شناسهٔ خبر: 65673 - سرویس اندیشه
نسخه قابل چاپ

ماموریت برگمن در فروپاشی حکومت پهلوی لاپوشانی بحران صهیونیست‌هاست

عباس سلیمی‌نمین در نقد و بررسی کتاب «نیم قرن تا ناکامی» گفت: فروپاشی حکومت پهلوی شان وجودی صهیونیست‌ها در منطقه را مخدوش کرد. آنها برای این ماموریت پول‌های کلان و تسلیحات مهمی را گرفتند و همچنان می‌گیرند. برگمن در این کتاب ماموریت دارد که بگوید خیر، آمریکایی‌ها بودند که به هشدار ما درباره سقوط شاه توجه نکردند.

فرهنگ امروز: نقد و بررسی کتاب «نیم قرن تا ناکامی» با حضور عباس سلیمی‌نمین، پژوهشگر تاریخ و مدیر دفتر مطالعه و تدوین دفتر تاریخ ایران و رضا مختاری اصفهانی، تاریخ‌نگار و سندپژوه دوشنبه ۵ دی‌ماه در سرای کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

عباس سلیمی‌نمین گفت: من معتقدم یکی از دلایلی که فضای فکری جامعه آن‌گونه که باید رو به گسترش باشد، توجه نکردن به مقوله نقد است. نقد می‌تواند ظرفیت فکری جامعه را به سرعت گسترش بدهد. متاسفانه چون ما به نقد توجه جدی نمی‌کنیم جامعه خودمان را  از خیلی از منابع محروم می‌کنیم. به عبارتی ما می‌توانیم با نقد خیلی از آثاری که نیمی از مطالب‌شان اطلاعاتی است که جامعه نیاز دارد و نیم دیگر مطالب علی‌القاعده اگر مستند نباشد و خلاف واقع باشد، با نقد می‌توانیم آن را اصلاح کنیم و جامعه را از اثری که دارای اطلاعات مهمی است، برخودار کنیم.

او افزود: در این کتاب رونن برگمن اتهامات زیادی را علیه ملت ایران در قسمت‌های متعددی از آن دنبال می‌کند. ضمن این‌که حرف‌های ناروای زیادی دارد که حتما باید به آن مطالب جواب داد تا امکان نشر در داخل کشور پیدا کند. در حدی که نمی‌توانیم فقط با نقد مساله را تمام شده فرض کنیم. وقتی یک ادعا مطرح می‌شود شما باید با استنادات آن ادعا را رد کنید.

پژوهشگر تاریخ معاصر اظهار کرد: در این رابطه ناشران باید سرمایه‌گذاری کنند تا چنین کتابی را در کنار نقد آن چاپ کنند. اما چنین کتاب‌هایی سودی برای ناشر ندارد. لذا چنین کاری صورت نگرفته بود، غلیرغم این‌که برگمن اطلاعات بسیار ارزشمندی در این کتاب به نمایندگی از سازمان‌های اطلاعاتی سرزمین‌های اشغالی ارائه می‌دهد؛ اطلاعاتی که ما را مطلع می‌کند به تضادهایی که بین جبهه طرفداران صهیونیست‌ها  وجود دارد که خیلی ارزشمند است و می‌تواند ما را بر دشمنان‌مان مسلط کند.   

عباس سلیمی‌نمین با اشاره به کتاب دیگر برگمن «برخیز و اول تو بکش» گفت: وقتی این کتاب ترجمه و منتشر شد، خیلی مورد توجه قرار گرفت. البته این اثر قبل از کتاب «نیم قرن تا ناکامی» به چاپ رسید. اگرچه اخیرا بعضی بدون این‌که اشاره کنند کتاب فوق قبلا ترجمه شده است ادعا کردند که این اثر برای نخسیتن بار انتشار یافته است. کتاب «برخیز و اول تو بکش» در واقع اطلاعاتی درباره ترورهایی است که اسرائیلی‌ها قبل از اشغال فلسطین صورت دادند تا کنون در داخل یا خارج از سرزمین‌های اشغالی یا در منطقه یا در اروپا و آمریکا صورت دادند.

او ادامه داد: از قضا من از آن کتاب در پاسخ دادن به برخی از سخنان و ادعاهای برگمن در کتاب «نبرد مخفی علیه ایران» خیلی استفاده کردم. چون برخی مصادیق که در آن کتاب مطرح شده در «نبرد مخفی علیه ایران» نقض شده است برای مثال این‌که آمریکایی‌ها از ترورهای دانشمندان ایرانی اطلاع نداشتند. در کتاب «نبرد مخفی علیه ایران» مطرح شده چون آمریکایی‌ها از نظر قانونی نمی‌توانند در ترور دانشمندان نقش داشته باشند، چون از نظر قانون یک دانشمند در هر رشته‌ای محدود به یک جغرافیا نیست و تعلق به جهان بشری دارد. لذا طبق قانون آمریکایی‌ها نمی‌توانستند در ترور دانشمندان مشارکت داشته باشند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران عنوان کرد: برگمن در کتاب «برخیز و اول تو بکش» اذعان دارد که آمریکایی‌ها از ترور دانشمندان ایرانی اطلاع داشتند. بنابراین تناقضاتی که در دو کتاب وجود دارد، مفید است. از طرفی بحث استفاده از شیوه ارعاب است که در کتاب «برخیز و اول تو بکش» در سطح خودش مطرح می‌کند در حالی که در «نبرد مخفی علیه ایران» در سطح وسیع‌تری. لذا برگمن یکی از منابع مفیدی بود برای این‌که بهره زیادی از آن گرفتم.

