شناسهٔ خبر: 13849 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نامه انتقادی رئیس فرهنگستان علوم ایران به رؤسای آکادمی‌های علوم دنیا

برپایی اولین همایش بین‌المللی مطالعه علمی ایثار و شهادت، واکنش به ثبت نام سیدجمال اسدآبادی به «افغانی»، سفر مفتی اعظم عمان به تهران، نامه دکتر رضا داوری اردکانی به رؤسای آکادمی‎های علوم دنیا در انتقاد از تحریم نویسندگان ایران و ... ازجمله رویدادهای مهم دین و اندیشه در مهرماه 92 به شمار می‎رود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ دومین نشست آزاد اندیشی و گفت و گوی انتقادی با موضوع تغییر مذهب جمعه پنجم مهرماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد. محمدحسن قدیری ابیانه و سوفیا کوتلاکی، کارشناسان علوم سیاسی و فرهنگی در این نشست درباره دلایل گرایش جوانان به مسیحیت سخن گفتند.

سوفیا کوتلاکی استاد دانشگاه از یونان رفتار متین، محترمانه مسلمانان را یکی از دلایل گرایش به دین اسلام برشمرد و گفت: مهم ترین دلیلی که باعث می‌شود یک نفر دین خود را تغییر دهد احساس نارضایتی از دین خود است و این فرایند باعث دفع او از دین فعلی شود.

وی با اشاره به تجربه شخصی‌اش از تدریس و ارتباط با جوانان گفت: یکی از عللی که شاید باعث گرایش جوانان به مسیحیت شده، برداشت نادرست از اسلام و همین طور جذابیت‌های ظاهری دنیای غرب است. متأسفانه در سیستم آموزشی ما الگوهای شایسته برای جوانان معرفی نمی‌شود و جوانان هم که به دنبال الگوسازی هستند و گاهی برخی اساتید و معلمانشان را می‌بینند که حتی رفتارهای بد و منفی دارند و این خود تعارضی برای جوانان بین حرف تا عمل ایجاد می‌کند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که چه چیزی باعث دفع او از مسیحیت و گرایش به اسلام شده است، گفت: من نزدیک به ۲۶ سال است که مسلمان شده ام. رفتار متین، محترمانه و انسانی مسلمانان مرا به این دین گرایش داد. البته یک فرایند درونی هم در من اتفاق افتاد و آن، زمانی بود که در لندن دوره فوق لیسانس می‌خواندم با مسلمانان آشنایی داشتم و از روی کنجکاوی مطالعه می‌کردم چرا که در یونان فرصت شناخت اسلام را نداشتم. تغییر مذهب در یونان غیرقانونی است؛ اما حضور در لندن فرصتی شد که با انجمن اسلامی ارتباط برقرار کنم و قرآن مهم ترین منبعی بود که باعث تحول درونی ام شد.

برگزاری «اولین همایش بین‌المللی مطالعه علمی ایثار و شهادت»

اولین همایش بین‌المللی مطالعه علمی ایثار و شهادت توسط بنیاد ستارگان، محفل علمی و فرهنگی فرزندان شهدا، با همکاری دانشکده مطالعات جهان تهران نهم و دهم مهرماه در مرکز همایش دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر حسام الدین آشنا، دکتر صادق آیینه وند، دکتر احمد احمدی، دکتر محمد رضا اسدی، دکتر حمید پارسانیا، دکتر رسول جعفریان، دکتر غلامرضا جمشیدیها، نادر طالب زاده، دکتر ابراهیم فیاض، دکتر سید محمد مرندی و ... از اعضای هیات علمی این همایش بودند.

