شناسهٔ خبر: 45225 - سرویس کتاب و نشر

مدخل های دانشنامه استنفورد(۴۳-۵۹)

مدخل برای کسی که می‌خواهد اولین‌بار با مسئله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینه‌های مناسب این است که کار را با خواندن مدخل یا مدخل‌های مربوط به آن در دانشنامه فلسفه استنفورد آغاز کند

نام کتاب: اخلاق زنانه‌نگر

نویسنده: رزماری تانگ، نانسی ویلیامز و آن دانچین

مترجم: مریم خدادادی

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: ۱۳۹۵

تعداد صفحات: ۱۳۲ صفحه

قیمت: ۸۰۰۰ تومان

اخلاق زنانه‌نگر عنوان چهل و سومین مدخل از مجموعه‌ی دانشنامه فلسفی استنفورد است. اخلاق زنانه‌نگر(یا فمینیستی) تلاشی است برای بازبینی، صورت‌بندی مجدد یا بازاندیشی اخلاق سنتی از ان حیث که چنین اخلاقی تجربه‌ی اخلاقی زنان را ناچیز می‌انگارد یا بی‌ارزش می‌کند. زنانه‌نگرها انواع گسترده‌ای از رهیافت‌های جنسیت‌محور به اخلاق را بسط داده‌اند که هر کدام از آن‌ها به یک یا چند شیوه از میان پنج شیوه‌ای که اخلاق سنتی زنان را فراموش کرده یا نادیده گرفته است می‌پردازند. همه‌ی اخلاق‌دانان زنانه‌نگر در یک هدف اشتراک دارند: ایجاد نوعی اخلاق جنسیتی که در صدد حذف یا دست‌کم اصلاح سرکوب هر گروهی از افراد، به‌ویژه زنان، است.

نام کتاب: شلایر ماخر

نویسنده: مایکل فورستر

مترجم: سید مسعود حسینی

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: ۱۳۹۵

تعداد صفحات: ۱۱۹ صفحه

قیمت: ۷۰۰۰ تومان

شلایر ماخر عنوان پنجاه و نهمین مدخل از مجموعه‌ی دانشنامه فلسفی استنفورد است. فردریش دانیل ارنست شلایر ماخر نه فقط فیلسوف بلکه  عالمی برجسته در زمینه‌ی ادبیات یونانی- رومی و متاله برجسته‌ای نیز بود. بخش زیادی از کار فلسفی اودر فلسفه دین بود، اما احتمالاهرمنوتیک (یعنی نظریه تاویل) و نظریه‌ی ترجمه‌ی اوست که از چشم‌اندازهای فلسفی مدرن بیش از هر مبحث دیگری سزاوار توجه است. این مقاله دربردارنده‌ی این مهم است که شلایرماخر اگرچه به لحاظ جنبه‌های فلسفی مهمی وامدار بسیاری از اسلاف و معاصرانش (از جمله اسپینوزا، کانت، فردریش شلگل، شلینگ) است، بالاتر از همه و به طور خاص پیرو اندیشه‌های فلسفی یکی از اسلافش بوده است: هردر.