علوم اجتماعی

کل اخبار:225

  • پارسانیا-العطاس ۱۳۹۲-۰۹-۲۸ ۱۲:۰۴

    گزارشی از مناظره حمید پارسانیا و فرید العطاس در دانشگاه تهران؛

    العطاس: علوم اجتماعی غربی به مسایل خود بها می‌دهد/ پارسانیا: فهم نظریه اجتماعی بدون توجه به عقبۀ فرهنگی و تاریخی آن ممکن نیست

    هیچ عرصه علمی بدون توجه به سنت‌های خودی و سنت‌های دیگران قابل شکل‌گیری نیست. در مورد علوم اجتماعی هم باید به همین شکل عمل کرد؛ مفاهیم باید جهانی باشند. ما مفاهیمی متعددی داریم که باید به آن‌ها توجه کنیم و مورد استفاده قرار دهیم اما نه با محوریت اروپا و تعصب اروپامحوری.

  • ۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۲:۱۶

    علوم اجتماعی و متفکران مسلمان پای میز مناظره

    مناظره علوم اجتماعی و متفکران مسلمان: بازسازی یا بدیل سازی؟ با حضور عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود.

  • ۱۳۹۲-۰۹-۲۵ ۱۰:۰۷

    مناظره پارسانیا و فرید العطاس در دانشگاه تهران

    مناظره علمی «علوم اجتماعی و متفکران مسلمان: بازسازی یا بدیل سازی؟» با حضور حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا و دکتر فرید العطاس با رونمایی شماره دوم نشریه علمی- پژوهشی «نظریه اجتماعی متفکران مسلمان» برگزار می‎شود.

  • نعمت فاضلی ۱۳۹۲-۰۹-۲۰ ۰۹:۲۶

    نعمت‌الله فاضلی/ تکثیر یا بازتولید مکانیکی دانش؛

    نگاهی انتقادی به محتوا و کارکرد مقاله‌های علوم اجتماعی

    97 درصد مقالات ارائه‌شده به مجلات علمی، پژوهشی فاقد ارزش هستند. معنای این حرف این است که 97 درصد تولیدات رشته‌های علوم اجتماعی کشور یا «ضایعات علمی» است یا اینکه این تولیدات را باید نوعی «کالای عمومی» بدانیم نه نوعی «اثر خلاقه‌ی» منحصربه‌فرد.

  • آزادارمکی طباطبایی کتاب2 ۱۳۹۲-۰۹-۰۹ ۰۸:۴۱

    نقد «سیدجواد طباطبایی» بر دو تالیف «تقی آزاد ارمکی»(2)؛

    او از اندیشۀ سیاسی چه می‌داند؟

    با توجه به آنچه نویسنده از سیاست‌نامه‌ی خواجه آورده، من بعید می‌دانم که تورقی در کتاب کرده یا حتی اگر آن رساله را دیده، جز از سر بازیچه در آن نظر افکنده باشد. دلیل من این است که نقل‌قول‌های او از رساله‌ی خواجه از محدوده‌ی آنچه من نقل کرده بودم، فراتر نمی‌رود.

  • پوزیتیویسم ۱۳۹۲-۰۹-۰۷ ۰۹:۵۶

    متیو تول؛

    پساپوزیتیویسم و علوم اجتماعی

    به‌کارگیری پساپوزیتیویسم در تحقیقات، زمانی برجسته­تر شد که این روش با معرفت­شناسی پسامدرن و نسبی­گرایی به تقابلی جدی برخورد و توانست روش­شناسی­های متفاوت و جهت­دهی ارزشی دیگرگونه­ای را برای تولید دانش ارائه دهد.

  • ابراهیم توفیق ۱۳۹۲-۰۹-۰۶ ۰۸:۵۴

    ابراهیم توفیق در نشست «گفتمان گذر و آسیب‌شناسی اجتماعی در ایران»؛

    گفتمان جامعه‌ی گذار و مسئله‌ی اجتماعی

    گفتمان جامعه‌ی گذار به نظر من گفت‌وگوی غالب بر تمام نظام اجتماعی است. هیچ‌چیزی غیرقابل توضیح‎تر از لحظه‌ی حال نیست.. کل نظام علوم انسانی و علوم اجتماعی ما تنها برای ورود به این علوم و مسایل کفایت می‌کند؛ این درس‎ها چیزی نیست جز درآمدهایی یا مدخل‎هایی در حوزه‌ی خاص.

  • ۱۳۹۲-۰۹-۰۴ ۱۶:۰۶

    دومین «همایش زبان، مفاهیم و واژگان علوم اجتماعی» برگزار می‎شود

    دومین «همایش زبان، مفاهیم و واژگان علوم اجتماعی» اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‎شود.