واکنش به ثبت نام سیدجمال اسدآبادی به «افغانی»

یکی از اخباری که در اولین هفته مهرماه بر خروجی خبرگزاری مهر؛ منتشر شد؛ ثبت نام سیدجمال الدین اسدآبادی به نام افغانی در یونسکو بود که واکنشهایی را به دنبال داشت. دبیرکل بنیاد فردوسی پس از بررسی چگونگی ثبت مفاخر ایرانی، اسلامی در یونسکو گفت: با پیشنهاد افغانستان و پشتیبانی ایران رویداد "یک‌صد و پنجاهمین سالگرد زندگی فعال سید جمال‌الدین اسدآبادی" در فهرست یونسکو ثبت شده اما در این پرونده نام سید جمال الدین اسدآبادی، "سید جمال‌الدین افغانی" درج شده است.

دکتر کریم مجتهدی در واکنش به این خبر گفت: سید جمال الدین اسدآبادی ایرانی است و این امری روشن است و در زمان حیات خودش نیز این مسئله را کتمان نکرده و پاسپورتی که از وی پیدا شده ایرانی است و فکر می کنم اسناد آن در کتابخانه ملی وجود داشته باشد. لقب « افغانی» برای سید جمال الدین اسدآبادی یکی از چند لقبی است که در در زمان حیات او استفاده می شد و این مسئله به دلایل مختلفی برمی گردد. چون سید جمال الدین اسدآبادی بیش از آنکه یک متفکر باشد یک چهره سیاسی بین المللی است و در مواقع گوناگون اسامی و القاب مختلفی داشت، حتی عکسهایی که از او بر جا مانده بسیار متفاوت است، یعنی عکس های او در مصر، روسیه، هندوستان و... با هم بسیار متفاوت هستند.

اعزام هیئتی از سازمان همکاری اسلامی به ميانمار

با بالا رفتن خشونتها علیه مسلمانان میانمار سازمان همکاری اسلامی اوایل مهرماه از برپایی نشست گروه موسوم به تماس درباره اقلیت مسلمانان میانمار در حاشیه نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی نیویورک خبر داد و با صدور بیانیه ای به تصمیم وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد که بنابر این تصمیم هیئتی متشکل از وزیران خارجه پنج کشور اسلامی به ریاست اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل این سازمان به میانمار اعزام شدند. سازمان همکاری اسلامی هدف اصلی از سفر وزرای خارجه این سازمان به میانمار را بررسی شرایط اقلیت مسلمانان روهینگا و بازدید از مناطق مسلمان نشین این کشور عنوان کرد.

برپایی دهمین سالگرد کنگره ادیان سنتی جهان

دهمین سالگرد کنگره ادیان سنتی جهان سوم مهرماه در کاخ استقلال شهر آستانه برگزار شد. در این همایش که بیش از ۱۵۰ شرکت کننده، از جمله اعضای دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی، مهمانان ویژه، نمایندگان سازمان های بین المللی، رهبران دینی، دانشمندان و کارشناسان از سراسر جهان حضور داشتند، در ابتدا پیام "نورسلطان نظربایف"، رئیس جمهور قزاقستان توسط "بغلان مایلیبایف"، معاون رئیس اداره رئیس جمهور اين كشور قرائت شد.

دكتر "محمد باقر خرمشاد"، رئیس پیشین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سوي جمهوري اسلامي ايران نيز با  موضوع "نقش گفتگوی ادیان در همکاری های بین فرهنگ"  و "عبدالحسین خسروپناه" رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با موضوع "نسبت اسلام و خشونت" به ايراد سخنراني پرداختند.

کنفرانس «سازماندهی راهبردی مفاهیم در فرهنگ اسلامی» برگزار شد

کنفرانس «سازماندهی راهبردی مفاهیم در فرهنگ اسلامی» ۲۶ و ۲۷ سپتامبر(۴ و ۵ مهر) در محل انستیتوی فلسفه مسکو برگزار شد. این کنفرانس به ابتکار بنیاد مطالعات اسلامی مسكو و با همکاری انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه برگزارشد.

