، تاکید کرد: بدیهی است هر سطحی از اهداف نیازمند مجموعه توانمندی‌های خاص و مرحله‌‌ای بوده و عدم پایبندی به این نکته نقض غرض و تقلیل موضوع مهم و راهبردی خلیج فارس در هاله­ای از بخشی­نگری صرف و سطحی خواهد بود.

نظر شما