  • میرزایی ۱۳۹۲-۰۹-۰۳ ۰۸:۵۸

    گزارشی از نشست «اخلاق پژوهش در علوم اجتماعی ایران»(1)؛

    قواعد هنجاری و اخلاقی تولید علم در ایران

    اعتبار آثار علمی منوط به رعایت قواعد و هنجارهای علمی مورد توافق اجتماعات علمی در کاوشگری و جستجوی مداوم حقیقت است. بر این اساس، ما مجاز نیستیم هر آن‎چه که می‎خواهیم، بگوییم، بنویسیم و منتشر کنیم. بلکه آثار علمی را بایستی بر پایه قواعد علمی و در چارچوب‎های مورد توافق اجتماع علمی عرضه كنيم.

  • آزادارمکی طباطبایی کتاب1 ۱۳۹۲-۰۹-۰۲ ۰۸:۴۱

    نقد «سیدجواد طباطبایی» بر دو تالیف «تقی آزاد ارمکی»(1)؛

    کشفیات بزرگ جامعه‌شناس ایرانی

    مشکل در موضع نظری چنین نویسندگانی و بی‌اعتنایی آنان به مبانی نظری علمی است که مدعی انقلاب در آن هستند و اینکه در نوشته‌های آنان حدود و ثغور عمل «انقلابی» فعال سیاسی و اهل‌نظر معلوم نیست.

  • ۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۳:۳۱

    محسنیان‌راد: ۹۳ درصد مطالب مطبوعات ایران، ستایشی و تنها ۷ درصد انتقادی است

    یک استاد علوم ارتباطات اجتماعی با استنادبه یک پژوهش گسترده که انجام داده است اعلام کرد: در بررسی دقیق هزاران صفحه از نمونه‌ای شامل تمام مطبوعات ایران، مشاهده کردم که تنها ۷۲۶ صفحه یعنی چیزی نزدیک به ۷ درصد از مطالب آنها انتقادی بوده و ۹۳ درصد صفحات مطبوعات در حال ستایش و یا انتشار عکس‌ها و تصاویر غیر خبری هستند.

  • حمید پارسانیا ۱۳۹۲/۰۸/۲۷

    گفت‌وگو با حمید پارسانیا؛

    گرایش‌های فکری دانشجویان علوم اجتماعی پس از انقلاب

    برخلاف تصور برخی دانشجویان، نظریات پوپر را آقای سروش نیاورد. منظورم این است که برخی مذهبی‌ها هم ظرفیتی در پوپر می‌دیدند که با تمسک به آن در برابر مارکسیسم به عنوان یک رقیب نظری بایستند؛ مثلاً با استفاده از این ظرفیت‌ها مارکسیسم را نقد می‌کردند که آیا اصلاً علم هست یا علم نیست؟

  • جهانشمولیت ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۰:۰۰

    حل معضله‌ی «جهان شمولیت» در علوم انسانی اسلامی (2)؛

    تقابل ایده‌ی تاریخیت و ایده‌ی فطرت

    اشکال اصلی تلقی تاریخی از علوم انسانی آن است که انسان را در زیر سیطره‌ی تاریخ و جامعه و فرهنگ، «اسیر» و «مقهور» تصویر می‌کند، به گونه‌­ای که انسان هیچ­گاه نمی‌تواند آزاد از تحمیل­ها و اقتضائات بیرونی، اندیشه کند و این ساختارهای محدودیت‌زا را بشکند.

  • ۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۶:۵۲

    نشست « بررسی روایی در پیمایش‌های سنجش دینداری» برگزار می‎شود

    گروه علمی ‏ـ تخصصی روش ‎شناسی و روش‎‏های تحقیق در علوم اجتماعی انجمن جامعه‏ شناسی ایران نشست بررسی روایی در پیمایش‌های سنجش دینداری را برگزار می‏‎کند.

  • جهانشمولیت ۱۳۹۲-۰۸-۲۰ ۱۱:۰۶

    حل معضله‌ی «جهان شمولیت» در علوم انسانیِ اسلامی (1)

    ماهیت ایدئولوژیک علوم انسانی غربی

    اساساً آیا می‌توان علوم انسانی را از فرهنگ جدا کرد درحالی‌که با یکدیگر تداخل دارند و علوم انسانی، ناگزیر باید بر یک سلسله ارزش‌ها مبتنی باشند؟ همچنین باید از پست‌مدرن‌ها پرسید که آیا تعدد و تکثری که آن‌ها از آن دفاع می‌کنند، دیگر جایی برای داوری درباره‌ی صحت و سقم قضایای مندرج در علوم انسانی باقی می‌گذارد!؟ اگر در ورطه‌ی این نوع نسبی‌گرایی قرار بگیریم، آیا دیگر می‌توانیم معیاری برای «علم» و «علمی بودن» معرفی کنیم!؟