عباس سلیمی‌نمین گفت: در اینجا شخص رونن برگمن خیلی مهم نیست، او فردی است که در یک نشریه زرد اسرائیلی فعال بوده و اخیرا به دلیل پیوندهایی که بین شبکه ایران اینترنشنال و صهونیست‌ها ایجاد شده است که برگمن با افرادی از این شبکه ارتباطات قوی‌تری برقرار کرده که به آنها خط می‌دهد. در کتاب «نبرد مخفی علیه ایران» برگمن نقش شبکه‌های اطلاعاتی اسرائیل را باز می‌کند. به این دلیل می‌گویم که کتاب اهمیت دارد، اطلاعات آن باید به اطلاع جامعه رسانده شود.

او افزود: برگمن در ادعاهایی که مطرح می‌کند متکی به اسناد و مدارک نیست. لذا شخص برگمن به لحاظ شخصیتی مهم نیست، چون او شخصی زردنویسی است اما شما در آثار او نقش سازمان‌های اطلاعاتی را می‌بینید مسائلی چون تضادهای دستگاه‌های اطلاعاتی آشکار می‌شود. به نظرم وقتی یک محقق کتاب برگمن را می‌خواند نه به این دلیل که او خارجی است در برابرش یک نوع انفعال دارد، چون برگمن محورهایی را مورد توجه قرار داده که این اطلاعات را از سازمان‌های اطلاعاتی دریافت کرده است.

پژوهشگر تاریخ معاصر بیان کرد: معمولا وقتی کتابی بخواهد ایجاد شود، باید بین اینها باید مطالبی مابین مطالب چیده شود. در واقع یک سناریو به وجود بیاید. لذا وقتی به کتاب برگمن را مطالعه می‌کنیم به دنبال آن اطلاعاتی هستیم که ما را به یکسری مشکلات جدی می‌رساند که صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی دارند. به نظرم برگمن در این کتاب چند ماموریت مشخص دارد، ابتدا، بحث شکست صهیونیست‌ها در ایران دوره پهلوی را باید به شکلی تغییر دهند و آن را گردن آمریکایی‌ها بیندازند.

عباس سلیمی‌نمین گفت: صهیونیست‌ها پس از این‌که حکومت پهلوی سقوط کرد، به شدت ماهیت صهیونیست‌ها را زیر سوال برد. زیرا دلیل وجودی آنها در این بود که در خاورمیانه استمرار پیدا کنند و مانع از سقوط حکومت‌های وابسته به آمریکا و غرب بشود. از قضا مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کشور با حضور گسترده صهیونیست‌ها در ایران فروپاشید. فروپاشی حکومت پهلوی شان وجودی صهیونیست‌ها در منطقه را مخدوش کرد. آنها برای این ماموریت پول‌های کلان و تسلیحات مهمی را گرفتند و همچنان می‌گیرند.

او افزود: برگمن در این کتاب ماموریت دارد که بگوید خیر، آمریکایی‌ها بودند که به هشدار ما درباره سقوط شاه توجه نکردند. آمریکایی‌ها چون مست قدرت بودند و متوجه سقوط محمدرضا پهلوی نشدند. این بحث مهمی است که در اینجا نشان می‌دهد اسرائیل قدرت و اهمیتش را در منطقه از دست می‌دهد. لذا باید کتابی نوشته شود تا از این اتهام بیرون بیایند که لیاقت ماموریتی را ندارند که به آنها محول شده است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران عنوان کرد: بهره دیگری که می‌توان از بحث‌های کتاب برد، مشی صهیونیست‌ها و تفاوت آن با آمریکایی‌هاست. نوع نگاه و سیاستی که درباره مساله منطقه است، یعنی آمریکایی‌ها نقشی در منطقه دارند که کاملا با مشی صهیونیست‌ها تفاوت دارد. خب، برگمن تلاش می‌کند مشی خودشان را موجه جلوه دهد. در کتاب نکات کم اهمیت زیادی هم مطرح شد که اصلا نیازی به طرح یا پاسخ ندارد. اما در مسائل اساسی که با بحران صهیونیسم مربوط است باید آن را پیگیری کرد، آنجا که اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهد.  

عباس سلیمی‌نمین گفت: برگمن درباره گروگان گرفتن یک سرهنگ اسرائیلی که اطلاعات بسیار وسیعی در مورد آخرین تجهیزات نظامی آمریکایی‌ها در اختیار داشته است در اینجا بحران را هم در روابط اسرائیل هم آمریکا مشاهده می‌کنید که باید به شکلی توجیه شود و از آن خارج شوند. در اینجا سرهنگ را نمی‌تواند محاکمه کند هم این‌که کانتینر کانتینر مواد مخدر از لبنان وارد اسرائیل می‌کرد و هم آخرین اطلاعات نظامی آمریکایی‌ها را در اختیار حزب‌الله لبنان قرار داده است. در اینجا درماندگی برگمن را می‌توانید لمس کنید. در پایان سرهنگ اسرائیلی را محاکمه نمی‌کنند تا بگویند هیچ اتفاقی نیفتاده است.  

او افزود: آنچه باعث نژادپرستی آنها شده و تنفر از صهیونیست را برانگیخته است در بازی‌های قطر نیز خود را نشان داد. در جایی که چهره ملت‌ها نشان داده شد و تنفر از اسرائیلی‌ها کاملا مشخص بود. این باعث تفاخر ماست که چنین رویکردی درباره اسرائیل وجود دارد. هر چند امروز در میان برخی از جوانان ما اهمیتی به این مواضع داده نمی‌شود. در حالی که اگر این مواضع به درستی باز شود، به لحاظ شانی باید بدانند کشورشان توانسته قلدری را که در هر جای جهان طبق اقرار کتاب «برخیز و اول تو بکش» ایجاد ترور و ارعاب بکند، سر جای خودش بنشاند.

نظر شما