شناسهٔ خبر: 11334 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توضیح درباره حمایت بابک زنجانی از «بیگانه» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی»

سعید ملکان پس از انتشار جوابیه اش در رابطه با رد حمایت زنجانی از فیلم های «بیگانه» و«آشغال های دوست داشتنی»، جوابیه ای در پاسخ به پی نوشت آن ارسال کرده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از شبکه ایران؛ متن این پی نوشت تهیه کننده فیلم سینمایی «بیگانه» و مجری طرح فیلم سینمایی «آشغالهای دوست داشتنی» به شرح زیر است.
پی نوشت فوق الاشاره به دلیل نبودن هر گونه سند و منبعی، خود مبین و اماره ای بر بی اساس و پایه بودن ادعاهای مطروحه در گزارش منتشر شده و لذا از همین رو به شخصه تمایلی به ادامه این سریال خبری سخیف و سراسر کذب نداشته ام اما بر اساس تشخیص مشاورین رسانه ای و حقوقی اینجانب،ضمن ارائه نکاتی در این خصوص، حق استیفاء حقوق پایمال شده و اعتبار مخدوش شده خود را در محاکم قضایی محفوظ می دانم.

1. سالهاست در تنظیم و نثر مطالب رسانه ها از واژه ی چهره پردازی به جای هنرگریموری که در عوام بیشتر مصطلح می باشد، استفاده می شود.

2. نویسنده پی نوشت، با ذکر این نکته که اطلاعات گزارش مورد بحث، توسط سه نفر از روزنامه نگاران زبده گردآوری شده، با زیرکی تلاش نموده مسئولیت مدنی و کیفری خود را با ارجاع امر به نفرات بعدی به عنوان رابطین اصلی با منابع خبری کاهش دهد که 

می بایست خاطرنشان کرد صرف نظر از مسئولیت قانونی مدیر مسئول، نویسنده محترم به عنوان متهم ردیف اول در محکمه می بایست پاسخگو اتهامات وارده باشند و نامبردگان( سه نفرخبرنگاران زبده) پس از اقرار و معرفی آنها توسط نویسنده محترم، به عنوان معاونین در جرم، تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

3. نویسنده پی نوشت، ادعا نموده بدلیل عدم انتشار منابع مالی فیلم ها از سوی تهیه کنندگان، لذا مسئولیت کندوکاو در این خصوص را بر عهده روزنامه نگاران تکلیف دانسته است. که می بایست خاطر نشان کرد؛ در کدام کتب دانشگاهی، آیین نامه و نظامات دولتی و قوانین کشوری،روزنامه نگار برای کندوکاو،مجاز به توهین،نشر اکاذیب و حتک حرمت شده است؟ غیر این است که قانونگذار انتشار مطلبی مشتمل بر تهمت یا افترا به اشخاص را در قانون ممنوع و در قانون مجازات اسلامی جرم تلقی می نماید؟

4. گزارش کذب منتشره را اگر افشاگری بدانیم، بدلیل درج نشدن منبع خبر و اسناد مربوطه، فاقد هر گونه اعتبار ارزیابی خواهد شد و اگر نقد نام دهیم، صرف نظر از مخدوش شدن اخلاقیات و منش و مرام حرفه ای روزنامه نگاری، بر اساس آنچه به صراحت در قانون آمده، نقد مشروط است به دارا بودن منطق، استدلال و پرهیز و تحقیر و تخریب؛ فلذا گزارش کذب مورد بحث، اساسا نقد نیز نام نمی گیرد، تا ساحت نقد به شایعه و ادعاهای واهی و تخیل و توهین و افترا، آلوده نگردد.

5. بر اساس ماده 38آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات،رسانه و خبرگزاری ها ملزم به درج منبع خبر می باشند؛از سویی دیگر بر مبنای نظریه جناب آقای دکتر روغنی ها،مدیر مسئول محترم آن رسانه (که در رسانه ها منتشر شده است) معرفی منبع خبری امری مثبت و ضرورتی غیر قابل انکار تلقی گردیده است. ایشان اعتبار و هویت روشن یک رسانه را در گرو اعتماد سازی در منظر مخاطب می دانند؛ بنابراین در همین راستا، از آن رسانه محترم تقاضا داریم در جهت اجرای قانون و دیدگاه مدیر مسئول آن شبکه خبری و در راستای تنویر افکار عمومی مبنی بر صحه به گزارش منتشره توسط آن رسانه، نسبت به معرفی منابع خبری گزارش مذکور که در پی نوشت عنوان شده جمعی از هنرمندان سینما می باشند و همچنین دیگر افراد احتمالی و سه نفر خبرنگاران محترم رابط در تهیه اطلاعات گزارش مذکور، اقدام لازم بعمل آید.
بدیهی ست در صورت معرفی نکردن منابع خبری، صرف نظر ازتایید عدم کارکرد دیدگاه مدیرمدیر مسئول محترم در نشریه تحت مدیریت خود، ضمن تایید واهی و بی اساس بودن ادعاهای مطروحه در گزارش مذکور، به استناد بند 11 از ماده 6قانون مطبوعات، این گزارش را از مصادیق شایعه و مطالب خلاف واقع معرفی نموده اید؛ و از آنجاییکه بر اساس تبصره یک از ماده 9 آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات، درج شایعات به نحوی که اصل مطلب کذب باشد؛ ممنوع است، لذا قطعیت عمل مجرمانه آن رسانه در تهیه و انتشار مطلبی سراسر کذب و واهی در منظر مخاطبان محترم آن رسانه و اهالی محترم سینمای کشور،روشن خواهد شد.

با تجدید احترام، سعید ملکان 
تهیه کننده فیلم سینمایی بیگانه 
مجری طرح فیلم سینمایی آشغالهای دوست داشتنی 
 

نظر شما