شناسهٔ خبر: 65789 - سرویس کتاب و نشر

انتشار کتابی در تبیین رابطه «دلوز و زمان»

زمان از مسائل مورد توجه ژیل دلوز، فیلسوف فرانسوی است که بر مبنای این مولفه، وی درصدد پویایی‌بخشی به اندیشه و تفکر بود. کتاب «دلوز و زمان» سعی دارد با دستمایه قرار دادن و کند و کاو جستارهای دلوز بر آثار و اندیشه متفکرانی چون اسپینوزا، نیچه، هوسرل، برگسون و فوکو، نقش فلسفه زمان در اندیشه دلوز را تبیین کند.

به گزارش فرهنگ امروز: به نقل از انتشارات کمبریج، اندیشه دلوز درباره ماهیت موقتی در طول زندگی حرفه‌ای او با اشاره به مجموعه پیچیده‌ای از مفاهیم، متفکران و آثار هنری و همچنین پدیده‌های طبیعی و اجتماعی، رشد کرد و توسعه یافت.
 
در کتاب «دلوز و زمان»، دو دانشمند برجسته بین‌المللی، اصلاحات دلوز در اندیشه شخصیت‌های تاریخی، از باستان- افلاطون، ارسطو، فلوطین، لوکرتیوس- تا مدرن‌ها- اسپینوزا کانت، هوسرل، نیچه، برگسون، سیموندون، نگری- را در کنار استفاده او از زمینه‌های علمی مانند نظریه پیچیدگی و ترمودینامیک، شرح می‌دهند.
 
این کتاب نشان می‌دهد که فلسفه زمان در توسعه آثار دلوز نقش اساسی داشته است. این مجموعه علاوه بر بحث در مورد چگونگی مفهوم‌سازی زمان در تفاوت و تکرار و منطق حس، به دلیل تبیین اصلاحات دلوز از این مفهوم در دو کتابش در مورد سینما، قابل توجه است.
 
«زمان واقعی است: ژلوز و گاتاری، از آشوب تا پیچیدگی»، «جنبش زمان»، «شکل ناب زمان: تئوری دلوز درباره گذرا بودن»، «تفسیر ژیل دلوز از بازگشت ابدی»، «زمان و بی‌زمانی»، «کانت، مرلوپونته، دلوز و ساخت تجربه»، برخی از بخش‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.
 
رابرت دبلیو لوزکی و دانیل دبلیو اسمیت، پدیدآورندگان این کتاب هستند. رابرت دبلیو لوزکی، استادیار فلسفه در دانشگاه جورج میسون و صاحب مقالاتی در مورد دلوز، فلسفه ادبیات، فلسفه اجتماعی سیاسی و پدیدارشناسی است. دانیل دبلیو اسمیت نیز، فیلسوف، محقق و مترجم آمریکایی و استاد دپارتمان فلسفه در دانشگاه پردو است و روی فلسفه قاره‌ای قرن 19 و 20 کار می‌کند. اسمیت به دلیل تفسیر آثار ژیل دلوز شناخته شده و متون دلوز، میشل فوکو، پیر کلوسوفسکی، میشل سرس و ایزابل استنگرز را به انگلیسی ترجمه کرده است. «مقالاتی درباره دلوز» از جمله کتاب‌های اوست.
 
کتاب «دلوز و زمان» را انتشارات دانشگاه ادینبورگ در 272 صفحه به تازگی وارد بازار کتاب‌های انگلیسی زبان کرده است.