شناسهٔ خبر: 15327 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضرغامی: اگرامروز شهید مطهری بود قطعا منادی وحدت در فضای سیاسی کشور بود

ضرغامی با اشاره به شعار همایش امسال حکمت مطهر که «مطهری و وحدت اسلامی» نامگذاری شده است؛ تأکید کرد: شهید مطهری استاد مسئله‎یابی بود و این را به وضوح می‌‎توانیم در همه آثار او مشاهده کنیم و شاید اگر امروز در میان بود، بخش زیادی از وقت و مطالعات و سخنرانی‎ها و نوشته‎های خود را مصروف اصل وحدت می‌‎کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، دهمین همایش جهانی حکمت مطهر، صبح امروز ۱۰ اردیبهشت ماه با حضور خانواده شهید مطهری، مسئولان و اندیشمندانی از ایران و کشورهای خارجی در سالن همایشهای صدا و سیما آغاز شد. این همایش از ساعت ۹ صبح با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، قرائت قرآن کریم منصوری استاد بین المللی قرآن کشومان و پخش تیزر دهمین همایش جهانی حکمت مطهر آغاز و با سخنرانی عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما ادامه یافت.

ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما طی سخنانی به بیان نکاتی در باب وحدت از نظر شهید مطهری پرداخت و گفت: شعار همایش امسال «مطهری و وحدت اسلامی» است که این انتخاب، انتخابی روزآمد است. از ویژگیهای بارز شهید مطهری، توجه به مسائل و نیازهای روز جامعه بود و توجه ایشان به اولویتها و مسئله ‌یابی است که او را از دیگر متفکران جدا می ‌کند. شهید مطهری استاد مسئله ‌یابی بود و این را به وضوح می‌ توانیم در همه آثار او مشاهده کنیم و شاید اگر امروز در میان بود، بخش زیادی از وقت و مطالعات و سخنرانی ‌ها و نوشته ‌های خود را مصروف اصل وحدت می‌ کرد.

وی با اشاره به اینکه شهید مطهری در مورد اصل وحدت کم سخن نگفته، بیان کرد: ایشان مباحث بسیاری چه به شکل مستقیم و چه به شکل غیرمستقیم در مورد وحدت دارند که اگر همه اینها گردآوری شود، کار ارزشمندی است. اگر فرصت شود و همه اینها عنوان‌بندی شود، مجموعه ارزشمندی خواهد شد. شهید مطهری بحث وحدت را در همه ابعاد مورد نیاز مورد بررسی دقیق قرار ‌داد و نظرات بسیار صریح و کاربردی ارائه کرده است. ایشان از کلیاتی که معمولاً حرفهای همه ‌پسندی است، عبور می ‌کند و در هر بحثی که وارد می‌شود سخنان دقیقی دارد که شاید بعضی از آن حرفها را بسیاری نتوانند بگویند؛ چه به دلیل ناتوانی در تبیین آنها و چه به دلیل نداشتن جرأت بیان آنها. این فقط از آن شخصیت استثنایی برمی‌ آید که تکلیف انقلاب اسلامی را با مسئله وحدت مشخص کند.

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه سخنانش با اشاره به انواع مباحث شهید مطهری در مورد وحدت تصریح کرد: ایشان هم در زمینه بحثهای ایدئولوژیک در حوزه نظری راجع به وحدت بحث کرده ‌اند و هم در بحثهای رفتاری. از نظر شهید مطهری این مسائل رفتاری اهمیت بسیاری دارد و خیلی از موارد تفرقه در جهان اسلام به آن برمی‌ گردد و نه به مسائل نظری. در مرحله سوم، شهید مطهری راه‌ حلهایی عملی و کاربردی و مشخص ارائه می‌ دهد تا وحدت در جامعه اسلامی آن طور که شایسته است، محقق شود. استاد مطهری در مرحله بعد الگوهایی را از شخصیتهایی که منادی وحدت بوده ‌اند ارائه می ‌کند و در یک مرحله نیز ایشان به موانع وحدت پرداخته است.

ضرغامی با تأکید بر اهمیت بحث موانع وحدت، بیان کرد: ما این مبحث را که در چند مورد محدود به شکل مشخص در آثار ایشان مورد توجه قرار گرفته است می توانیم در قالب یک کار پژوهشی و با استفاده از دیگر آثار شهید مطهری غنی سازی کنیم؛ چرا که نیاز امروز ماست. ما برای اینکه وحدت را به صورت کاربردی برای جامعه بحث کنیم، باید موانع وحدت را پیدا کنیم. اولین بحث ایشان این است که منظور ما از وحدت اسلامی وحدت مذاهب یا فرقه های اسلامی در قالب انتخاب یکی از مذاهب و برتری دادن آن بر دیگران یا برگزیدن مشترکات و یا ایجاد یک مذهب جدید نیست. اتفاقا ایشان بر بحث و گفت وگو تأکید دارد و ایشان معتقد است که مقصود از وحدت اتحاد مسلمین است و نه اتحاد اندیشه های نظری.

