شناسهٔ خبر: 64678 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

نگاهی به کتاب «فریب ایگاروس»

اهمیت نوآوری، خلاقیت و تمایز در یک کتاب

گادین در این کتاب اهمیت نوآوری، خلاقیت و تمایز را به ما یادآوری کند و تعریف خود را از هنرو هنرمند ارائه می‌کند. او به توصیف انقلابی می‌پردازد که در پیرامونمان سرگرم رخ دادن است. انقلابی که بسیاری از ما آن را نمی‌بینیم.

این کتاب می‌خواهد اهمیت نوآوری، خلاقیت و تمایز را به ما یادآوری کند و به ما بگوید که عصر صنعتی به پایان رسیده و باید با ارائه کارهای نو، جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنیم.

گادین در این کتاب بسیار رک و پوست کنده صحبت کرده و آن را برای دل خواننده تلطیف نکرده و پر از زخم زبان است. او در این کتاب تعریف خود را از هنرو هنرمند ارائه می‌کند که به‌طور خلاصه می‌توان آن را اینگونه بیان کرد: هر کسی در هر جایی اگر دست به کاری تازه بزند و خطر شکست را به جان بخرد و تأثیرگذار باشد، هنرمند است. اینکه برای هنرآفرینی لازم نیست نخست هنرمند باشید، اگر هنر بیافرینید هنرمندید. او به توصیف انقلابی می‌پردازد که در پیرامونمان سرگرم رخ دادن است. انقلابی که بسیاری از ما آن را نمی‌بینیم.

گاردین فرهنگ نوشتاری خاص خود را دارد. از واژه‌هایی بهره می‌گیرد که شاید معنی عام آنها مد نظرش نباشد و برای چیزهای مختلف نام‌های مختلفی می‌گذارد. خودش در پیوست پایانی به نام «الفبای هنرمندی» برخی از این واژه‌ها را توضیح داده است. پیشنهاد می‌کنم این کتاب را چندبار بخوانید و درباره آن تأمل کنید. خلا فضایی است که هنر در آن رخ می‌دهد. خط همان فضای تاریکی است که برای هنرآفرینی وارد آن می‌شوید. فضایی که بسیاری از افراد تا چراغی آن را روشن نکند پا در آن نمی‌گذارند. اگر این فضا روشن بود گام گذاشتن در آن جرأت نمی‌خواست و کار شاقی نبود. 

در بخش «پیشگفتار مترجم» آمده است: «اقتصادی که والدینمان آن را دو دستی چسبیده‌اند و از ما هم می‌خواهند آن را محکم بگیریم و زندگی کارمندی را انتخاب کنیم کم‌کم نفس‌های آخرش را می‌کشد. اقتصاد جدید، زندگی کارمندی را رد می‌کند یا دست کم تعریف کارمندی را تغییر می‌دهد. این کتاب با شرایط امروزی همبستگی فراوانی دارد، شرایطی که در آن ابزارهای آنلاین فراوان شغل‌های عجیب و تازه‌ای به وجود آورده‌اند که نه در چارچوب کار می‌گنجند و نه کارمندی، به آنها فقط می‌توان هنرآفرینی گفت.

امروزه، در این بزرگترین انقلاب روزگارمان همه ما هنرمندیم یا دست کم فرصت این را داریم که هنرمند باشیم. یگانه چیزی که دست و بالمان را بسته است خودمان هستیم. انقلاب‌ها همه چیز را ویران و سپس نشدنی‌ها را شدنی می‌کنند. انقلاب‌ها همیشه با تغییرات گسترده همراهند و با اینکه تغییر سخت است در چنین انقلاب‌هایی برای افراد چاره‌ای جز تغییر کردن نمی‌ماند. این کتاب به ما نشان می‌دهد چرا بهتر است تک تکمان به هنرآفرینی دست بزنیم. چرا ارزش زحمتش را دارد و چرا نمی‌توانیم بیشتر از این صبر کنیم. این کتاب درباره تعهد به انجام کار دلخواهمان است که به دل و جرأت نیاز دارد و می‌تواند همه چیز را تغییر دهد.»

همچنین در بخش «پیشگفتار نویسنده» می‌خوانیم: «حالا دیگر همه ما هنرمندیم. به شما می‌گویند دستی به روی رزومه‌تان بکشید و آن را پربارتر کنید، دست از پا خطا نکنید، همرنگ جماعت شوید و از دستورالعمل‌ها پیروی کنید. به شما می‌گویند غرورتان را زیر پا بگذارید و رؤیاهایتان را دنبال نکنید. اگر خود را جمع وجور کنید و بخشی از این سیستم باشید و فقط کاری را که به شما گفته شده انجام دهید و همرنگ جماعت شوید، به شما قول یک مشت چیزهای به دردنخور و پاداش و پول را می‌دهند. آنها بدهی، مصرف‌گرایی و برنامه‌های تلویزیونی را به شما قالب کرده‌اند. آنها را به دختران و پسرانتان هم قالب کرده‌اند. همه این کارها را باید بکنید تا نوبت درخششتان برسد نوبت درخششتان رسیده است، دست به کار شوید.»

کتاب «فریب ایکاروس» اثر ست گادین و با ترجمه سعیدیاراحمدی با قیمت 49000 تومان از سوی نشر آموخته وارد بازار نشر شده است.

نظر شما