شناسهٔ خبر: 65663 - سرویس سایر حوزه‌ها

جاستین سان (Justin Sun) کیست؟ خالق ترون؛ شخصیتی باهوش و پرحاشیه

جاستین سان (Justin Sun) کیست؟ خالق ترون؛ شخصیتی باهوش و پرحاشیه

جاستین سان (Justin Sun) کیست؟ خالق ترون؛ شخصیتی باهوش و پرحاشیه

برخلاف بیت کوین که می‌تواند تا 6 تراکنش و اتریوم که می‌تواند تا 25 تراکنش را مدیریت کند، ترون (TRON) اما ادعا کرده است که می‌تواند از عهدۀ مدیریت 2000 تراکنش در ثانیه برآید، بلاک چینی که توسط «جاستین سان» در جولای 2017 و در سنگاپور راه‌اندازی شد.

اما ترون چیست و توسط چه کسی پا به میدان پُررقابت ارزهای دیجیتال گذاشته است؟

ترون (TRON) چیست؟

جاستین سان (Justin Sun) کیست؟ خالق ترون؛ شخصیتی باهوش و پرحاشیه

ترون، یک سیستم عامل مبتنی بر فن‌آوری بلاک چین و یک پلت‌فرم منبع باز است که می‌تواند قراردادهای هوشمند را اجرا کند و برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) استفاده شود. این بلاک چین که توسط جاستین سان به وجود آمده است، از سال 2017 توسط بنیاد TRON که یک سازمان غیرانتفاعی در سنگاپور است، نظارت می‌شود و اکنون تشکیلات آن، دارای چند دفتر مرکزی است، یکی در سانفرانسیسکو، یکی در ایالات متحده، و دیگری در پکن، چین.

به صورت کلی می‌توان ترون را به‌عنوان یک پروژه غیرمتمرکز و مبتنی بر سرگرمی و اشتراک‌گذاری در نظر گرفت و در این محدوده، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای آن، تسهیلات اشتراک‌گذاری فایل BitTorrent بود که در سال 2018 آن را در اختیار گرفت.

بلاک چین ترون، ارز دیجیتال بومی سیستم خود یعنی Tronix  (TRX)را دارد. این توکن در اصل یک توکن ERC20  مبتنی بر اتریوم (ETH)  بود که در سال 2018 پروتکل خود را به بلاک چین تغییر داد و به همین دلیل، از نظر عملکرد، مشابه اتریوم است و حتی زمانی که به بلاک چین خود تغییر مسیر داد، به عنوان یک توکن ساخته‌شده بر روی اتریوم شروع به کار کرد. لازم است بدانیم که پروتکل ترون، به دلیل استفاده از بلاک چین و فن‌آوری ذخیره‌سازی توزیع‌شده، به هر کاربر اجازه می‌دهد تا آزادانه داده‌های خود را منتشر، ذخیره و استفاده کند. با  خرید ارز ترون از تبدیل ، در سریعترین زمان ممکن میتوانید صاحب ارز ترون شوید.

ترون، اهداف خود را بر ارائۀ اشتراک‌گذاری آسان فایل‌ها، ایجاد محتوا از طریق پاداش‌های پولی، ایجاد امکان برای سازندگان محتوا در انتشار توکن‌های شخصی خود و همچنین ارائۀ یک بخش غیرمتمرکز برای بازی‌ها قرار داده است. در واقع، ترون به سازندگان محتوا این امکان را داده است تا بتوانند مستقیما با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و سیاست‌گذاری های آن بر این اساس است که با حذف پلتفرم‌های متمرکز که مهم نیست سرویس استریم، فروشگاه‌های اپلیکیشن یا وب‌سایت‌های موسیقی باشند، امکان تعامل 1 به 1 بین سازندگان محتوای سرگرمی و کاربران فراهم شده و هر واسطه‌ای حذف شود. این سیاست به نوبۀ خود، ممکن است به ارزان شدن محتوا برای کاربران منجر شود. از همین رو، با توجه به رشد و شکوفایی صنعت سرگرمی در سال‌های اخیر و دیجیتالی شدن روزافزون آن، ترون ممکن است سردم‌دار یک آغاز در پیاده‌سازی فن‌آوری بلاک چین در این حوزه باشد.

جالب است بدانیم که در طول سال 2019، کوبی برایانت، اسطورۀ NBA، مهمان نشست TRON's Nitron Summit  بود و همین حاکی از افزایش محبوبیت این بلاک چین دارد.

جاستین سان، بنیان‌گذار ترون در طول دوران حرفه‌ای خود به شهرت و جوایز فراوانی دست یافته است و در طول سال 2015 و 2017، و برای 3 سال متوالی در فهرست 30 نفر برتر فوربس در آسیا قرار گرفت.

اما جاستین سان کیست و چه کارهایی کرده است؟ بخش بعدی پاسخ به این سوال است.

