شناسهٔ خبر: 14254 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ابراهیم حاتمی‌کیا: خدا کند فرهنگ میان تفسیرهای عجیب و غریب گم نشود

ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: امسال سالی است که مقام معظم رهبری هم بر فرهنگ تأکید ویژه‌ای دارد، خدا کند امسال فرهنگ در میان تفسیرهای عجیب و غریب گم نشود و هر آنچه بر حق است درباره فرهنگ بیان شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مراسم بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی و مدیریت جهادی در مجموعه فرهنگی-هنری اسوه برگزار شد.

در این مراسم ابراهیم حاتمی‌کیا، طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، قنادیان رئیس سازمان بسیج هنرمندان، اسفندیار قره‌باغی، هوشنگ جاوید و هادی منتظری و جمع دیگری از هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری کشور حضور داشتند.

این مراسم با پخش مستندی درباره هنرمند خوش‌نویس شهید محمدباقر روحی آغاز و سپس با سخنرانی دکتر قنادیان رئیس سازمان بسیج هنرمندان ادامه یافت.

قنادیان در سخنانش با اشاره به جایگاه شهید مرتضی آوینی در هنر انقلاب اسلامی گفت: نخستین ویژگی آوینی آغاز حرکت از خودش بود. حرکتی درونی و بیرونی. حرکت درونی او مقابله خود و نفس درونی‌اش بود که از جذابیت‌های دنیایی دوری می‌کرد. پس از آن حرکت بیرونی‌اش آغاز شد که شامل ارائه داشته‌هایش برای خدمت به انقلاب اسلامی بود.

وی ادامه داد: آوینی در طی مسیرش هرگز شاخص و معیار را گم نکرد. این شخصیت و این تفکر را باید ارج نهاد. متأسفانه در سالهای گذشته فرهنگ و هنر در لابی سیاست گم شد. حال که مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۳ را با نام فرهنگ مزین کرده امیدواریم فضا برای پرداختن به فرهنگ و هنر بهتر شود.

در ادامه این مراسم با حضور طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس و قنادیان رئیس سازمان بسیج هنرمندان از ۴ هنرمند برجسته انقلاب اسلامی تجلیل شد. 

* جای آوینی برای نمایاندن راه درست خالی است

ابراهیم حاتمی‌کیا که به تازگی فیلم «چ» را در سینماهای ایران در حال اکران دارد نخستین هنرمندی بود که مورد تقدیر قرار گرفت. حاتمی‌کیا پس از دریافت لوح تقدیر و هدیه‌اش خطاب به حاضران در سالن تئاتر مجموعه اسوه گفت: خوشحالم که در بین شما هستم و چهره‌هایی را می‌بینم که برایم آشنا هستند. این مجوعه برای من خاطره‌های زیادی دارد. ۴۰ سال پیش با شوق و ذوق بسیار برای دیدن فیلم به این سینما می‌آمدم. 

وی ادامه داد: در راه علاقه‌مندی‌ام به سینما نخستین وجهی که من را به سمت سینما کشاند عشق و شوق به خود سینما بود اما بعدها افتاد مشکلها و این نکته برایم اهمیت پیدا کرد که چه چیزی را و چگونه باید گفت.اکنون جای کسانی مانند شهید مرتضی آوینی‌ در میان ما خالی است تا راه را به ما نشان دهند.

کارگردان فیلم «چ» سال ۹۳ به عنوان سال فرهنگ اظهار کرد: امسال سالی است که مقام معظم رهبری هم بر فرهنگ تأکید ویژه‌ای دارد. خدا کند امسال فرهنگ در میان تفسیرهای عجیب و غریب گم نشود و هر آنچه بر حق است درباره فرهنگ بیان شود.

محمدحسین جعفریان شاعر و جانباز ۸ سال دفاع مقدس هنرمند دیگری بود که در این مراسم تقدیر شد. جعفریان نیز پس از دریافت هدیه و لوح تقدیرش گفت: کاروانی از هنرمندان متعهد مهیای رفتن به سوریه هستند. این درست مانند زمانی است که در ما برای پوشش جنگ‌های بوسنی و دیگر جنگها با دوربینمان به دنبال ثبت حقیقت بودیم اما متأسفانه آنچه که ما در این جنگها ثبت کردیم اکنون در آرشیوها خاک می‌خورد.

وی با اشاره به دوبیتی که برای شهید اسماعیلی سروده است، اظهار کرد: شهید اسماعیلی دانشجوی دانشگاه فردوسی بود که در سوریه به طرز فجیعی به شهادت رسید. او از شهیدان افغان بود. دوبیتی که من برای او سروده‌ام اینچنین است:

بیا سعدی در اینجا طوافی/  در این مردان سر بر تن اضافی

تو با یک قافیه در عشق ماندی/ دمشق آنک پر است از این قوافی 

گلعلی بابایی نویسنده دفاع مقدس هنرمند دیگری بود که در این مراسم تقدیر شد.

نرگس آبیار کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ آخرین هنرمندی بود که در این بخش مورد تقدیر قرار گرفت.

آبیار در سخنانی کوتاه گفت: در هر کشوری جریان‌های انقلابی با شور و هیجان انقلاب آغاز می‌شودبا توجه به اینکه ما انقلاب اسلامی را داشته‌ایم بهتر است که به اندیشه‌های ناب انقلابی بپردازیم. اندیشه‌ای که آوینی به آن پرداخت.

وی ادامه داد: به جای پرداختن به شاخ و برگها که در جای خود جذاب هستند؛ بهتر است که به قوی کردن ریشه‌های انقلاب بپردازیم.

 

نظر شما