شناسهٔ خبر: 65506 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

«شُکوه ایران باستان» منتشر شد

کتاب «شُکوه ایران باستان» نوشته هانری اشترلین با ترجمه صبا لطیف‌پور منتشر شد.

فرهنگ امروز به نقل از روابط‌عمومی پژوهشکده هنرِ فرهنگستان هنر، کتاب شُکوه ایران باستان، نوشته هانری اشترلین با ترجمه صبا لطیف‌پور عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده هنر از سوی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر منتشر شد.

این کتاب دورنمایی از هنر ایران، از اوایل هزاره چهارم پیش از میلاد تا حدود ۶۵۰ میلادی را به تصویر می‌کشد و خلاصه‌ای از آخرین فعالیت‌های تاریخی و باستان‌شناسی مرتبط با اکتشافات اخیر در این سرزمین را ارائه می‌دهد.

کتاب شُکوه ایران باستان از چند جهت حائز اهمیت است؛ از ‌جمله می‌توان به شمول آن بر مطالب مهم هنر ایران با تکیه بر تاریخ و نیز تصاویر ارزشمندی اشاره کرد که مؤلف آنها را در طی بازدیدهای خود از مکان‌های مهم تاریخی گرفته است. 

این کتاب به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه شده و میلیون‌ها نسخه از آن در سراسر جهان به چاپ رسیده است؛ از این‌ رو، جای خالی ترجمه آن به زبان سرزمین خاستگاه آن احساس می‌شد.

کتاب شُکوه ایران باستان در ۳۰۴ صفحه شامل مقدمه، پیشگفتار و یازده فصل بدین شرح است: ۱) «دره هلیل‌رود: یک مرکز فرهنگی بزرگ»، ۲) «سرامیک‌ها و دیگر گنجینه‌ها در شمال ایران»، ۳) «مفرغ‌های لرستان و جمعیت‌های ماد و پارس»، ۴) «تأثیر یونان بر معماری هخامنشی»، ۵) «کاخ‌های عظیم در تخت‌ جمشید»، ۶)«تزئینات حیرت‌انگیز آپادانا و مقبره‌های نقش‌رستم، ۷) «ماجرای اسکندر کبیر و هلنیزه‌شدن پارس»، ۸) «پالمیرا: شهری کاروانی میان روم و بین‌النهرین»، ۹) «هترا، گوهر هنر پارتی: سرنوشت اندوهبار یک شهر آزاد»، ۱۰) «قدرت نظامی و هنر ساسانیان» و ۱۱) «تیسفون و طاق‌بستان: شاهکارهای ساسانی».

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به پژوهشکده هنر به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از تقاطع خیابان امام خمینی، نبش کوچه شهیدحسن سخنور، شماره ۲۹ مراجعه کنند.

نظر شما