شناسهٔ خبر: 14902 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایت آشتیانی از 120 اثر کانت در نمایشگاه کتاب

یک جامعه شناس و پژوهشگر فلسفه از تهیه و تدوین تمامی آثار ایمانوئل کانت، فیلسوف آلمانی در کتابی 6 جلدی خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ پروفسور منوچهر آشتیانی، جامعه شناس و پژوهشگر فلسفه درباره تازه ترین اثرش در نمایشگاه کتاب تهران گفت: کانت از مهم ترین فیلسوفان سده هیجدهم اروپا و از جمله فیلسوفان بزرگ در دنیا به حساب می آید که در فلسفه اخلاق نظریات بسیاری را مطرح کرده و طرفدارانی را دارد، ولی آثار او به صورت مرتب و کامل در ایران ترجمه نشده است.

وی افزود: بنابراین با توجه به شناختی که من در زمان تحصیل در آلمان از کانت داشتم و آثاری وی را از اولین رساله اش تا آخرین اثری که قبل از مرگ از او منتشر شد در اختیار داشتم. تصمیم به ترجمه تمامی این آثار به زبان فارسی برای علاقمندان و دانشجویان فلسفه اخلاق گرفتم.

این استاد بازنشسته دانشگاه تهران با بیان اینکه قرار است این کتاب توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ۶ جلد منتشر شود، خاطرنشان کرد: البته پیشنهاد خود من این بود که با توجه به اینکه حجم کتاب که تقریبا ۱۳۰۰ صفحه است می توان آن را در ۲ جلد هم منتشر کرد تا با لحاظ قیمتی هم ارزانتر در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

آشتیانی همچنین از تجدید چاپ کتاب «جامعه شناسی تاریخی» خبر داد و گفت: این کتاب نیز بعد از ۹ ماه به چاپ دوم رسیده و در نمایشگاه کتاب تهران توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر و عرضه خواهد شد.

کتاب «جامعه شناسی تاریخی» از طرف یونسکو به عنوان کتاب سال انتخاب شد و جایزه جهانی یونسکو را در حوزه جامعه شناسی شهریور سال ۹۲ دریافت کرد.

پرفسور منوچهر آشتیانی، فارغ التحصیل دکترای جامعه شناس از دانشگاه هایدلبرگ آلمان است. او از شاگردان مارتین هایدگر، کارل لویت و گادامر بوده که ۲۰ سالی می شود بعد از بازنشستگی به ایران بازگشته و آثار مختلفی را تالیف و منتشر کرده است.

کارل مارکس و جامعه شناسی شناخت، جامعه شناسی شناخت کارل مانهایم، منوچهر آشتیانی، ماکس وبر و جامعه شناسی شناخت،جامعه شناسی شناخت (مقدمات و کلیات)، جامعه شناسی شناخت ماکس شئلر، گفتارهایی پیرامون شناخت مناسبات اجتماعی،درآمدی به بحران جامعه شناسی جهانی معاصراز جمله آثار او است .

نظر شما