شناسهٔ خبر: 65540 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تجربه» تازه با «سایه‌ی سیاووش» آمد

شماره ۱۲ دوره جدید مجله «تجربه» با تصویر جلدی از محمدرضا شجریان و هوشنگ ابتهاج و ویژه‌نامه‌ای تحلیلی درباره این دو هنرمند کشور منتشر شد.

فرهنگ امروز: این شماره که در سالروزِ تولد محمدرضا شجریان و چهلمین‌روزِ درگذشت هوشنگ ابتهاج منتشر شده است، ویژه‌نامه‌ای است تحلیلی در نسبت این دو که با عنوان اصلیِ «سایه‌ی سیاووش» بر پیشخان مطبوعات قرار گرفته است.

هوشنگ ابتهاج و محمدرضا شجریان چه نسبتی با هم داشتند؟ آغازِ یکی‌شدن و همکاری‌های نزدیک‌شان چه زمانی بود؟ چه کارهای مشترکی با هم داشتند؟ شجریان چه کارهایی را از سایه خوانده است؟ در آثار مشترک‌شان، نقش شعر سایه و صدا و کاراکتر شجریان در موفقیت آن‌ها چه بود؟ قطعه‌ی «سپیده» در چه شرایطی منتشر شد و چگونه به سرود غیررسمی مردم ایران با هزار امید و آرزو بدل شد؟ در دوران مدیریت سایه بر رادیو، شجریان چه می‌کرد؟ منتقدان سایه در آن دوران چه می‌گویند؟ ماجرای استعفای دسته‌جمعی از رادیو چه بود؟ نامه‌ی استعفا چگونه شکل گرفت؟

این‌ها و چند مساله دیگر، پرسش‌هایی است که تلاش شده در این ویژه‌نامه به آن‌ها پاسخ داده شود. در این مسیر کوشش شده در کنار گزارش‌ها و روایت‌های مستند، تاریخی و دستِ اول، با هنرمندان، همکاران، دوستان و نزدیکان و بازی‌گردانانِ این سال‌ها گفت‌وگو شود تا روایتی دست‌اول‌تر و مستقیم‌تر از نسبت «سایه و شجریان» منتشر شود؛ روایت‌هایی که فکر می‌کنیم به این ویژه‌نامه قابلیت ارجاع در سال‌های بعد را داده است و آن را به منبعی ارزشمند برای آرشیوها و پژوهشگران و علاقه‌مندان موسیقی تبدیل خواهد کرد.

این شماره با آثار و گفتاری از علی‌اکبر شکارچی، حسن ناهید، سعید فرج‌پوری، هادی منتظری، صدیق تعریف، خسرو پارسا، سیدمحمد بهشتی، علی دهباشی، محمدجواد غلامرضا کاشی، میرعلیرضا میرعلی‌نقی، شاهرخ تویسرکانی، فردین خلعتبری، پویا سرایی، مهیار علیزاده، مهدی فیروزیان، سیدعباس سجادی، مزدک دانشور، فرشین کاظمی‌نیا و نویسندگان و اعضای تحریریه مجله «تجربه» منتشر شده است.

مدیر مسئول «تجربه» کتایون بناساز است و پژمان موسوی سردبیری آن را بر عهده دارد. عکس جلد این شماره هم از ژاله ستار است.

نظر شما