شناسهٔ خبر: 13388 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری سمینار «نگاهی به فلسفه در ایران امروز» در اندونزی

سمینار علمی "نگاهی به فلسفه در ایران امروز" با همكاري رايزني فرهنگي كشورمان در دانشگاه "سلطان مولانا حسن الدین" شهر بانتن اندونزی برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ اين سمينار كه توسط اتاق ایران دانشگاه "سلطان مولانا حسن الدین" در سالن اصلي اين دانشگاه برگزار شد، در مراسم افتتاحيه  دکتر سفوری معاونت آموزشی و پژوهشی اين دانشگاه  در سخناني اظهار داشت: در مطالعات فلسفی در ایران باید به زمان گذشته و حال حاضر توجه داشته باشیم و از آنجا که ایران سهم بسیاری در تمدن و دانش بشری و اسلامی داشته و دارد، لذا زبان فارسی را می توان زبان دوم در این زمینه پس از زبان عربی دانست.

 

 
وي با ابراز خوشحالی و استقبال از همکاری با رایزنی فرهنگی ایران اظهار داشت: این سمینار علمی بخشی از فعالیت های پیش بینی شده اتاق ایران برای این دانشگاه می باشد و در آینده برنامه های متنوع علمی و فرهنگی در این دانشگاه برگزار خواهد شد که به ارتقای سطح علمی و اندیشه ای اساتید و دانشجویان کمک خواهد نمود.
 
احمد فاضل استاد فلسفه این دانشگاه و مسئول سابق اتاق ایران با مقاله ای تحت عنوان "فلسفه اسلامی در ایران معاصر" به نقل سخنی از آیت الله کمال حیدری در خصوص فلسفه اظهار داشت: فلسفه از فطرت انسان سرچشمه گرفته و از وظایف دین محسوب می گردد؛ لذا اندیشه، ایدئولوژی و جهان بینی انسان از فلسفه جدا ناپذیر است.
 
وي با اشاره به نقش ایران در گسترش فلسفه اسلامی افزود: در سفر به ایران چشمم به یک کتاب در خصوص تاریخ فلسفه و فلاسفه در کتابفروشی افتاد که کتاب بسیار جالبی بود. اين کتاب به تبیین طبقات فلاسفه که مجموعا به ۳۳ طبقه رسید، پرداخته است. در طبقه نخست فلاسفه مانند الکندی و در طبقات آخرین فلاسفه ای همانند استادان شهید مطهری قرار دارند و سهم ایران در احیای مطالعات فلسفی در ایران معاصر خصوصاً و در جهان عموماً بسیار واضح است.
 
دکتر عبدالعزیز عباسی الجزایری فارغ التحصیل دکترای فلسفه از جامعه المصطفی (ص) العالمیه و استاد فلسفه در کالج اسلامی صدرا مقاله را تحت عنوان "تقالید فلسفی و عرفانی در ایران و جایگاه آن در جهان معاصر" ارائه نمود و اظهار داشت: دوره گسترش فلسفه در ایران به طور کلی به ۴ دوره تقسیم می شود: دوره نخست با ظهور شخصیاتی همچون ابن سینا شروع شد؛ دوره دوم از قرن پنجم و ششم هـ ق با ظهور مکاتب و حوزه های فلسفه جدید مانند حکمت الاشراق آغاز شد: دوره سوم همزمان با هجوم مغول تا قرن هفتم و اوایل دوره صفویه رخ داد: و آخرین دوره دوره صفویه تا دوره ایران معاصر بود.
 
وي در ادامه در خصوص اهمیت آشنایی با زبان عربی و فارسی به عنوان زبان اصلی علوم و دانش افزود: ما باید از منابع دست اول اطلاعات را بگیریم نه از دست دوم یا منابع ترجمه شده و متأسفانه تا اینجا از اطلاعات از منابع ترجمه شده غرب و طبق درک آنها استفاده کرده ایم و می کنیم.
 
"باستیان زولینو" فارغ التحصیل دکتری از دانشگاه تهران و استاد زبان فارسی دانشگاه اندونزی مطالب خود را با عنوان "زبان فارسی و فلسفه"ارائه كرد و اظهار داشت: امروز در جمهوري اسلامي ایران کتابهای مهم فلسفی و نیز مقالات علمی به زبان فارسی نوشته می شود. و از این منظر می توان گفت که زبان فارسی نقش مهمی در گسترش امروز فلسفه اسلامی دارد.
 
دکتر باستیان افزود: تلاش ما برای ترویج زبان فارسی در اندونزی به دلیل ضرورت انتقال مباحث علمی و فلسفی به این منطقه است. بین اسلام ما مالایو  زبان ها با اسلام فارس ها مشترکات زیادی وجود دارد و با اینکه مسافت زیادی بین ایران و این منطقه وجود   دارد ولی قلباً مردمان آن احساس نزدیکی می کنند.
 
وي تصریح کرد: تاریخ ادبیات فارسی از تاریخ خود ایران جدا پذیر نیست، لذا دانشجویان برای اینکه بخواهند با ایران آشنایی داشته باشند باید ادبیات آن و ازجمله فلسفه را بدانند.
 
در پایان برنامه هدایایی از طرف رایزنی فرهنگی به برخی از اساتید و دانشجویان تقدیم شد.
 
برگزاري هفتمین دور مسابقات قرآنی در غنا 
 
هفتمین دور مسابقات قرآنی با مشارکت رایزنی فرهنگی ايران و دانشگاه اسلامی غنا از ۱۶ اسفندماه به مدت دور روز در آكرا برگزار شد.
 
در اين دوره، حدود ۹۰ نفر در مقطع دانشگاهی و بزرگسال از مراکز آموزشی سراسر کشور غنا همچون دانشگاه اسلامی غنا، دانشگاه رادفورد آکرا، دانشگاه ویسکانسین آکرا، دانشگاه ناتسفورد آکرا، دانشگاه بین المللی احمدیه، کالج علوم قران در منطقه مدینه، جماعة المبشرین احمدیة استان مرکزی، مدرسه حفظ قرآن احمدیه در استان مرکزی، حوزه علمیه اهل بیت شرکت کردند.
 
این مسابقات در گرایش های حفظ کل، حفظ نصف، ترتیل و تفسیر برگزار شد و به نفرات اول تا سوم  علاوه بر اعطاء مدرک جوایزی نیز اهدا شد.
 
این مسابقات بین مدارس راهنمایی و دبیرستان های شهر آکرا ادامه یافت و حدود ۱۰۰ نفر از مدرسه راهنمایی و دبیرستان لبنانی آکرا، مدرسه راهنمایی در منطقه دودوا، مدرسه راهنمایی المرسی در منطقه مدینه، دبیرستان اکشن در منطقه مدینه، دبیرستان سید الوصیین آکرا شرکت کردند.
 
در پايان، طی مراسمی توسط سفیر و رایزن فرهنگی ايران، ریاست دانشگاه اسلامی، مدیر مدرسه اهل البیت(ع) یکی از اساتید فرقه احمدیه جوایز به نفرات برتر اول تا سوم در رشته های مختلف اهدا شد.

 

نظر شما