شناسهٔ خبر: 65774 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عماد افروغ شخصیتی استوار، عالم و اثر گذار بود

آئین بزرگداشت دانشمند فرزانه و جامعه شناس انقلابی مرحوم عماد افروغ با حضور جمعی از مسؤولان کشوری و اندیشمندان برجسته در تالار وحدت برگزار شد.

فرهنگ امروز: در ابتدای این مراسم، سیدعباس صالحی نماینده ولی فقیه و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات اظهار داشت: مرحوم عماد افروغ در جریان روشنفکری ایرانی ۱۵۰ سال اخیر وجه متمایز و متفاوتی داشت به گونه‌ای که ایشان از این زاویه قابل تبیین و تفسیر است.

وی افزود: روشنفکران ما در ۱۵۰ سال اخیر در ایران به دو دسته مبنا داشتن و مبنا نداشتن تقسیم می‌شوند؛ مرحوم افروغ دارای مبنا بود. او روشنفکر مقلد و مذبذب نبود بلکه روشنفکری بود که دارای مبنا بود همین مبنا به آن مرحوم استمرار و استواری می‌داد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نسبت گفتمان روشنفکری و گفتمان رسمی عنوان کرد: گفتمان سیاسی رسمی کشور ایران انقلاب اسلامی است و سه موضع براندازانه، مصلحت اندیشانه و معتدل اما نقادانه در جامعه وجود دارد افروغ گرایش سوم را داشت و در طول این چهل سال به این گرایش متصل بود. آن مرحوم کسی بود که می‌خواست بن بست‌ها را بشکند.

صالحی ادامه داد: رهایی از فرم‌ها از دیگر شاخصه‌های آن مرحوم بود او نه در فرم‌ها ماند و نه به عنوان انسانی آزاده و معتقد به آزادگی در قالب‌ها ماند. در ایران سه دسته روشنفکری وجود دارد نخست روشنفکران غار نشین که کاری با مردم ندارند، دوم روشنفکران برج عاج نشین که مردم را در یک سلسله مراتب رعیت و… می‌دانند و روشنفکران دیگر که در دل مردم و با مردم و به فکر آنان هستند مرحوم افروغ از دسته سوم است.

عماد افروغ شخصیتی استوار، عالم و اثر گذار بود

در ادامه حسین صفار هرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: مرحوم عماد افروغ واقعاً عماد و افروغ بود. ایشان شخصیتی استوار، عالم و اثر گذار داشت.

وی افزود: یکی از خصوصیات ایشان در مبارزات پیش از انقلاب اسلامی این بود که همیشه عالمانه با مسائل مواجه می‌شد و مبارزی همیشگی بود. آن مرحوم در حالات و زمان‌های مختلف آن گوهر وجودی اش تغییر نکرد و در مقام اصول گرایی اصلاح طلب بود و هرگز از اصول کوتاه نیامد و برای اینکه به دنبال اصلاح بروند فکر این نبود که از مواضع اصولی خود کوتاه بیاید. گاهی اوقات وقتی زمانه سخت می‌شود برخی افراد از مواضع خود کوتاه می آیند و می‌شکنند اما افروغ هرگز نشکست.

در ادامه محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه افروغ پرچمدار نقد درون گفتمانی بود، تصریح کرد: ایشان به صراحت سخنان خود را در جایگاه‌های مختلف و تریبون‌های رسمی کشور بیان می‌کرد و هیچ وقت از انقلابی گری خسته نشد و هرگز تلاش نمی‌کرد از گذشته خود فاصله بگیرد و به گذشته خود که انقلابی گری بود افتخار می‌کرد. او یک مصلح انقلابی بود. انقلاب اسلامی به داشتن چنین افرادی افتخار می‌کند.

مرحوم افروغ عدالت را در همه جریان‌های سیاسی مراعات می‌کرد

در ادامه علی ربیعی با بیان اینکه مرحوم عماد افروغ عدالت بنیان بود، گفت: عدالت برای او شعار سیاسی نبود بلکه یک رفتار نهادینه شده بود. اهل سیاست ورزی و آلودگی‌های انحرافی سیاست نبود. عدالت را انصافاً در همه جریان‌های سیاسی مراعات می‌کرد.

ربیعی با اشاره به اینکه افروغ معلم بود، بیان داشت: حتی در پوشش و ظاهر خودش چنین بود، شخصیت سالمی داشت و به سیاست به عنوان یک امر پژوهشی می‌نگریست. سیاست شناس و جامعه شناس بود هرگز سیاست کار نبود و آلوده سیاست نشد و هرگز خدمت کردن به مردم را با خدمت خواهی جابجا نکرد.

در ادامه سعید ابوطالب نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی از افروغ سوالی پرسیده می‌شد پاسخ بسیاری از سوالات را می‌دانست چون به آن رسیده و پاسخ را کشف کرده بود.

وی افزود: مرحوم افروغ از همه چیز رها بود و بر روی قدرت و مواهب دنیایی خط کشیده بود برای همین از پاسخ دادن ابا و وحشتی نداشت. به نظرم مرحوم افروغ شخصیتی ایستاده با مشت بود این واقعیت آن مرحوم بود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: مرحوم افروغ صراحت در لهجه داشت اما مجال به او ندادند ما او را تبعید کردیم و تا جایی که می‌شد تریبون‌ها را از ایشان گرفتیم و چقدر حیف شد.

در ادامه حجت الاسلام پارسانیا به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: مرحوم عماد افروغ دغدغه فرهنگ و دین را داشت و می‌خواست آن را با علم پیوند دهد. بسیاری از کارهای اخیر ایشان در محضر نهج البلاغه بود.

وی افزود: همواره ایشان تلاش داشت ظرفیت حکمت و اندیشه اسلامی را بارور کند و می‌گفت انقلاب اسلامی به لحاظ اندیشه‌ای ریشه صدرایی دارد.

نظر شما