شناسهٔ خبر: 10538 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ابراهیم جعفری در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی: امت اسلامی با اصول معارض با قرآن کریم مقابله کند

نخست‌وزیر سابق عراق گفت: امت اسلام باید راه اعتدال و میانه‌روی را پیش بگیرد و با اصولی که معارض با قرآن کریم است و ما را به سمت چپ‌گرایی و راست گرایی سوق می‌دهد، مقابله کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی با عنوان «قرآن کریم و نقش آن در وحدت امت اسلامی» با حضور آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، شیخ حمده بن عمر سعید مفتی اعظم تونس، شیخ احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه، شیخ نفیع الله عشیروف مفتی روسیه و حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران آغاز شد.

در ادامه مراسم افتتاحیه ابراهیم جعفری نخست وزیر سابق عراق با اشاره به اینکه کتاب مقدس مسلمانان رازهایی برای ما در بردارد، بیان داشت: وحدت براساس قرآن کریم، وحدت اسلامی است، مسلمانان شاید در گفت‌وگوی فیما‌بین خود شاهد اختلاف شوند، ولی درباره قرآن کریم کسی اختلاف ندارد، همه درباره قرآن متفق‌القول چه شیعه و چه سنی رازهای وحدت را در خواهند یافت.

وی افزود: اگر مسلمانان از قرآن الهام بگیرند، می‌توانند به مشکلات خود نائل شوند و زمانی که بر اساس قرآن متحد شوند، هیچ وقت نمی‌توانند آن را کنار بگذارند، وحدت قرآن همان «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا»  است.

جعفری با اشاره به اینکه راز این اتحاد در قرآن کریم از خود خداوند نشأت گرفته است، اظهار داشت: همه امت‌ها در تاریخ واحد هستند، لذا راز وحدت در قرآن کریم است، خود خداوند می‌فرماید که همه را از یک جنس آفریده است و کسی و نژادی بر دیگری برتری ندارد.

وی با اشاره به اینکه امروز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مسلمان در حدود ۶۰ کشور جهان زندگی می‌کنند، ابراز داشت: همه بر مبنای این کلمه لااله‌الاالله متحد باید باشند، خداوند اختلافات را گذاشته تا مردم با هم آشنا شوند، نه اینکه به دشمنی و جنگ بپردازند و هیچ کس بر دیگری برتری ندارد، امر به معروف و نهی از منکر امروز کلمه وحدت است.

نخست وزیر سابق عراق خاطرنشان کرد: عراق را نمی‌توانند با تفرقه افکنی از بین ببرند، اعراب پیوندهای مهمی بین شیعه و سنی برقرار کردند، مردم در عراق ثابت کردند که دشمن حقیقی آن‌ها تکفیری‌ها و تروریسم‌هایی که به سمت سرزمین آن‌ها آمده‌اند، هستند.

وی در پایان گفت: ما باید راه اعتدال و میانه‌روی را در پیش بگیریم و اصولی که مطابق با قرآن نیست، نباید ما را به سمت چپ‌گرایی یا راست‌گرایی سوق دهد، باید در همه امور اسلام، راه اعتدال را در پیش بگیریم.

نظر شما