شناسهٔ خبر: 65532 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

کتاب «ایران و جهان در آینه تاریخ» منتشر شد

کتاب «ایران و جهان در آینه تاریخ» منتشر شد. این کتاب مجموعه مقاله‌های برگزیده سومین همایش از مجموعه همایش‌های ایرانشناسی مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی است.

فرهنگ امروز: همایش بین‌المللی «ایران و جهان در آینه تاریخ» سومین همایش از مجموعه همایش‌های ایرانشناسی مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی بود که در ادامه سلسله همکاری‌های علمی در کشور بلغارستان برگزار شد و کتاب «ایران و جهان در آینه تاریخ» در حقیقت مجموعه مقاله‌های برگزیده همایش بین‌المللی با همین نام است که در ۲۲ و ۲۳ بهمن سال ۱۳۹۷ برابر با ۱۱ و ۱۲ سال ۲۰۱۹ میلادی به همت مرکز مطالعات ایران بالکان و اروپای مرکزی و با مشارکت دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه تهران و دانشگاه گیلان در شهر صوفیا در کشور بلغارستان در جنوب شرقی اروپا، برگزار شد.

کتاب «ایران و جهان در آینه تاریخ» به اهتمام دکتر نعمت‌الله ایران‌زاده از دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر ایوو پانف از دانشگاه صوفیا، دکتر علیرضا پورمحمد از دانشگاه صوفیا و دکتر نرگس جابری‌نسب از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب گردآوری و توسط انتشارات دانشگاه علامه به چاپ رسیده است.

این همایش بین‌المللی از طرف دپارتمان ایران‌شناسی دانشگاه صوفیه «کلیمنت آخریدسکی مقدس» با همکاری مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی و مشارکت دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه تهران و دانشگاه گیلان به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تأسیس دپارتمان ایران‌شناسی دانشگاه صوفیه «کلیمنت آخریدسکی مقدس» برنامه ریزی شده بود.

از بین مقاله‌هایی که به دبیرخانه همایش بین‌المللی رسیده بود تعدادی مناسب برای ارائه در نظر گرفته شد و از بین مقاله‌های ارائه شده و دریافت شده تنها ۲۲ مقاله مناسب برای چاپ انتخاب شد.

بخش فارسی این مجموعه شامل ۱۶ مقاله برگزیده و بخش انگلیسی این مجموعه شامل ۱۶ چکیده و ۶ مقاله برگزیده به زبان انگلیسی است. دکتر علیرضا پورمحمد از مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی سرآغازی در شرح فعالیت‌های مرکز و دکتر ایوو پانف از دانشگاه صوفیا مقدمه‌ای با عنوان «راه‌های ورود کلمات فارسی در زبان بلغاری» بر این مجموعه نوشته است. همچنین مقاله دکتر نعمت‌الله ایران‌زاده با عنوان «نگاه آرمانشهری در شعر قیصر امین‌پور» و مقاله دکتر نرگس جابری‌نسب با عنوان «عرفای ایرانی و ترویج عرفان ایرانی در شبه قاره» در این مجموعه به چاپ رسیده است.

همایش بین‌المللی «ایران و جهان در آینه تاریخ» سومین همایش از مجموعه همایش‌های ایرانشناسی مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی بود که در ادامه سلسله همکاری‌های علمی در کشور بلغارستان برگزار شد.

برخی از مقاله‌های چاپ شده در بخش فارسی «مجموعه مقاله‌های برگزیده همایش بین‌المللی ایران و جهان در آینه تاریخ» عبارتند از: سنت سفرنامه‌نویسی اروپاییان و دیدگاه آنان درباره ایران (عباس پناهی)، بررسی شناخته شده‌ترین متون خُلقیات ایرانیان (آرمین امیر) تبارشناسی برساخت «مساله ایلات و عشایر» در جامعه‌شناسی تاریخی ایران (علی جنادله )، سلسله اشرفیه شکوفه‌ای از درخت تصوف اسلامی ایرانی در هند (نیره ابیات )، آیین گنوسی و تأثیر آن بر شاعران کلاسیک دوره بینابین (پروانه والامهر)، فلسفه، الهیات و ادیان ایران باستان( منصور میر)، تصحیح واژگانی و بحث دربارۀ وزنِ سرودۀ بنای همدان (محمدامیر جلالی، امیرحسین سالک)، زبان شعری و محتواپریشی شعر شاعران دهة هفتاد ایران ( محمد یعقوبی)، مفهوم منجی در شعر عبدالوهاب البیاتی و مهدی اخوان ثالث (زهره قربانی مادوانی)، خودکشی در اندیشه سیوران و صادق هدایت، رهایی از وسواس مرگ (آدلا چیرو)، دختران دانشجو و ارزش‌های مادری (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه گیلان) (علی یعقوبی چوبری، معصومه محبی)، آمریکا، بازیگران منطقه‌ای و موازنه قدرت در سوریه (مژگان قربانی).

مجموعه مقاله‌های «ایران و جهان در آینه تاریخ» در یک جلد و در دو بخش فارسی (۳۰۹ صفحه) و انگلیسی (۱۰۷ صفحه) مجموعاً ۴۱۶ صفحه در قطع وزیری توسط انتشارات دانشگاه علامه چاپ و راهی بازار نشر شده است.

نظر شما