شناسهٔ خبر: 24836 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تولید کم‌تر از یک کتاب برای هر دانش‌آموز!

مدیر انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک از برپایی همایش «حساب کتاب» با همکاری خانه کتاب و انجمن متبوعش با هدف آسیب‌شناسی اقتصاد نشر کتاب کودک در روز سه‌شنبه چهارم آذرماه خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ عبدالعظیم فریدون - مدیر انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان - در نشستی که 28 آبان در محل این انجمن برگزار شد، گفت: در سال 93 تولیداتی که برای دانش‌آموزان انجام شده قریب به هفت دهم یعنی کمتر از یک کتاب برای هر دانش‌آموز است که خیلی از آن‌ها همچنان در انبارهای کتاب ما مانده‌اند و مدام هم شهرداری می‌گوید در انبارها را ببندید! پس اگر در سال 93 هر دانش‌آموز فقط بخواهد تنها یک کتاب از ما بخرد، باز ما این امکان را نداریم که این یک نسخه را برای او فراهم کنیم.

او افزود: در سال 92 شاخص تولید فرهنگی کتاب برای کودکان «چاپ اولی» معادل 3903 عنوان در 13 میلیون نسخه بوده است. در حالی که ما الان جمعیت 13 میلیونی دانش‌آموزان را در اختیار داریم. اگر قر ار باشد که مثلا در بسته‌های سلامت تنها یک کتاب در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد این کار در عمل ممکن نیست. یعنی حتی اگر هیچ ناشری هم هیچ کتابی را نفروشد و ما بخواهیم صرفا از طریق این بسته کتاب‌هایمان را در اختیار کودکان قرار دهیم باز هم با مشکل مواجه خواهیم بود.

مدیر انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان تأکید کرد: در سال 93 تا به دیروز یعنی 28 ابان 1393 تعداد کتاب‌های چاپ اولی ما قریب به 2683 عنوان کتاب با تیراژ هشت میلیون بوده است؛ یعنی حتی اگر کتاب‌های زرد هم را به آن‌ها اضافه کنیم، تنها برای هر دانش‌آموز معادل هفت دهم کتاب تولید شده است. حالا سوال ما از مسئولان این است که اگر ما بخواهیم از سال آینده در بسته‌های سلامت برای هر بچه‌ تنها یک کتاب بگذاریم چگونه این مسئله ممکن خواهد شد؟

فریدون تصریح کرد: انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک پس از انقلاب اسلامی اولین تشکل در حوزه کودکان و نوجوانان بوده است. ما در نمایشگاه کتاب فرانکفورت از نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک دعوت می‌کنیم در حالی که هیچ نویسنده و تصویرگری در حوزه ادبیات بزرگسال به این نمایشگاه دعوت نشده است. رونمایی کتاب‌هایمان هم در غرفه بزرگسالان به کتاب‌های نویسندگان کودک و نوجوان اختصاص دارد. این‌ها یعنی اینکه بخش کودک در حوزه نشر بخش فعالی است چون هم ضرورت و هم فعال بودن اعضای آن به عینه مشخص شده است. پس چرا نسبت به وضعیت نشر کتاب کودک بی‌تفاوت هستیم؟

محمد طوسی - رییس هیأت مدیره تعاونی ناشران کتاب کودک و نوجوان - نیز در این نشست گفت: تعاونی می‌خواهد به ناشران عضو انجمن در فروش محصولات و تأمین مواد اولیه کمک کند. قصد ما سودرسانی به اعضا نیست بلکه صرفا جلوگیری از ضرر رساندن به آن‌هاست، چون انجمن یک بنگاه اقتصادی است. ما می‌خواهیم راهکارهایی پیدا کنیم در جهت کمک رساندن به اقتصاد نشر.

در ادامه سیدعلی کاشفی - دبیر نخستین همایش اقتصاد نشر کودک و نوجوان - با تأکید بر اینکه این همایش از این پس به صورت سالانه برگزار خواهد شد، گفت: طی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان و خانه کتاب به همکاری خوبی رسیدند و برای اولین بار نشست‌های سرای اهل قلم که قریب به 40 نشست را در دل خود داشت، در محوطه‌ای در مجاورت ناشران کتاب کودک برگزار شد. به دنبال این سری نشست‌ها بنا شد در هفته کتاب نیز این همکاری‌ها جلوه دیگری به خود گیرد و بر همین اساس از این پس هر هفته سه‌شنبه‌ها نشست‌های تخصصی در حوزه نشر کتاب کودک و نوجوان در محل انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.

او تأکید کرد: فعالیت‌های امسال در حوزه نخستین همایش اقتصاد نشر مقدمه‌ای برای فعالیت‌های این همایش سالانه است و به موضوعات عمومی کتاب کودک خواهد پرداخت تا براساس نظرسنجی از دست‌اندرکاران بتواند با برنامه‌ریزی‌های منسجم‌تر در سال‌های آینده با ایجاد هیأت علمی و ارائه فراخوان کار خود را هر چه بهتر سامان دهد.

دبیر این همایش تأکید کرد: نخستین همایش اقتصاد نشر کودک و نوجوان با دو پنل تخصصی با موضوعات «چیستی کتاب کودک و اینکه آیا هنوز این نشر یک فعالیت اقتصادی است یا نه» با مدیریت فتح‌الله فروغی از اعضای اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان و نیز پنل «چگونه کتاب کودک را به دست مخاطبان برسانیم» با مدیریت محمد طوسی رییس تعاونی ناشران کتاب کودک برگزار می‌شود و در بخش‌های دیگر این همایش افرادی همچون شاهین ترکمن، علی‌اصغر سیدآبادی، محمد سمیاری و... به ارائه دیدگاه‌های خود در حوزه اقتصاد نشر کتاب کودک خواهند پرداخت.

کاشفی گفت: هدف از برگزاری این همایش صرفا یک کار تشریفاتی نیست بلکه دانستن دیدگاه‌های مختلف در زمینه حل مشکلات نشر کتاب کودک که امروز به مسئله‌ای جدی بدل شده است مورد نظر ماست، بنابراین لازم است تا همه کسانی که دلسوز کودکان‌اند در برپایی هر چه بهتر این همایش ما را یاری کنند.

نظر شما