شناسهٔ خبر: 15542 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تمام رزمندگان دفاع مقدس بدون استثنا عاشق حاتمی‌کیا هستند

مرادی جانباز شیمیایی و عکاس و نویسنده دفاع مقدس گفت: آن چیزی که نهایتا مردم پاوه را نجات داد فرمان تاریخی امام بود.شنیدن این پیام از زبان فیلم خودش یک کار فرهنگی است. چرا تا الان متن این پیام شنیده نشده؟ این از ضعف مدیران فرهنگی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مجید مرادی، عکاس دفاع مقدس و جانباز شیمیایی متولد 1346 همدان است. او در نیمه دوم سال‌های دفاع مقدس به جبهه رهسپار شد و تا دو ماه بعد از جنگ هم در مناطق حضور داشت. او سه بار در مناطق مختلف عملیاتی شیمیایی شده است. مرادی دانش آموخته رشته سینما و عکاسی، مدرس عکاسی در انجمن سینمای جوانان همدان، بنیاد شهید، حوزه هنری و باشگاه خبرنگاران همدان، دارنده چندین دیپلم افتخار از جشنواره های عکس داخلی و خارجی و نویسنده کتاب "شب‌های ساسان" پیرامون جانبازان شیمیایی است. او با اشاره به فعالیت‌های مختلف فرهنگی گفت: گاهی یک کار کوچک فرهنگی که چندان به چشم نمی‌آید می‌تواند تاثیر مضاعفی در مخاطب بگذارد. باید به کارهای تاثیر گذار در این حوزه توجه کرد. متاسفانه مسئولین امروز دنبال کارهای ابر و بادی هستند و توجه نمی‌کنند.

تقدیر از شهید چمران با دعوت دیگران به تماشای فیلم "چ"

مرادی با اشاره به تاثیرگذاری چند عکس در یادمان دهلاویه گفت: در ایام برگزاری اردوهای راهیان نور، در دهلاویه بودیم که دیدم یک دختر نسل سومی که شاید خیلی به نظر هم‌خوان با فرهنگ دفاع مقدس به نظر نمی‌رسید، می‌خواست برای نمایشگاه عکسش از یادمان شهید چمران عکس بگیرد. در حال عکاسی بود که جلو رفتم و یکی دو نکته در مورد زاویه دوربین و اصول دیگر به او گفتم و او توانست عکس‌های خوبی بگیرد. وقتی عکس گرفتنش تمام شد از چیزی که به دست آورده بود راضی و خوشحال بود. بعد از این کار دیدم دارد همه را به تماشای فیلم "چ " دعوت و مهمان می‌کند. از او پرسیدم: چرا چنین کاری می‌کنی؟ گفت: عکسی که گرفتم خیلی خوب شده و فکر می‌کنم کمک شهید چمران باعث شد که این عکس خوب از آب دربیاید به پاس تقدیر از شهید چمران تنها راهی که به نظرم رسید همین بود.

تمام رزمندگان دفاع مقدس بدون استثنا عاشق حاتمی‌کیا هستند

این جانباز شیمیایی با اشاره به حاتمی کیا و فیلم "چ" گفت: تمام رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بدون استثنا عاشق حاتمی کیا هستند. چون با فیلم‌های او بچه‌های رزمنده احساس می‌کنند هنوز هستند و نفس می‌کشند و هنوز کسی هست که آن‌ها را به خاطر دارد. حکایت تقدیر از رزمندگان جنگ و تقدیر از کسانی همچون حاتمی کیا نیز حکایت «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» است. نامه معروف شهید سید مرتضی آوینی به حاتمی کیا در مورد فیلم از کرخ تاراین هم نشان از اهداف بلند حاتمی کیا در ساخت فیلم‌های دفاع مقدس دارد. او در این نامه از کسانی می‌گوید که به فیلم حاتمی کیا اعتراض می‌کنند و این کار را نادیده می‌گیرند.