جاستین سان کیست؟

جاستین سان (Justin Sun) کیست؟ خالق ترون؛ شخصیتی باهوش و پرحاشیه

جاستین سان یک کارآفرین جوان چینی و نام بزرگی در در زمینه فن‌آوری و ارزهای دیجیتال است که در سال 1990 متولد شده است. او بنیاد TRON را تأسیس کرد و در سال 2017 و در زمان افتتاحیۀ پلت‌فرم ارز دیجیتال خود و کوین مرتبط با آن، یعنی ترونیکس، 63 میلیون یورو در چین به دست آورد و ثروتمند شد.

او سپس در سال 2019، با دادن پیشنهاد 4 میلیون یورویی به eBay برای شرکت در یک ناهار خیریه با سرمایه‌گذار معروف «وارن بافت» و لغو آن، درست سه روز قبل از برگزاری مراسم ناهار، به مطبوعات جهانی رسید.

سان مدیرعامل شرکت BitTorrent نیز هست که در سال 2019 آن را خریداری کرد و علاوه بر آن، مالکیت Poloniex را هم برعهده دارد که یک صرافی نسبتاً شناخته شده ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.
جاستین سان، بنیانگذار اپلیکیشن Peiwo نیز بود که یک برنامۀ چت محبوب در چین، با بیش از 10 میلیون کاربر است و سان تا جولای 2017 به عنوان مدیر اجرایی آن فعالیت می‌کرد.

اگر قبل‌تر برویم، باید بگوییم که در ابتدا، جاستین سان توسط «جک ما»، که یک سرمایه‌دار چینی و یکی از بنیان‌گذاران گروه علی بابا و از اعضای مؤسس دانشگاه هوپان است، استخدام شد. جاستین در زمانی که 26 ساله بود، وارد هوپان شد و از خود جک ما درس گرفت و از آن زمان این دو به دوستان خوبی تبدیل شدند. شایعاتی هم وجود دارد که حاکی از آن است که وقتی جاستین سان در تعاملات با دولت چین با مشکل مواجه شد، جک ما از نفوذ خود استفاده کرد تا شاگرد جوان خود را از مشکل برهاند. جاستین هم با اهدای حدود 1.2 میلیون یورو به دانشگاه هوپان در آوریل 2019، دین خود را به خوبی به مربی خود پرداخت کرد.

تصویر جاستین سان در رسانه‌ها

قبل از اینکه جاستین سان با ورود به دنیای ارزهای دیجیتال مورد توجه قرار گیرد، سابقه رسانه‌ای داشت. تصویر او در سال 2011 بر روی جلد مجلۀ چینی  Yazhou Zhoukanقرار گرفت که در آن زمان، رقیب مجلۀ «هفته آسیا» بود.

در سال 2014 از سان به عنوان رهبر جهانی جوانان در انجمن سالانه داووس در سوئیس نام برده شد و در سال 2015 کانال تلویزیونی چینی CNTV او را به عنوان قابل‌توجه ترین کارآفرین جدید معرفی کرد.

بین سال‌های 2015 تا 2017 نیز جاستین سان در میان فهرستی از افراد مهم جهانیِ زیر 30 سال فوربس آسیا قرار گرفت.

با تمامی این اوصاف، تصویر جاستین سان عموما تصویری منفی در اغلب رسانه‌ها است. این داستان از آنجا ناشی می‌شود که به عنوان یک بازاریاب واقعی، سان همیشه با هر کاری که انجام می‌دهد توجهات را به خود و شرکت‌هایش جلب می کند. به طور مثال، در دسامبر 2019 جاستین سان قول داد که 1 میلیون دلار به سازمان گرتا تونبرگ کمک کند، زیرا او در اشتیاق گرتا برای مبارزه علیه گرمایش جهانی شریک است. این پیام با بازخوردهای منفی زیادی از سوی دو میلیون دنبال‌کنندۀ او در توییتر مواجه شد. دلیل این بازخوردهای منفی این بود که در واقعیت، به دست آوردن ارز دیجیتال و پروسۀ استخراج آن، به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارد و از آنجایی که انرژی ارزان در چین در دسترس است، حدود 50 درصد کل استخراج کنندگان ارز دیجیتال در دنیا، در این کشور هستند و این فرضیه هم وجود دارد که همین امر، در آلودگی هوا در چین تاکنون نقش داشته است.

سخن آخر

آگاهی درست از فضای دنیای رمزارز و درک انواع ارزهای دیجیتال و حتی فراتر از آن، دانستن نحوه عملکرد بلاک چین های مختلف، امری ضروری برای هرکسی است بخواهد در این حوزه موفق باشد. به همین دلیل یادگرفتن آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال و نحوه تعامل با رمزارزها قطعا کمک بزرگی برای افراد خواهد بود.

منابع

tron.network