شناسهٔ خبر: 65726 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

کتاب «مفاهیم اساسی فلسفه هنر» منتشر شد

هنر ترکیبی از افکار، احساسات، شهود و خواسته‌های‌ ما است. ارتباط تمامی این عامل‌ها را نمی‌توان در قالب کلمات بیان کرد. بلکه نیازمند وسایل دیگری هستیم. کتاب «مفاهیم اساسی فلسفه هنر» نوشته تایگر سی‌ روهولت برای پاسخ به این پرسش‌ها تدوین شده است.

فرهنگ امروز: نشر «ققنوس» کتاب «مفاهیم اساسی فلسفه هنر» نوشته تایگر سی روهولت دکترای فلسفه و دانشیار گروه فلسفه در دانشگاه ایالتی مونتکلر را با ترجمه سهند سلطان‌دوست منتشر کرده است. این کتاب به بیان مدخل‌های ورودی فلسفه هنر می‌پردازد. این پردازش به شکلی است که خواننده عام برای ورود به مفاهیم فلسفه، درگیر سختی‌ها و پیچیدگی‌های زبان فلاسفه نشود. پیچیدگی زبان فلسفه همواره از نکاتی بوده که علاقه‌مندان به فلسفه را از ورود به این عرصه بازداشته است.

انسان همواره در حال پرسشگری است. در این وادی، وقتی انسان با آثار زیبا، جالب و جذاب برخورد می‌کند، همواره پرسش‌هایی در ذهن دارد. از جمله این که زیبایی چه مولفه‌هایی دارد؟ ملاک و معیار ارزیایی آثار زیبا چه چیزهایی است؟ کتاب مفاهیم اساسی فلسفه هنر برای پاسخگویی به این سوالات تدوین شده است.

اصطلاح فلسفه در لغت به معنای «عشق به خرد» است. به معنای وسیع، فلسفه به عمل جستجو برای یافتن چیستی خود و دنیای زندگی و روابط‌شان با جهان و یکدیگر است. کسانی که فلسفه را مطالعه می‌کنند، همواره درگیر پرسیدن، پاسخ دادن و استدلال کردن هستند. با این دید می­‌توان گفت فلسفه هنر، مطالعه کردن راجب چیستی هنر و روابط میان تفسیر، بازنمایی، بیان و شکل است. همچنین در زیرمتن این مفاهیم، ما به زیبایی شناسی نیز دست پیدا خواهیم ­کرد.

روهولت برای پاسخ دادن به این پرسش­‌ها کتابی با عنوان «مفاهیم اساسی فلسفه هنر» را تالیف کرده‌­است. سهند سلطاندوست در مقدمه این کتاب نگاشته ­است:

«به خاطر دارم وقتی سال­ها پیش به ­اجبار، سراغ مطالعه اولین کتاب برای یادگیری مقدمات فلسفه هنر رفتم، پاک آشفته و درمانده شدم. صفحات متعددی را ورق می­‌زدم و به گمانم می­‌خواندم، بی­‌آن­که چیز چندانی دستگیرم شود. گاهی شک می­‌کردم که شاید هنوز زبان فارسی را درست نمی‌­دانم یا نویسنده از زبانی فوق تخصصی یا سرّی استفاده کرده که من سر درنمی‌­آورم. هرقدر به دقت می­‌کوشیدم و شمرده شمرده یا حتی با صدای بلند می­‌خواندم افاقه نمی‌­کرد و نمی­‌فهمیدم. هرچند بعدها دریافتم که، در آن مقطع،­ نه کتاب مذکور عیب و نقص آن چنانی داشته است و نه من آن­قدری که خوف کرده بودم کندذهن و بی­‌استعدادم. مشکل فقط این بود که مدخل مناسبی را انتخاب نکرده بودم؛ یا به بیان دقیق‌تر، کتابی به من معرفی نشده بود که در حد فهم نوآموز این حوزه باشد. به قول سعدی، «لقمه از حوصله بیش» بود. احتمالا بسیاری از کتاب‌های موجود می‌­توانند بلایی مشابه را بر سر خواننده نوپا در این عرصه بیاورند.»

به طور کلی این کتاب بهترین منبع برای شروع مطالعه راجب فلسفه هنر است؛ ساختار کلی کتاب به سه بخش، اصطلاحات، معرفی متفکران مهم و متن‌های مهم تقسیم شده است که برای خوانندگان مبتدی در این حوزه بسیار کارآمد خواهد بود.

این کتاب در 264 صفحه و با قیمت 95 هزار تومان توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.

نظر شما