شناسهٔ خبر: 10632 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

موضع اتحادیه ناشران درباره انتصاب مدیرکل جدید اداره کتاب

تحادیه ناشران و کتاب‎فروشان تهران، موضع خود را درباره انتصاب علی شجاعی صائین به عنوان مدیرکل جدید اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتاب‎فروشان تهران در پاسخ به این سوال که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران چه موضعی در قبال انتصاب مدیرکل جدید در اداره کتاب وزارت ارشاد دارد؟ تاکید کرد: اگر به تجربه مدیریت آقای شجاعی صائین در خانه کتاب نگاهی افکنده شود، مشخص می‌شود که خانه کتاب در این دوره فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده و پروژه‌های مفیدی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی همچنین گفت: مجموعه جلساتی که درباره آسیب‌شناسی چالش‌های پیش روی نشر در خانه کتاب و در دوره مدیریت آقای شجاعی برگزار شده است، قابل تقدیر است.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سپس درباره انتصاب شجاعی صائین به سمت مدیرکل اداره کتاب یادآور شد: انتخاب فرد، تعیین کننده نیست؛ بلکه مهم اجرای سیاست‌های درست و قانونی است که البته همه باید بپذیرند قوانین به صورت کامل و دقیق اجرا شوند و ما نیز همواره اجرای قانون را مطالبه کرده‌ایم.

آموزگار در عین حال گفت: البته ویژگی‌های فردی کسی که به این سمت منصوب می‌شود، می‌تواند در اجرای هر چه بهتر قوانین، مفید و موثر باشد.

وی تاکید کرد: اداره‌کل کتاب در قدم اول ناگزیر از اجرای کامل و بدون نقص ضوابط نشر مصوب فروردین ۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی است که البته مهم‌ترین رکن آن تشکیل هیئت‌های نظارت موضوع مواد ۵ و ۶ ضوابط نشر است که مقرر کرده ممیزی تحت نظارت و مدیریت این دو هیئت (هیئت نظارت بر کتاب‌های بزرگسال و هیئت نظارت بر کتاب‌های کودکان و نوجوان) اجرا شوند.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ادامه داد: اداره کتاب در گام دوم باید بررسی و اصلاح اشکالات حقوقی موجود در ضوابط نشر را در دستور کار خود قرار دهد و این وظیفه دیگر مدیرکل جدید اداره کتاب وزارت ارشاد است.

آموزگار سپس گفت: البته من به آقای شجاعی صائین پیشنهاد می‌کنم که همان رویه حسنه خود را در خانه کتاب ادامه دهد و از اهالی قلم و نشر به منظور بحث و بررسی انتقال فرآیند ممیزی کتاب از مجوز پیش از انتشار به نظارت و رسیدگی قوه قضائیه بر آن، دعوت به عمل آورد.

وی در پایان گفت: بدیهی است آقای شجاعی صائین در این مسئولیت به مساعدت و یاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی متکی است و البته اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز در اجرای موارد فوق، از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

 هفته گذشته علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی علی شجاعی‌صائین را به عنوان مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی منصوب کرد. شجاعی صائین آبان ماه ۱۳۸۶ با حکم محسن پرویز معاون وقت امور فرهنگی وزارت ارشاد، به عنوان مدیرعامل موسسه خانه کتاب منصوب شد و در ۶ سال گذشته در این سمت فعالیت داشته است.

او علاوه بر این در همین مدت و به عنوان مدیرعامل خانه کتاب، مسئولیت اجرایی برگزاری جوایز دولتی حوزه کتاب از جمله کتاب سال، کتاب فصل، جایزه پروین اعتصامی، جایزه جلال آل‌‌احمد، جایزه گام اول و جشنواره نقد کتاب را بر عهده داشته است.

نظر شما