حجت الاسلام والمسلمين دكترعلي شيرواني عضو هيئت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمين دكتر عبدالحسين خسروپناه رئيس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ایران و دكتر شهرام پازوكي عضو هيئت علمي مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ایران، سه تن از اساتید ایرانی حاضر در كنفرانس بودند.

علاوه بر سخنرانان ايراني كنفرانس، بیست سخنران ديگر دیدگاه­های خود را در باره موضوعاتي نظير «ظاهر و باطن»، «تشبیه و تنزیه» و «تأویل و تفسیر» از زوایای مختلف مطرح کرده و به بحث و گفتگو نشستند. از جمله اين افراد مي توان به آندره اسمیرنف، لئونید سوكیانین، دمیتری فرالو، یانیس اشوتس، میثم الجنابی، روزانا پسخو، الشاد نصیراف، یوگنیا فرالووا و ناتالیا پریگارینا اشاره داشت.

سفر مفتی اعظم عمان به تهران/ مسلمانان نباید اجازه دهند مشکلاتشان به دست دیگران حل شود

نشست خبری مشترک حجت الاسلام و المسلمین محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دکتر شیخ احمدبن حمدالخلیلی مفتی اعظم کشور عمان چهارشنبه ۱۰ مهرماه با حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه های مختلف در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.مفتی اعظم عمان طی سخنانی با اشاره به اینکه مسلمانان نباید اجازه دهند که مشکلات‌شان به دست دیگران حل شود، بر ضرورت گفتگو با گروههای مختلف اسلامی برای دستیابی به وحدت اسلامی تأکید کرد و گفت: حتی لازم است که ما با مخالفان خود و آتش افروزانی که امروز جهان اسلام از اعمال آنها رنج می برد نیز گفتگو کنیم و آنها را مجاب کنیم که این رفتارهای تند به نفع خود آنها نیز نخواهد بود.

برگزاری مرحله شهرستانی سی و ششمین دوره مسابقات قرآن

سی و ششمین دوره مسابقات حفظ ، قرائت و ترتیل قرآن کریم مرحله شهرستانی از ۱۶ مهرماه لغایت ۲۲ مهرماه به مدت یک هفته برگزار شد. این مسابقات در دو مقطع سنی شکوفه ها( زیر ۱۶ سال) و بزرگسالان (بالای ۱۶ سال) در دو گروه خواهران و برادران در ۱۴ حوزه امتحانی برپا شد..در این مرحله از مسابقات، بیش از ۳ هزار نفر از منتخبین مرحله مقدماتی حضور داشتند که این تعداد، از بین ۲۰۰ هزار نفر انتخاب شدند.

نشست تخصصی نگاهی نو به کودک و فلسفه برگزار شد

همزمان با برگزاری هفته ملی کودک، پنج سخنرانی با موضوع نگاهی نو به کودک و فلسفه، ۱۷ مهرماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد که طی آن، کتر حسین شیخ رضایی درباره فلسفه دوران کودکی، دکتر سعید ناجی درباره اخلاق فلسفه برای کودکان، دکتر مهرنوش هدایتی با موضوع کودک عقلانی و کودک خوشحال، دکتر ملیحه راجی با موضوع تربیت کودک در دو دیدگاه لاک و روسو و دکتر روح الله کریمی با موضوع وضعیت فلسفه و تفکر در نظام آموزشی کشور سخنرانی کردند.

رونمایی از ترجمه نهج البلاغه در صربستان با حضور دکتر لاریجانی

در هفته میانی مهرماه ۹۲ در مراسمی با حضور  دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان مجلس و همچنین معاون وزیر امور خارجه و سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان از کتاب نفیس «ترجمه نهج البلاغه» به زبان صربی در بلگراد رونمایی شد.

این اثر که از سوی رایزنی فرهنگی ايران و با ترجمه "الکساندر دراگوویچ(صلاح)" به زیور طبع آراسته شده است، در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد در ۲۸ مهرماه سال جاری مقارن با  ۲۰ اکتبر ۲۰۱۳ ارائه و عرضه شد.

