شناسهٔ خبر: 65112 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

بررسی کرونولوژی ایران باستان از پادشاهی ایلام تا ساسانی

کتاب «سالشمار تاریخ ایران باستان: ایلام، ماد، هخامنشیان، سلوکیان، اشکانی، ساسانی» نوشته مهرداد نوری مجیری توسط نشر ندای تاریخ منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز:  نشر ندای تاریخ کتاب «سالشمار تاریخ ایران باستان: ایلام، ماد، هخامنشیان، سلوکیان، اشکانی، ساسانی» نوشته مهرداد نوری مجیری را به‌تازگی با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۱۷۶ صفحه و بهای ۶۰ هزار تومان منتشر کرده است.

کتاب شامل ۶ فصل به ترتیب با این عناوین است: «شاهنشاهی ایلام»، «شاهنشاهی ماد»، «شاهنشاهی هخامنشی»، «شاهنشاهی مقدونی – سلوکی»، «شاهنشاهی اشکانی» و «شاهنشاهی ساسانی».

کرونولوژی که در فارسی آن را روزشمار، سالشمار یا تقویم تاریخ گویند به عنوان یک علم از دوره‌های قرون وسطی، رنسانس و باروک مورد توجه بوده است. بسیاری از نوشته‌های تاریخی به‌جا مانده از آن ادوار در واقع همان سالشماری به معنای تخصیص رخدادها به تاریخ زمانی آنهاست. سالشماری می‌تواند نسبی یا مطلق باشد. سالشماری نسبی، قرار گرفتن وقایع مربوط به هم نسبت به یکدیگر و یک مبدا زمانی است ولی سالشماری مطلق، قراردادن وقایع و رویدادها در تاریخ‌های زمانی دقیق آنها و یک دسته‌بندی ویژه از وقایع است که تاریخ نامیده می‌شود.

سالشماری امروزه نظر برخی از وقایع‌نگاران را به خود جلب کرده است. کتاب‌ها و منابع و آثاری که به این شیوه نگارش می‌شوند منبع بسیار مناسبی برای علاقمندان و پژوهشگران است زیرا آنان می‌توانند به سرعت و دقت با تاریخ، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، هنر و تمدن یک سرزمین آشنا شوند.

در این کتاب نیز پژوهشگر توانسته با یک گاهشماری نسبتاً دقیق به شرح رویدادهای مهم تاریخ ایران باستان در موعد خود و به ترتیب وقوع حوادث بپردازد و از این نظر کتابی خاص و یکه است.

نظر شما