شناسهٔ خبر: 10624 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رییس انجمن مفاخر معماری: عقاید راستین دین اسلام را در طراحی شهری به تصویر بکشیم

علیرضا قهاری با اشاره به لزوم توجه به بیانات مقام معظم رهبری درباره رعایت معماری اسلامی در شهر تهران عنوان کرد: باید عقاید راستین دین اسلام را در طراحی شهری به تصویر بکشیم و اجازه ندهیم که این شهر تبدیل به کالایی برای داد و ستد شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ علیرضا قهاری رییس انجمن مفاخر معماری درباره بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق سبک زندگی اسلامی در معماری شهری به خبرنگار مهر گفت: مقام معظم رهبری در صحبتهایشان بر لزوم بهره گیری شهر تهران از معماری اسلامی و اینکه نمای این شهر از معماری اسلامی دور است تاکید کردند. از آنجا که رهبر معظم انقلاب به این مسئله که معماری شهر تهران معماری یک شهر اسلامی نیست توجه ویژه ای داشتند نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

وی افزود: با توجه به بیانات ایشان انجمن مفاخر معماری ایران درحال بررسی برگزاری نشست های تخصصی در این زمینه با معماران برجسته کشور است، چون این اقدامات هرچقدر هم به شهرداری و شورای شهر مرتبط باشد در نهایت این متخصصان و صاحب نظران معماری هستند که باید فکری به حال منظر شهری کنند و کارهای زیربنایی را به سرانجام برسانند.

قهاری با اشاره به اینکه نباید به معماری شهری از منظری سطحی نگاه شود عنوان کرد: پرداختن به معماری شهری تنها به این منزله نیست که ظاهر شهر را تغییر دهیم چون اگر به این مسئله به شکلی سطحی نگاه شود بعد از مدتی فراموش خواهد شد. بنابراین این موضوع مهم باید از دید متخصصین و کارشناسان طراحی معماری شهری مورد بررسی قرار گیرد. باید به این نکته توجه کرد که معماری شهر فقط شامل ساختمان ها نمی شود و همه فضاهای شهری مثل پل های هوایی و فضاهای عمومی و تفریحی را هم در بر می گیرد.

وی متذکر شد: شهر یک موجود یکپارچه است که باید زیبا و تمیز باشد. معتقدم اولین شاخصه اسلامی دیدن یک شهر پاک و تمیز بودن آن است. زیبا بودن مناظر شهری از جمله مسائلی است که باید در سبک معماری اسلامی در شهر تهران رعایت شود. تنها با ساختن ساختمان هایی به سبک اسلامی و حتی مساجد مختلف، یک شهر رنگ و بوی اسلامی به خود نمی گیرد. به عنوان نمونه وقتی وارد شهری مثل استانبول می شویم با وجود اینکه این شهر دارای مساجد بسیاری است نمی توان استانبول را شهری اسلامی به حساب آورد.

رییس انجمن مفاخر معماری در ادامه یادآور شد: در شهری مثل تهران علاوه بر دیدن جلوه هایی از دین مبین اسلام باید شاهد تفاوتهایی باشیم که این شهر را از شهرهای دیگری که آیین های دیگری دارند متفاوت نشان دهد. بنابراین معتقدم تنها با ساختن مناره و گنبد نمی توان به یک شهر چهره ای اسلامی بخشید. اگر مردم یک شهر در آرامش نباشند، با آنها با احترام رفتار نشود و فضاهای مناسبی برای گذراندن اوقات فراغتشان در اختیارشان قرار نگیرد نمی توان انتظار داشت که شهرشان شهری اسلامی و متناسب با سبک زندگی اسلامی باشد.

قهاری افزود: برای اینکه معماری شهری متناسب با جامعه اسلامی داشته باشیم باید چند مولفه را در نظر بگیریم. اول اینکه عقاید راستین دین مبین اسلام را در رفتارها و ضوابط و طراحی های شهری مان نشان دهیم. باید فضاهایی را ایجاد کنیم تا جوان ها و نوجوان هایمان بتوانند به راحتی در آن مکان ها حضور یابند. نباید اجازه دهیم اقتصاد بر روابط انسانی ما حاکم شود و به خاطر رفاه حال یک سری از افراد قوانین جامعه تحت الشعاع قرار گیرد. به عنوان نمونه اگر خیابانی را عریض می کنیم تا اتومبیل ها راحت تر بتوانند رفت و آمد کنند در عوض باعث نشویم تا بافت شهری برخی مناطق و هویت فرهنگی آنها از بین برود.

وی تصریح کرد: یک شهر اسلامی قبل از اینکه تابع ثروتمندان و صاحبان منافع مالی اش باشد باید به فکر اکثریت مردمش که شامل طبقه متوسط و یا پایین جامع می شوند باشد. شهر تهران در حال حاضر دارد همه تلاشش را می کند تا تبدیل به شهری مثل دبی شود برای همین است که نمی توان از شهری مثل تهران به عنوان شهری اسلامی یاد کرد. نباید اجازه داد شهر تبدیل به یک کالا شود.

قهاری با اشاره به صحبتهای مقام معظم رهبری درباره حفظ باغات و فضاهای سبز شهر تهران گفت: رهبر انقلاب در بیاناتشان از حفظ فضاهای سبز نام بردند که مسئله بسیار با اهمیتی است. متاسفانه به خاطر همین رفاه طبقه ثروتمند و تبدیل کردن تهران به شهری جذاب و زیبا دیگر اثری از باغ های زیبای شهر تهران باقی نمانده است. چون متاسفانه در طول سالهای اخیر بیشتر از اینکه به زیباسازی فضاهای شهری از طریق توجه به مکان های سبز و حفظ باغ ها توجه داشته باشیم به این توجه داشته ایم که برای فروش تراکم و فضاهای عمومی پول دریافت کنیم.

این کارشناس معماری با اشاره به اینکه برای رسیدن به نظرات مقام معظم رهبری باید مسیر منابع مالی شهرداری تغییر کند گفت: متاسفانه ما در دهه های اخیر به این سمت رفتیم که یک شهر باید خودش منابع مالی اش را تامین کند بنابراین شهرداری ها هم راهی ندارند جز اینکه شهرشان را به صورت یک کالا صورت بندی کنند. همه این مسائل باعث شده که معماری شهرهای ما از معماری اسلامی فاصله بگیرد.

وی در پایان صحبتهایش متذکر شد: خوشبختانه ما از لحاظ زیر بنای فرهنگی چیزی کم نداریم اما باید تلاش کنیم این زیربنای فرهنگی اسلامی در معماری شهری مان هم به درستی نمود پیدا کند و این مسئله در صورتی تحقق می یابد که اجازه ندهیم هرکس به سلیقه خودش نمای شهر را به هم بریزد.

نظر شما