برگزاری مراسم روز عرفه در سراسر کشور

روز عرفه یکی از مناسبتهای مهم مذهبی و دینی ما مسلمانها محسوب می شود که در این روز کسانی که توفیق تشرف به حج تمتع را پیدا کرده اند با خدای خود در صحرای عرفات به مناجات می پردازند و شیعیان دعای عرفه امام حسین(ع) را در هر نقطه از جهان زمزمه می کنند. مطابق همه ساله مراسم دعای روز عرفه در روز سه شنبه ۲۳ مهرماه در سراسر کشور برگزار شد و مردم دیندار ایران با حضور در بیش از ۲ هزار امامزاده و بقعه متبرکه کشور به مناجات و راز و نیاز و قرائت دعای عرفه حضرت سیدااشهدا(ع) پرداختند.

برپایی نشست هم‌اندیشی با موضوع مکتب آزاداندیشی

نشست هم‌اندیشی با موضوع «مکتب آزاداندیشی»، با حضور حجت ‌الاسلام و المسلمین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌ های علوم انسانی صدرا،  حجت الاسلام سید مهدی ساداتی نژاد عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران و دکتر فرزاد جهان بین استاد دانشگاه و معاون فرهنگی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) یکشنبه ۲۸ مهرماه در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تغییر در فرهنگستان علوم را به عنوان اقدامی در جهت تحقق مکتب آزاد اندیشی معرفی کرد و گفت: فرهنگستان علوم در طول مسیر انقلاب اسلامی وظیفه خودش را که تولید علم بوده به درستی انجام نداده و این فرهنگستان امروز یک مجموعه درب بسته است که برای ورود به آن باید عده‌ خاصی اجازه دهند و خیلی از دانشمندان ما در این فرهنگستان عضو نیستند.

وی به بررسی موضوع "چیستی و چگونگی مکتب آزاد اندیشی" پرداخت و اظهار کرد: آزاد‌اندیشی به شرطی محقق می‌شود که مخالف و موافق در کنار هم حرف‌هایشان را بزنند.کدهای مکتب آزاد اندیشی در تفکر

حجت الاسلام ساداتی نژاد با اشاره به حدیث امام صادق(ع) که می فرماید: "هرکس دو روزش مثل هم باشد ضرر کرده و اگر کسی امروزش بدتر از دیروزش باشد خیانت کرده است." گفت: آمریکایی ها این حدیث را به یک کد تبدیل کردند و در طرح توسعه ژاپن مورد استفاده قرار دادند.

حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا نیز با اشاره به اینکه مکتب آزاداندیشی همه منابعِ شناختی را در جایگاه خودشان مورد استفاده قرار می‌ دهد و معتقد است این منابع در یک تعامل و هم ‌افزایی می ‌تواند به حقیقت بینجامد، گفت: بنابراین مبارزه و مقابله با انحصارگرایی معرفتی یکی از مهمترین ویژگی ‌های مکتب آزاداندیشی است.

همایش «ترجمه و علوم انسانی» برگزار شد

به همت موسسه ترجمان و با همکاری بسیج دانشگاه تهران، همایش«ترجمه و علوم انسانی»سه شنبه ۳۰ مهرماه در تالار کمال دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد و طی آن، دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر سیدحمید طالب‌زاده، دکتر مسعود فکری و دکتر احمد رهدار، به ترتیب به بررسی موضوعات "نقش ترجمه در علوم انسانی" ، " اهمیت توجه به ترجمه متون کلاسیک در علوم انسانی" ، " آسیب شناسی عدم توجه به ترجمه آثار اندیشمندان مسلمان و عرب در علوم انسانی" و " بررسی تطبیقی نهضت ترجمه در قرن‌ سه و چهار هجری با دوره معاصر" پرداختند.

