شناسهٔ خبر: 64112 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

دانش اتوپیا

والرشتاین والرشتاین با اشاره به جهانی شدن تجارت، تغییر نهادهای کار و خانواده، شکست ایدئولوژی سنتی لیبرال و خطر بحرانهای عمیق زیست محیطی، بر این باور است که سیستم دولت_ملت دیگر کارایی ندارد.

دانش اتوپیا

 ایمانوئل والرشتاین

مترجم: محمد غفوری

تعداد صفحه: ۱۲۸ صفحه

قیمت: ۲۰ هزارتومان

فرهنگ امروز: قرن بیستم شاهد پیروزیها و شکستهایی بوده که منجر به خودآگاهی دنیای مدرن شده است. در کتاب «اتوپیا» امانوئل والرشتاین استدلال می‌کند که چه طور نظم جهانی که از این رویاها تغذیه می‌کند، در حال فروپاشی است. این نظریه پرداز نظام جهانی با اشاره به جهانی شدن تجارت، تغییر نهادهای کار و خانواده، شکست ایدئولوژی سنتی لیبرال و خطر بحرانهای عمیق زیست محیطی، بر این باور است که سیستم دولت_ملت دیگر کارایی ندارد. همچنین او پیش بینی می‌کند که  تا نیم قرن دیگر شاهد فروپاشی نظام کنونی، مناقشات و درگیریهای بزرگ خواهیم بود. این دیدگاه شگفت‌انگیز و محرک به سرنوشت سیاسی_اجتماعی ما، پرسش‌های ضروری را برای هر کسی که  دغدغه تحولات اجتماعی در هزاره بعدی را دارد، ایجاد می‌کند.

والرشتاین واضع نظریه نظام جهانی و از منتقدان نظام جهانی سرمایه‌داری است. آنچه او به عنوان آینده نظریه‌پردازی در روابط بین‌الملل مورد توجه قرار می‌دهد مبتنی بر نقد او از نظام سرمایه‌داری است. او در این کتاب که نسخۀ بازبینی‌شدۀ سخنرانی‌های دانشگاه اوکلند نیوزلند است که در 16، 22 و 23 اکتبر 1997 ایراد کرده، با اشاره به انقلاب‌ها و ماهیت امیددهندۀ آن باز هم آنها را رساننده به مقصود نمی‌داند و آنها را فسادپذیرمی‌داند. از نظر او، پیش فرض مفهوم انقلاب مدرن با محوریت مرزهایی که دولتها ترسیم می‌کنند در تعامل و تکامل است. از نظر او تلقی از انقلاب از تغییر دولت فئودال به سرمایه دار و از سرمایه دار به سوسیالیست، گمراه کننده از واقعیت است و همۀ این تفاوتها در خدمت بودن نظام جهانی مدرن را تغییر نمی‌دهد. دولتها در درون نظام جهانی مستقر هستند و بر منطق سرمایه‌دارانه و انقلابیان به مرور مقاصدشان را تسلیم واقعیتها می‌کنند. او برای اثبات این نظریه، انقلابهای فرانسه و روسیه را به اجمال بررسی می‌کند.

امانوئل والرشتاین جامعه‌شناس و متفکر آمریکایی شناخته شده معاصر است که عمدتا به سبب طرح نظریات انتقادی‌اش به سازوکارهای نظام سرمایه‌داری شناخته می‌شود. وی استاد دانشگاه پیل آمریکا بود و چند سال پیش نیز سفری به ایران داشت. در سال 2014 جایزه جهانی بهترین پژوهش انجمن بین‌المللی جامعه شناسی به او تعلق گرفت. شهرت وی بیشتر مرهون نظریه«نظام جهانی» است که یکی از مناقشه‌برانگیزترین نظریات در میان جامعه شناسان به شمار می‌آید.کتاب اتوپیا با ترجمه محمدغفوری مجموعه گردآوری شده‌ای از سخنرانی‌های والراشتاین در دانشگاه اوکلند نیوزلند می‌باشد که در 16، 22 و 23 اکتبر 1997 ایراد شده است.

نظر شما