شناسهٔ خبر: 65525 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

پرتره فیلسوف گمنام به کتابفروشی‌ها می‌آید

کتاب «پارفیت؛ یک فیلسوف و ماموریت او برای نجات اخلاق» که قرار است آوریل ۲۰۲۳ منتشر شود، نخستین کتاب درباره این فیلسوف کمتر شناخته شده است.

فرهنگ امروز: به نقل از آمازون، درک پارفیت (۱۹۴۲–۲۰۱۷) مشهورترین فیلسوفی است که اکثر مردم هرگز نامش را نشنیده‌اند. پارفیت که از سوی برخی به عنوان بزرگ‌ترین متفکر اخلاقی پس از جان استوارت میل شناخته می‌شود، شخصیتی جز یک روشنفکر معمولی بود و هنوز ایده‌های او، شیوه‌ای برای تفکر فیلسوفان درباره چیزهایی است که همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند: برابری، نوع‌دوستی، آنچه به نسل‌های آینده بدهکاریم و حتی معنای انسان بودن.

پارفیت با اعتقاد به اینکه ما باید کمتر به فکر خودمان و بیشتر به فکر خیر عمومی باشیم، خود را وقف دستیابی به پیشرفت فلسفی تا حد بالایی کرد. او همیشه شلوار خاکستری و پیراهن سفید می‌پوشید تا زمان ارزشمند خود را برای انتخاب لباس از دست ندهد، رژیم غذایی خود را تا حد ممکن تغییر داد و فقط یک علاقه جدی غیرفلسفی داشت؛ عکس گرفتن از آکسفورد، ونیز و سنت‌پترزبورگ.
 در نیمه دوم زندگی، او خود را وقف تلاشی شبانه‌روزی برای نجات اخلاق سکولار کرد. این یک ریسک برای پارفیت بود زیرا اگر نمی‌توانست نشان دهد که حقایق عینی درباره درست و نادرست وجود دارد، به باور خودش، زندگی او بیهوده و زندگی همه انسان‌ها بی‌معنی بود.

دیوید ادموندز در کتاب «پارفیت» نخستین بیوگرافی را از این نابغه تیزبین، سختگیر و خاص ارائه می دهد. کتاب «پارفیت» با پیوند دادن کار و زندگی این فیلسوف و معرفی روشنی از ایده‌های عمیق و چالش‌برانگیز او، پرتره‌ای قدرتمند از یک متفکر خاص ارائه کرده است که همچنان بر دنیای نظریه‌ها تاثیر قابل توجهی دارد.

دیوید ادموندز، نویسنده این کتاب، دانش‌آموخته فلسفه در دانشگاه آکسفورد است. از دیگر آثار او می‌توان به کتاب دو جلدی «بفرمایید فلسفه؛ تاریخ فلسفه به روایت فیلسوفان معاصر» و «ویتگنشتاین، پوپر» اشاره کرد که در ایران ترجمه و منتشر شده است.

کتاب «پارفیت؛ یک فیلسوف و ماموریت او برای نجات اخلاق» نوشته دیوید ادموندز آوریل ۲۰۲۳ در ۴۰۰ صفحه، از سوی انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر خواهد شد.

نظر شما