 

نامه دکتر داوری به رؤسای آکادمی های علوم دنیا در انتقاد از تحریم نویسندگان ایرانی

اواخر مهرماه ۹۲ رئیس فرهنگستان علوم ایران به رؤسای آکادمی های علوم دنیا و برخی سازمانهای مهم علمی بین المللی در خصوص تحریمهای علمی ـ تجاری علیه نویسندگان ایرانی نامه ای انتقادی نگاشت.


در پی درخواست بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران کشور از فرهنگستان علوم و بر اساس مصوبه شورای علمی فرهنگستان، دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در نامه های جداگانه به رؤسای برخی از سازمانهای مهم علمی بین المللی نظیر رئیس انجمن آکادمیها و مجامع علمی آسیا، رئیس مجمع بین آکادمیها، رئیس آکادمی علوم جهانی و رئیس آکادمی علوم جهان اسلام و رؤسای آکادمیهای علوم دنیا و نیز آکادمیهایی که با فرهنگستان علوم تفاهم نامه همکاری امضا کرده اند خواست که در رفع مشکلی که اخیراً برای جامعه علمی و دانشگاهی ایران در زمینه تحریمهای علمی ـ تجاری پیش آمده است، سعی نمایند.

کتاب «منهای فقر» محمدرضا حکیمی نقد و بررسی شد

کتاب «منهای فقر» محمدرضا حکیمی ۲۹ مهرماه با حضور دکتر حسن سبحانی، دکتر سارا شریعتی و حجت‌الاسلام والسلمین محمدرضا زائری در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی نقد و بررسی شد.

در این نشست، حجت الاسلام زائری با اشاره به نزدیکی نگاه استاد حکیمی و رهبر معظم انقلاب درباره ویژگیهای حکومت اسلامی و اهمیت عدالت اجتماعی و رفع فاصله طبقاتی، از بی توجهی مسئولان و متولیان فرهنگی و دینی نسبت به مسئله فقر به شدت انتقاد کرد و گفت: قبول دارم که ممکن است بدحجابی یک فرد پسر جوان دم بختی را منحرف کند اما آیا زخمی که نداری و فقر بر قلب افراد نیازمند می زند بیشتر نیست؟

سارا شریعتی نیز با اشاره به اینکه هدف اصلی دین عدالت است، نسبت به وجود چهره های گوناگون فقر در جامعه هشدار داد و گفت: زمانی که دین، روشنفکری و دانشگاه مسئله فقر را رها می کنند این مسئله به عوامفریبان سپرده می شود و ما حساسیتمان به فقر که یکی از انگیزه های انقلاب بود را از دست داده ایم و آنطور که به پرونده های سیاسی و مسائل خارجی و داخلی حساسیم به مسئله فقر حساس نیستیم.

دکتر سبحانی نیز طی سخنانی فقر و تکاثر را نتایج حاصل از فعالیت سرمایه داران در اقتصاد خواند و گفت: در جمهوری اسلامی آن سازوکار که باید هدفش تأمین عدالت باشد، با مصالح و متغیرهای سرمایه داری پیگیری شد و نظام سیاسی و فرهنگی که بر زبان ادعای مبارزه با سرمایه داری می کرد، عملا اقتصاد سرمایه داری را به پشتیبانی امیال و اهداف خود گرفت.

همایش منطق سهروردی برگزار شد

به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و همکاری انجمن منطق ایران، همایش منطق سهروردی ۱۷ مهرماه با حضور دکتر ضیا موحد، استاد و مدیر گروه منطق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران،‌ دکتر لطف‌الله نبوی؛‌، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس در موضوع مبانی منطقی – فلسفی «ضرورت بتاته»، دکتر داوود حسینی، استادیار دانشگاه تربیت مدرس، با موضوع «سهروردی در باب علم به خود»، دکتر مهدی عظیمی، استادیار دانشگاه تهران، با موضوع «سهروردی و دلیل افتراض»، دکتر اسدالله فلاحی، «کلیت بتاته نزد سهروردی» برگزار شد.

نظر شما