وی با بیان اینکه از دیدگاه شهید مطهری وحدت یک امر اصیل است، اظهار داشت: از نظر ایشان وحدت یک امر اعتباری، یک امر روبنایی، مقطعی، عرضی و جبری به حسب زمان نیست. وقتی که استاد بحث توحید را مطرح می کنند انسان وحدت را در همه عرصه ها برداشت می کند و از دیدگاه او که همان دیدگاه اسلام واقعی است وحدت اصالت دارد. اینکه خیلی از مباحث فکری مطرح در جامعه مباحث فکری نیست بلکه مسائلی رفتاری است، وقتی که خوب آسیب شناسی کنیم خیلی از جریانها را می بینیم که اصلا دعوای فکری ندارند و کسانی که چنین ادعایی دارند در جاهایی به رفتارهایی می رسند که از اصل و اساس با تفکر دینی و اسلامی مخالف است. شهید مطهری در تعابیری گروه های افراطی فکری را به دو تیغه قیچی تشبیه می کند که در عین حرکت در سمتهای مختلف، به خاطر داشتن یک محور، نتیجه واحدی خواهد داشت و آن هم قطع کردن و از بین بردن ریشه‌های اسلام است.

وی با اشاره به این مطلب که از نظر شهید مطهری نیز منشأ این اختلافات در خارج از جهان اسلام است، گفت: آنان با صرف هزینه هایی سعی در ایجاد و ساقط کردن ملتهای اسلامی دارند. بسیاری از اینها بحث فکری نیست و چنانکه خداوند در قرآن بیان کرده انسان به دنبال این است که گناه کند و هرچه که هوای نفسش می خواهد انجام دهد منتهی از این جهت که انسان است و برای خود جایگاه و هویتی قائل است، برای گناه خود و برای راه کج خود تئوری بافی و مکتب سازی می کند و اندیشه خلق می کند برای اینکه به آن هدف عملی خود برسد و گرنه به آن اندیشه، اعتقادی ندارد. بنابراین این فکرها و مکتبها ساختگی است و اصالت ندارد و برای توجیه رفتار غیرمنطقی و غیرانسانی است که یا از قبل طراحی شده است یا در دل آن فرد هست، ساخته می شود. در واقع این اندیشه ها سفارش داده می شود و در اینجا بحث کشورهای استعماری مهم است.

ضرغامی با اشاره به حوادث سال ۸۸ در کشور  بیان کرد: یکی از نقشه‌های استعمارگران برای از بین بردن وحدت در جامعه افتراق بین آحاد مردم است و این موضوع را می‌توانستیم به خوبی در حوادث سال ۸۸ ببینیم. امروز استعمارگران با بیداری اسلامی چه کردند و رهبران این کشورها انقلاب‌های بزرگ را با نادانی به کجا رساندند. کتاب «نهضت‌های صدساله» شهید مطهری، کوچک و کم حجم است و قلم شهید مطهری در آن موجز و صریح است. در این کتاب می‌توان با نهضت‌هایی آشنا شد که رهبرانشان برای رسیدن به وحدت مسیر درستی را طی کرده‌اند. 

رئیس رسانه ملی همچنین به راه حل های عملی شهید مطهری اشاره و تصریح کرد: ایشان بر متانت و عدم سب و تهمت به یکدیگر، دروغ نبستن به یکدیگر، تمسخر نکردن منطق یکدیگر، مجروح نساختن عواطف یکدیگر و پایبندی به حدود منطق استدلال و پایبندی حداقل به حقوقی که اسلام برای غیرمسلمانان پذیرفته و لازم دانسته است، تأکید می کند.

وی در پایان سخنانش با تأکید بر اهمیت مباحث شهید مطهری درباره وحدت و شیوه رفتاری خود ایشان در این زمینه گفت: شهید مطهری با وجود اینکه شجاعت زیادی داشت و مسائل مختلف را با صراحت بیان می‌کرد و یک متفکر استثنایی بود که در مقابل هر انحرافی عکس العمل نشان می داد اما هیچگاه در زمین دشمن بازی نکرد و این را در نظر می گرفت که از طرح یک مبحث فکری چه کسانی سود می برند. امروز نیز اگر متفکران و صاحب سخنان ما همین یک نکته را از این شهید بیاموزند بسیاری از مسائل ما حل خواهد شد. شهید مطهری اگر امروز حضور داشت مطمئناً منادی وحدت در فضای سیاسی کشور بود.

 

نظر شما