شناسهٔ خبر: 10737 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جنتی: کشورهای اسلامی برای مقابله با پدیده خشونت گام بردارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد رییس جمهوری در سازمان ملل مبنی بر جهانی عاری ازخشونت و ترور - مصوب و مورد اجماع اعضای این سازمان - را افتخاری برای ایران دانست و از کشورهای اسلامی خواست برای مقابله با پدیده خشونت و ترور گام بردارند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ علی جنتی درپاسخ به این سوال که با توجه به پیشنهاد حجت الاسلام دکتر حسن روحانی درسازمان ملل مبنی برˈ جهان عاری از خشونتˈ نقش این گونه کنفرانس وحدت اسلامی در محقق شدن این پیشنهاد چه میزان است ؟ افزود: یکی از مباحث اساسی این کنفرانس تشکیل کمیسیون جهان عاری از خشونت بود با حضور دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی تشکیل شد.

بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی از ۲۷تا ۲۹ دی ماه با حضور ۳۷۰ نفر از شخصیت های دینی و مذهبی، علما، اندیشمندان، فرهیختگان از ۵۴ کشور جهان در سالن اجلاس سران برگزارشد.

وی خاطرنشان کرد: براساس گزارشی که توسط دبیر کنفرانس قرائت شد تمامی شرکت کنندگان دراین نشست برای مبارزه با ˈپدیده خشونت و ترورˈ نظر موافق داشتند که به تصویب اعضای کمیسیون نیز رسیده است.

عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه گفت: جای تشکر و قدردانی دارد که ایران محور و پرچمدار این شعار در دنیا شده که به اجماع ملل متحد مورد تصویب همه اعضای حاضرقرار گرفته و هیچ کس منکر این پیشنهاد نیست.

جنتی سپس گفت : متاسفانه امروز تفکرات افراطی و تکفیری در جهان اسلام ازغرب آسیا یعنی از اندونزی و مالزی گرفته تا مغرب عربی ما درگیر این نوع افراط گری به صورت های مختلف کرده و شاید بشود گفت کانون اصلی این گونه تفکرات خاورمیانه است ، متاسفانه امروز شاهد حرکت این نوع حرکت های تکفیری در سوریه، عراق و لبنان نیز هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد جمهوری اسلامی ایران بتواند حداقل با قانع کردن کشورها و دولت های اسلامی در مسیرمبارزه و مقابله با پدیده خشونت، افراطی گری و تکفیری گام های موثر و سازنده ای بردارد.

وی در ادامه به سابقه چندین دوره برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی درایران اشاره کرد و گفت: طبعا حضور جمع عظیمی از متفکران، سیاستمداران، اندیشمندان، شخصیت های دینی و مذهبی، علما و صاحبنظران از نقاط مختلف جهان با تبادل نظر نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور به توطئه های مختلف دشمنان و بیگانگان علیه امت اسلامی اشاره و یکی از راه های مقابله با توطئه ها را برگزاری کنفرانس هایی همچون وحدت اسلامی عنوان کرد.

جنتی یادآور شد: حضور همه ساله و گسترده علما، اندیشمندان،متفکران، فرهیختگان،شخصیت های دینی و مذهبی از اقصی نقاط جهان در این کنفرانس نشان اقبال این رویداد است.

وی تبادل نظرو اندیشه و فکر، تعارف بین شخصیت ها و ملت های مختلف در این کنفرانس را باعث نزدیک شدن دلها و افکار و اندیشه ها دانست و گفت: ما راهی جز تبادل نظر و همفکری با یکدیگر نداریم.

ˈکمیسیون جهان عاری از خشونتˈ از جمله کمیسیون هایی بود که در ایام برگزاری بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، علامه شیخ حسان محمود عبدالله رییس اجرایی تجمع العلمای مسلمین لبنان و نماینده مجمع تقریب، دکتر کمال الهلیاوی دبیر کل وحدت اسلامی لندن، دکتر سعید شهابی رییس مرکز اسلامی وحدت اسلامی لندن-بحرین، دکتر شیخ شادی المصری نماینده مفتی اعظم لبنان، دکتر اوزهان اصیل ترک رهبر حزب ملی گوروش ترکیه، دکتر صلاح الدین ربانی رییس شورای صلح افغانستان، دکتر موفق الربیعی از عراق، دکتر محمد العاصی امام جمعه سابق واشنگنتن، دکتر طلال العتریسی استاد دانشگاه لبنان، دکتر محی الدین کبیری دبیر کل حزب نهضت تاجیکستان، شیخ نورالاقطاب صدیقی عالم و متفکر انگلستان، لقمان آصف قاضی فعال اجتماعی پاکستان، دکتر حسان موسی دبیر کل مرکز ی اسلامی سوئد، دکتر قدیر آکاراس دبیر کل مجمع علمای شیعه ترکیه تشکیل شد.

نظر شما