شناسهٔ خبر: 65609 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

جریان‌شناسی گروه‌ها از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی

کتاب «نقش‌آفرینان عصر تاریکی: جریان‌شناسی گروه‌ها از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی» نوشته مرتضی صفارهرندی منتشر شد. مولف بر این باور است؛ شاید بحثی که در این کتاب مطرح می‌شود در شرایط سیاسی جدید کشور چندان شوقی برنیانگیزد.

فرهنگ امروز:  کتاب «نقش‌آفرینان عصر تاریکی: جریان‌شناسی گروه‌ها از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی» نوشته مرتضی صفارهرندی از سوی انتشارات ایران به چاپ رسیده است.

 در مقدمه‌ صفارهرندی می‌خوانیم: «شاید بحثی که در این کتاب مطرح می‌شود در شرایط سیاسی جدید کشور چندان شوقی برنیانگیزد. پس از حدود دو دهه پرالتهاب که عمده آن به منازعات و درگیری‌های احزاب و گروه‌های سیاسی سپری شده، هم‌اکنون افکار عمومی نسبت به هرآنچه از جنس جناح و حزب و گروه و... است، دلزدگی پیدا کرده است. خصوصا که بحث ما معطوف به گذشته نیز است.

به مردم باید حق داد. آن‌ها احساس می‌کنند که از محیطی پر سروصدا و آزار دهنده نجات یافته و به فضایی معتدل برای اندیشیدن، تصمیم‌گیری و حرکتی سازنده پا نهاده‌اند. اما آیا واقعیت گریزی هست که بالاخره هر مجموعه‌ای که از این پس هدایت و اجرای برنامه‌های کشور را عهده‌دار می‌شود، بر یک پشتوانه اندیشه‌ای و تاریخی تکیه زده است؟

از دیگر سو، بیشتر اجزای اصلی این نظام با تصمیم و رای مردم در گزینش صاحبان بینش‌ها و روش‌های مختلف شکل می‌گیرند. در بزنگاه‌هایی از تاریخ، افکار عمومی ما به واسطه ابتلا به بی‌اشتهایی سیاسی در سال‌های پیش از آن، دچار نوعی سردرگمی در شناخت واقعیت مدعاها و مدعیان شده است. این سرگشتگی گاه حقیقتا خسارت‌بار بوده است. با این نگاه است که بازشناسی جریان‌های سیاسی امروز هم ضروری است.  
ما نه تکرار کننده تاریخچه احزاب، که در حد بضاعت خود، در پی بررسی بسترهای شکل‌گیری گرایش‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی در مقاطع تاریخی مختلف کشورمان هستیم. بدون شک ضرورتی ندارد در اینجا درباره ضرورت مطالعات تاریخی در این زمینه استدلال کنیم. هرآنچه امروز به عنوان گرایش سیاسی و جناحی داخل و خارج از نظام و انقلاب مشاهده می‌شود، وارث تطوری است که در دیدگاه‌ها و رفتارهای صاحبان اندیشه و رفتار سیاسی این دیار صورت گرفته است. 

در پشت جلد کتاب آمده است: در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی زمانی که سیاست حقوق بشری کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا، جریان‌های روشنفکری را به عنوان مخالف رژیم به صحنه آورد، رسانه‌های غربی تلاش زیادی داشتند تا نقش آنان را در خیزش اسلامی مردم بیش از حد عمده کنند. این تبلیغات پرحجم حتی امر را بر خود روشنفکران هم مشتبه کرد؛ به‌گونه‌ای که پس از پیروزی انقلاب، آن‌ها طوری وانمود می‌کردند که گویا رهبران روحانی و اسلامگرایان نتایج مبارزاتشان را به هدر داده‌اند! این چیزی است که‌آن‌ها هنوز بر آن پای می‌فشرند و بازار آشفته سیاسی دهه اخیر در کشور فرصتی را برایشان فراهم آورد که این ادعاها را به نسل پس از انقلاب هم منتقل سازند.

کتاب «نقش‌آفرینان عصر تاریکی: جریان‌شناسی گروه‌ها از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی» نوشته مرتضی صفارهرندی در ۲۶۴ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۷۹ هزارتومان از سوی انتشارات ایران منتشر شده است. 

نظر شما