شناسهٔ خبر: 64777 - سرویس سینما و رسانه
نسخه قابل چاپ

کاپولا از گنجینه خود رونمایی کرد/ جایزه‌ای که مردم می‌دهند!

سازنده پدرخوانده در مصاحبه‌ای که به مناسبت پنجاهمین سالگرد اکران «پدرخوانده» انجام داده گفت بزرگ‌ترین گنجینه‌اش این است که مردم هنوز این فیلم را تماشا می‌کنند.

فرهنگ امروز: به نقل از ورایتی، فرانسیس فورد کاپولا امروز، یعنی تقریبا ۵۰ سال پس از روزی که «پدرخوانده» در سینماها اکران شد، ستاره خود را در تالار مشاهیر هالیوود دریافت می‌کند. به این مناسبت وی در مصاحبه‌ای نادر درباره میراث این فیلم و مسیر حرفه‌ای کاری‌اش صحبت کرد.

وی گفت درباره دریافت ستاره‌اش پس از تمام این سال‌ها هیجان دارد، حتی با وجود اینکه خجالت می‌کشد اینطور در مرکز توجه قرار بگیرد. وی افزود: با وجود اینکه به نظر می‌رسد من یک شورشی علیه هالیوود بوده‌ام، در حقیقت مخلوق هالیوود هستم. من توسط هالیوود خلق شدم و خیلی افتخار می‌کنم که بخشی از سنت آن باشم.

کاپولا مسلما جای خود را در تاریخچه هالیوود با «پدرخوانده» تثبیت کرد؛ فیلمی که بیست‌ و چهارم مارس (۴ فروردین) سال ۱۹۷۲ اکران شد. پارامونت پیکچرز به افتخار نزدیک شدن سالگرد این فیلم در پایان فوریه آن را دوباره اکران کرد و می‌خواهد از فردا نسخه‌ای با کیفیت ۴K Ultra HD از سه‌گانه آن منتشر کند. تبدیل فیلم به این نسخه کیفیت بالا توسط پارامونت و شرکت تهیه خود کاپولا انجام شده است.

با وجود اینکه پنج دهه گذشته، کاپولا می‌گوید خاطرات شفافی از زمان اکران فیلم دارد و نگران نقدهای اولیه درباره آن بود. او اضافه کرد: ولی بزرگ‌ترین گنجینه آزمون زمان است. وقتی مردم دارند ۵۰ سال بعد به کاری که انجام دادی نگاه می‌کنند این خودش یک جایزه است.

کاپولا در پاسخ به اینکه آیا زمان ساختن «پدرخوانده» فکر می‌کرد این فیلم قرار است خاص باشد با صراحت گفت: فکر می‌کردم قرار است یک شکست خاص باشد. وقتی فیلمی می‌سازید که مقابل جریان زمانه حرکت می‌کند، آن نوع فیلم‌ها سخت هستند. کاری را انجام نمی‌دهید که همه انتظار دارند یا می‌خواهند شما انجام بدهید.

اما کاپولا امیدوار است بتواند با فیلم بعدی‌اش یعنی «مگالوپولیس» که مدت‌هاست دارد رویش کار می‌کند هم علیه جریان زمانه حرکت کند. این نخستین فیلم او در بیش از یک دهه گذشته خواهد بود و او امیدوار است فیلمبرداری‌اش را از پاییز آغاز کند. با این حال می‌گوید تامین سرمایه برای ساختن چنین فیلم خیلی سخت است.

گزارش شده که کاپولا می‌خواهد ۱۲۰ میلیون دلار از پول خودش را در آن سرمایه‌گذاری کند و بخشی از املاکش را برای این کار فروخته است. هنوز جزییاتی درباره داستان فیلم مشخص نیست، اما او می‌گوید: به شما می‌گویم که مردم بعد از تماشای این فیلم سرشان را می‌خارانند و می‌گویند خیلی چیزها درباره آن بود که اول متوجه نشدم اما الان می‌فهمم. امید من این است.

کاپولا از نوه‌اش جیا کاپولا به عنوان یکی از فیلمسازانی نام برد که امروز برای دیدن آینده‌شان ذوق دارد. او همچنین گفت دنی ویلنوو و کری فوکوناگا از جمله فیلمسازان فوق‌العاده‌ای هستند که با بودجه‌های بزرگ کار می‌کنند.

وی اضافه کرد: اما فکر نمی‌کنم آن‌ها ضرورتا این شانس را پیدا کرده‌باشند که از قلب‌شان فیلم بسازند. به نظرم دارند از آن‌ها می‌خواهند فیلم‌های موافق جریان زمانه بسازند. ما تعداد زیادی استعدادهای بزرگ داریم و من دوست دارم آن‌ها مسئولیت بیشتری کسب کنند چون قابلیت آن را دارند.

البته کاپولا مخالفتی با صنعت سرگرمی بودجه بزرگ ندارد و مثلا می‌گوید «ددپول» را خیلی دوست داشت. اما او امیدوار است فیلمسازان از اینجا به بعد بتوانند ریسک‌های بزرگ‌تری بپذیرند.

وی گفت: سینما باید زندگی معاصر را روشن کند و کاری کند ما درک کنیم چه اتفاقی دارد می‌افتد. بنابراین ما نیاز به هنرمندانی داریم که بتوانند به ما بینشی درباره اتفاق‌هایی که می‌افتد بدهند.

کاپولای ۸۲ ساله ستاره ۲ هزار و ۷۱۵ پیاده‌روی مشاهیر هالیوود را روز دوشنبه دریافت کرد. وی در طول دوران کاری‌اش ۵ جایزه اسکار و ۱۴ نامزدی اسکار کسب کرده است. یک بار برنده بفتا شده و ۵ نامزدی بفتا را کسب کرده، ۶ گلدن گلوب برده و ۱۷ نامزدی آن را کسب کرده و برنده ۲ نخل طلای کن است و دو جایزه انجمن کارگردان‌های آمریکا و ۲ نامزدی جایزه امی و ۳ جایزه انجمن نویسندگان را در کارنامه دارد.

نظر شما