شناسهٔ خبر: 65850 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سندباکس چیست؟

سندباکس چیست؟

با افزایش بازی‌های آنلاین در چند سال اخیر، دنیایی از امکانات و فرصت‌های جدید برای گیمرها و کاربران علاقمند به بازی‌سازی به‌وجود آمده است. آنچه که قبلاً دور از ذهن به‌نظر می‌رسید، امروز به واقعیت تبدیل شده است؛ کسب درآمد در حین بازی‌ویدئویی! اما ظهور و رشد تکنولوژی بلاکچین این فرصت را به مرحله جدیدی تبدیل کرده است. ترکیب بازی‌های بلاکچینی و متاورس دو موضوع داغ در دنیای امروز ارزهای دیجیتال هستند. سند باکس (Sandbox) یکی از بازی‌های ترند سال ۲۰۲۱ است. ساختار و طراحی این گیم بسیار شبیه بازی‌های معروف ماین‌کرافت (Minecraft) و فکتوریو (Factorio) است. اما آنچه که سندباکس را متمایز می‌کند قابلیت Play To Earn یا کسب درآمد در حین بازی است.

به بازی‌های ساخته‌شده در شبکه‌های بلاکچینی، بازی‌های کریپتویی یا بازی‌های بلاکچینی گفته می‌شود. فرای استفاده از رمزارزها و ارائه تجربیات جدید بازی، این بازی به بازیکن‌ها امکان می‌دهد تا از طریق بازارها و امکانات درون بازی به کسب درآمد بپردازند. سند باکس (Sandbox) یک بازی ویدئویی مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که به کاربران امکان ساخت، اشتراک‌گذاری و کسب درآمد از دارایی‌ها و بازی‌سازی را می‌دهد.

هدف از طراحی سندباکس ایجاد تغییر در ساختار پلتفرم‌های سنتی بازی است که در آن پلتفرم‌ها و توسعه‌دهندگان صاحب همه چیز هستند و محتوای کاربر را کنترل کرده و چیزی سوای تجربه بازی به کاربران ارائه نمی‌کنند. در بازی‌های Play To Earn همچون سندباکس، کاربران و گیمرها صاحبان اصلی بازی هستند. 

تاریخچه

در سال ۲۰۱۱ بازی سندباکس روی تلفن‌های همراه منتشر شد و آموزش بازی سندباکس در اختیار کاربران قرار گرفت.. هدف از آن رقابت با بازی محبوب Minecraft بود. انتشار بازی با استقبال گسترده کاربران مواجه شد و بیش از ۴۰ میلیون نسخه از آن در گوگل استور و اپ استور شرکت اپل دانلود شد.

در سال ۲۰۱۸ مالکان این پلتفرم، آرتور مادرید و سباستین بورگت تصمیم گرفتند این پلتفرم را وارد فاز جدیدی از رقابت در دنیای مجازی کنند. آنها تحقیقات خود را روی متاورس (Metaverse) سه بعدی در اکوسیستم اتریوم بررسی کردند و سرانجام در سال ۲۰۲۰ متاورس آن به صورت رسمی وارد حوزه کریپتوکارنسی شد.

این پلتفرم در کنار دو بازی محبوب Axie Infinity و Decentraland یکی از سریع‌ترین بازی‌های در حال رشد در کریپتوکارنسی است. استقبال از متاورس آن به حدی بود که بازی‌سازان معروف ژاپنی از جمله کمپانی Atari، بیش از ۹۳ میلیون دلار روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بازی Sandbox چطور کار می‌کند؟

سندباکس چیست؟

وقتی وارد سایت بازی می‌شویم، با اصطلاحاتی همچون دارایی (ASSET)، زمین (LAND)، الماس (GEM) و کاتالیزور (CATALYST) مواجه می‌شویم که هر کدام ساختار و کاربرد خود را دارند. بنابراین پیش از هر چیز باید با یک سری اصطلاحات بازی Sanbox آشنا شوید. همه موارد ذکر شده جزء توکن‌های بازی هستند. البته رمزارز SAND که در بخش‌های بعدی مقاله بیشتر به آن می‌پردازیم، توکن کاربردی اصلی بازی است. سند نوعی توکن ERC-20 است که می‌توانید آن را بخرید و از طریق استیکینگ یا سپرده‌گذاری آن پاداش کسب کنید.

LAND چیست؟

اصطلاح بعدی که در طول بازی زیاد با آن مواجه می‌شوید، LAND است. LANDها یا زمین‌ها جزئی از متاورس سندباکس هستند و در واقع زمین‌های ساخت‌وسازی هستند که طراحان بازی با استفاده از دارایی‌ها و به کمک نرم‌افزار بازی‌ساز در آن‌ها گیم‌های منحصربه‌فرد و مراحل بازی را طراحی می‌کنند. هر لند یک توکن بی‌همتای منحصربه‌فرد است که با استاندارد ERC-721 نوشته می‌شود. تعداد کل LANDهای موجود در متاورس سندباکس ۱۶۶.۴۶۴ زمین است. از ترکیب چندین زمین ESTATEها ساخته می‌شوند. به نوع خاصی از ESTATEها که مالکیت آن‌ها متعلق به بیش از یک نفر است DISTRICT می‌گویند. لندها را می‌توانید از طریق نقشه مجازی سایت رسمی Sandbox مشاهده کنید.

ارز دیجیتال سندباکس

سندباکس چیست؟

SAND ارز دیجیتال بومی متاورس سندباکس است. این توکن روی شبکه ERC20 ساخته شده است و بیش از ۳ میلیارد دلار عرضه کل داشته است. برای انجام هرگونه تراکنش و تعامل در متاورس، شما نیاز به ارز دیجیتال سند دارید. همچنین دارندگان می‌توانند از طریق پلتفرم غیر متمرکز DAO تغییراتی را در پلتفرم پیشنهاد دهند و در مورد آنها رای دهند.

Sand را می‌توان از طریق انجام بازی‌ها و مسابقات مختلف در متاورس پروژه به دست آورد یا در صرافی‌های ارزهای دیجیتال مانند والکس خریداری کرد.

تغییرات قیمتی

ارز دیجیتال Sandbox در اواسط سال ۲۰۲۰ با نرخ ۰.۰۵ دلار کار خود را در دنیای کریپتوکارنسی آغاز کرد. تغییرات قیمت این ارز بسیار ناچیز بود و تا سال ۲۰۲۱ تقریباً نوسانی را تجربه نکرد. اما همه چیز برای این توکن با معرفی مفهوم متاورس تغییر کرد.

فیسبوک با تغییر نام شرکت خود به متا و معرفی ویژگی‌های آن، دنیا را شگفت زده کرد. در این میان پلتفرم با الهام از این موضوع به رقیبی جدی در دنیای کریپتوکارنسی تبدیل شد. با معرفی متا، ارز دیجیتال Sand با جهش قیمتی چند صد برابری به نرخ ۸.۴ دلار در بازار رسید و رکوردی تاریخی برای توکن‌هایی با محوریت متاورس از خود بر جای گذاشت.

حداکثر و مجموع عرضه ۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ توکن SAND وجود دارد. در حال حاضر، حدود ۶۸۰،۲۶۶،۱۹۴ توکن SAND در گردش هستند که نشان دهنده ۲۳٪ از کل عرضه موجودی تا مارس ۲۰۲۱ است.

برچسب‌ها:

نظر شما