شناسهٔ خبر: 11045 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد و بررسی تاریخ روشنفکری در جهان به قلم رضا داوری‌اردکانی

چهار عنوان کتاب جدید رضا داوری اردکانی در زمینه روشنفکری، فلسفه و آینده‌نگری و جمع‌آوری برخی گفت‌وگوها و مصاحبه‌های وی از سوی انتشارات سخن به بازار کتاب می‌آید.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ «کتاب روشنفکری در جهان و ایران» یکی از آثار در دست انتشار رضا داوری اردکانی، چهره ماندگار فلسفه ایران و رئیس فرهنگستان علوم است.

این اثر درباره مبحث روشنفکری در ایران و همین طور در دیگر کشورها است و وضعیت روشنفکران و مشکلات‌ آن‌ها در کشور را بررسی می‌کند، در این نوشتار روشنفکری در جهان و ورودش به ایران مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

رضا داوری اردکانی معتقد است که «اندیشه پست مدرن به ایران که آمد، با سیاست ضد غرب و ضد تجدد اشتباه شد یا به هر حال آن را سیاسی تلقی کردند، چه کنیم این گرفتاری ماست که غافل از امر سیاسی، همه چیز را سیاسی و تابع سیاست می‌انگاریم، کاش می‌توانستیم به حرف‌های سیاسی که در لباس فلسفه و به نام فلسفه زده می‌شود، اهمیت ندهیم این حرف‌ها در کوتاه مدت ممکن است مورد توجه قرار گیرند، اما چون اساس ندارد دیر نمی‌پایند و آنچه می‌ماند تفکر است مگر می‌توان اعتراض کرد که چرا در قرن هجدهم و نوزدهم، فلسفه آلمانی این همه در اروپا و حتی در انگلستان و امریکا نفوذ کرد یا چه شد که در طی چند دهه، نئوپوزیتیویسم در کشورهای انگلوساکسون فلسفه‌ی غالب بود و ناگهان بساط آن‌ها بر چیده شد».

دومین اثر در دست انتشار رضا داوری اردکانی «فلسفه و آینده‌نگری» است و به مبحث فعالیت فیلسوفان در حوزه علوم انسانی و همین طور وضعیت آینده این فلسفه می‌پردازد، نویسنده در این اثر به نسبت بین فلسفه و سیاست پرداخته و آینده‌نگری‌هایی نیز در حوزه اجتماع و اقتصاد و فرهنگ پرداخته است.

براساس این گزارش مجلد سوم مجموعه گفت‌وگوهای نامه فرهنگ در قالب یک کتاب و همچنین مجموعه گفت‌وگوهای جراید با خود استاد داوری به زودی از سوی انتشارات «سخن» روانه بازار نشر خواهد شد.

نظر شما