وقتی فیلم جدیدی می‌سازد، اولین مخاطبش رزمنده‌ها هستند

وی افزود: وقتی مدتی حاتمی کیا در زمینه دفاع مقدس کار نکرد همه رزمنده‌ها ناراحت بودند و سراغش را می‌گرفتند. وقتی فیلم جدیدی می‌سازد، اولین مخاطبش رزمنده‌ها هستند. کار وقتی برای خدا باشد خوب در می‌آید اما اگر چنین نباشد هیچ خروجی خوبی ندارد. فیلم "چ" نیز مصداق کاری برای خدا بود. این فیلم فوق العاده است. با بچه رزمنده‌ها در مورد محتوای آن زیاد صحبت کرده‌ایم. بار اول که با دوستان این فیلم را دیدم خودم مهمانشان کردم و وقتی در مورد محتوایش بحث می‌کردیم دوستان بیشتر می‌گفتند که ظاهرا این فیلم بیشتر به شهید اصغر وصالی پرداخته است تا شهید چمران. اما وقتی برای بار دوم این فیلم را دیدند دیدشان نسبت به کار باز تر شد و نظر دیگری داشتند.

آن چیزی که نهایتا توانست صلح را در پاوه برقرار کند فرمان تاریخی امام بود/حاتمی کیا جنگ نابرابر را در این فیلم به تصویر کشید

مرادی با اشاره به محتوای فیم "چ" گفت: این فیلم، فیلمی در مورد عشق و در مورد صلح است. چمران این فیلم معتقد است  حتی اگر یک گلوله که هوایی شلیک شود، باعث ترس یک زن و بچه شود باید شلیک آن شد. او در این فیلم همه‌اش به این فکر است که چطور می‌شود صلح را برقرار کرد در عین اینکه شأن انقلاب هم لگدمال نشود. حاتمی کیا با فکر و اندیشه دقیقی این فیلم را ساخته است. او جنگ نابرابر ما را در این فیلم به تصویر کشیده است. تعدادی آدم معمولی در مقابل خیل عظیمی از دشمن. نشان دادن پاسدارهایی که حتی ارپی جی هم ندارند اما باز هم در مقابل خیل دشمن دفاع می‌کنند و گوش به فرمان چمران هستند. و آن چیزی که نهایتا مردم پاوه را نجات داد فرمان تاریخی امام بود که توانست صلح را برقرار کند.

شنیدن پیام امام از زبان فیلم "چ" خودش یک کار فرهنگی است/شنیده نشدن این پیام تا به امروز از ضعف مدیران فرهنگیست

وی افزود: این فیلم مقاومت پاسداران درون پاسگاهی را نشان می‌دهد که نهایتا تا یک ساعت بعدش سقوط می‌کند. کسی باور نمی‌کرد که یک پیام از امام بتواند باعث شود دشمن در حالیکه یک قدم تا تسخیر پاوه بیشتر فاصله نداشت، ناگهان همه چیز را رها کند و برود. شنیدن این پیام از زبان فیلم خودش یک کار فرهنگی است. چنین پیامی اصلا از یاد مردم رفته بود. چرا تا الان متن این پیام شنیده نشده است؟ این از ضعف مدیران فرهنگی ماست. از یاد رفتن چنین تاثیرات شگرفی و استفاده از تاثیرات تاریخی امام جزء وظایفی است که مسئولین آن را فراموش کرده‌اند. امروز با فیلم "چ" همه مردم ایران فهمیدند که جنگ پاوه چه بود و چگونه غائله آن ختم شد.

اگر مسئولین ما کمی خودبینی خود را کنار بگذارند، اتفاقات خوبی در زمینه فرهنگ خواهد افتاد

این عکاس و نویسنده دفاع مقدس در ادامه تصریح کرد: رهبری فرمودند: "این جنگ یک گنج است." ایا ما توانسته‌ایم همه این گنج را استخراج کنیم؟ اگر مسئولین ما کمی خودبینی خود را کنار بگذارند، خیلی اتفاقات خوبی در زمینه فرهنگ خواهد افتاد. لازم است که امروزه مسئولین از همه هنرمندان متعهد دعوت کنند که این اتفاقات را و دفاع مقدس ما را به مردم با ابزار هنرشان نشان دهند. همه هنرمندان می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند. عکاس، گرافیست، نقاش و فیلمساز همه می‌توانند تاثیرگذار باشند. حضرت آقا امسال حرف را تمام کردند. ایشان از همه هنرمندان و از همه کسانیکه کار خودجوش فرهنگی می‌کنند دعوت کرد پای کار بمانند و کار فرهنگی را رها نکنند. هر چند من امیدی ندارم که مسئولین ما بتوانند امسال هم کار درخوری انجام دهند.

نظر شما