شناسهٔ خبر: 65724 - سرویس اندیشه
نسخه قابل چاپ

محقق داماد: تراث متمرکزی که می‌توانست از حجتی به یادگار بماند

مصطفی محقق داماد گفت: اگر حجتی پخش و پلا کار نمی‌کرد و دنبال پژوهش‌های قرآنی را می‌گرفت. واقعا امروز یک تراث خاصی برای ما به جا گذاشته بود. خیلی برداشت‌های زیبا از قرآن دارد و با قرآن هم مانوس است و از آیات قرآن برداشت‌هایی دارد که انصافا مخصوص خودش است.

فرهنگ امروز: مصطفی محقق داماد در مراسم نکوداشت محمد جواد حجتی کرمانی و رونمایی از دو کتابش «سه رساله» و «آموزه‌های راشد»  گفت: من ویژگی در سید محمود دعایی و حجت‌الاسلام محمدجواد حجتی کرمانی یافتم که در طول زندگی‌ام کمتر دیده‌ام و آن ویژگی صفاست. نمی‌دانم به زبان فارسی چگونه این واژه را معنی کنم. اما معنای آن را می‌فهمیم؛ باوفا، دوستی، معرفت و ... فرق دارد اما خیلی معانی در درون آن هست. حافظ با هنرمندی خودش چنین آورده:

قلندران حقیقت به نیم جو نخرند         قبای اطلس آن کس که از هنر عاری است

او افزود: هر دو عاشق پیشه‌اند، من ارادت و جذبه‌ای که نسبت به امام خمینی رضوان الله تعالی داشتند در حد عشق بود. در دینداری هم دینداری عاشقانه بود. به شکلی خدا را دوست دارند که عاشقانه است، یعنی از روی ترس نیست. آدمی انقلابی عاشق همان صفایی که اشاره کردم. مردی که سال‌های زیادی را در زندان شاه گذراند و امروز در یک آپارتمان ساده زندگی بسیار محدودی دارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: دانش و فقاهت حجتی هم مشخص است، اولا تقریراتی که تحویل اجتماع و اهل پژوهش می‌دهد، نشانه این است که در سال‌های گذشته در خدمت فقیه عالیقدری بود و در سر درس آن فقیه آنچه اندوختند، پژوهش‌ها و تحقیقاتی که داشتند، آثاری را تالیف کردند. در اولین آثاری که از او دیدم و بسیار درخشان بود، کتاب «اجتماعیات در قرآن» با قلمی بسیار زیبا به نگارش درآورده و پر جاذبه بود. در آن زمان کتاب مستطابی برای طلاب جوان تجلی کرد.

مصطفی محقق داماد گفت: به او گفتم کاش اینقدر پراکنده کار نمی‌کردی. اگر پخش و پلا کار نمی‌کرد و دنبال پژوهش‌های قرآنی را می‌گرفت. واقعا امروز یک تراث خاصی برای ما به جا گذاشته بود. خیلی برداشت‌های زیبا از قرآن دارد و با قرآن هم مانوس است و از آیات قرآن برداشت‌هایی دارد که انصافا مخصوص خودش است و من همیشه از ذوقیات او بهره می‌برم.

شکایت از بدخلقی سلطان قاجار هنگام روزه‌داری

در بخش دیگری از این آئین سید حسن خمینی گفت: در زمان ناصرالدین شاه یا فتحعلی شاه، به مرحوم میرزای قمی نامه‌ای نوشتند و گفتند اعلی‌حضرت وقتی روزه می‌گیرند اعصاب‌شان به هم می‌ریزد و شاید حکم قتل بدهند، اگر اجازه دهید شاه روزه نگیرد که اوضاع به هم می‌ریزد. میرزا در جواب نوشت: اعلی‌حضرت روزه بگیرند، عصبانی هم نشوند. اگر نمی‌شود به این شکل رفتار کند، حکومت را به فردی بسپارند که عصبانی نشود!

تولیت تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) عنوان کرد: درباره مرحوم سید محمود دعایی و همچنین محمدجواد حجتی، نکته‌ای را باید اشاره کرد که زبان مبارزین روزهای انقلاب و روزهای دشوار، زبان تلخی است؛ چون این طیف شجاعت لازم برای گفتن حرف‌هایشان را دارند و اگر قرار بود شجاع نباشد در صف انقلابی به میدان نمی‌آمدند. به همین دلیل در روزهایی که ما احیانا نپسندیم، شاید زبان تلخی داشته باشند. این ارزشمند است؛ امام تعبیری دارند و می‌گویند انتقاد و بلکه تخطئه از الطاف خفیه الهی است؛ البته انتقاد برای اصلاح است نه برای مچ‌گیری، کینه‌ورزی و از بین بردن برای ساختن.

او ادامه داد: ما از باطن کسی خبر نداریم و نمی‌توانیم نیت‌خوانی کنیم. اگر قرار بود این طیف امثال حجتی آرام بنشینند، در زمانی که در دوران انقلاب بعضی دور از میدان بودند، حجتی که اندیشه اصلاح جامعه داشت، آرام ننشست. همچنین صد درصد آن صفا و نگاه توأم به آینده و سازنده‌شان را دارند، اما طبیعی است نسلی برآمده از شرایطی که دلشان می‌سوزد و اگر زبان تلخ و گزنده‌ای هم دارند، ریشه در واقعیت‌هایی دارد که آنها را به اینجا رسانده است.

شنیدن صدای راشد از رادیو زندان

در پایان مراسم حجتی کرمانی ضمن تشکر از برگزارکنندگان مراسم و توضیحاتی درباره دو کتاب «سه رساله امام» و «آموزه‌های راشد: عطر زندان» گفت: من از جوانی از شنونده‌های مشتاق سخنرانی‌های راشد بودم. یادم است پدرم راشد را بسیار دوست داشت و وقتی در بستر بیماری افتاد، از من خواست رادیویی پیدا کنم تا صدای راشد را بشنود و جان بگیرد. 

او افزود: وقتی در زندان بودیم، هر شب ساعت 8 برنامه راشد پخش می‌شد و من برخی از زندانی‌های دیگر از رادیو زندان سخنان راشد را گوش می‌دادیم. در آن موقع اصغر قریشی و من سخنان راشد را به صورت خلاصه یادداشت می‌کردیم. همین کتابی که امروز رونمایی شد، قریشی برای یافتن تنها یک روایت راشد به پنجاه منبع مراجعه کرده و در پاورقی یکی از صفحات کتاب به این تلاش اشاره کرده است.

این فعال سیاسی بیان کرد: کتاب دیگر «سه رساله» تقریراتی درس خارج امام خمینی (ره) است که وقتی من شاگرد امام بودم به زبان عربی نوشتم و در این کتاب ترجمه فارسی آن را هم آورده‌ام برای افرادی که بخواهند فارسی آن را بخوانند. این تقریرات را به آیت الله سبحانی نشان دادم، چون او شاگرد اول کلاس درس امام خمینی(ره) بود و همیشه در کلاس سوال و انتقاد بسیار می‌کرد. سبحانی تقریرات مرا از درس خارج امام مطالعه کردند و اگر اشکالی داشت، رفع کرد.

در این مراسم لوح تقدیری از سوی موسسه روزنامه اطلاعات و موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) به حجتی کرمانی اهدا شد. همچنین سالن همایش‌های روزنامه اطلاعات به نام سید محمود دعایی تغییر یافت. در کنار مراسم نکوداشت حجتی کرمانی نمایشگاهی از اسناد زندگی و مبارزه او به نمایش درآمد.

نظر شما