کل اخبار:1682
-
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۰:۲۰
چیزی به عنوان سینمای فلسفی وجود ندارد/باید از طریق فیلمها فکر کنیم
مازیار اسلامی میگوید: وقتی درباره چیزی به عنوان رابطه سینما و فلسفه صحبت میکنیم باید به شیوههای تولید فکر در سینما بپردازیم و سینما برای تولید فکر باید از مولفههای سینماتوگراف استفاده کند نه نظریات فلسفی.
-
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۰:۰۲
نگاهی به سینمای شاعرانه (۲)؛
تماشاگر سینمای شاعرانه باید تماشاگری اندیشمند باشد
در کشور ما واکنشهای برخی از منتقدین، پژوهشگران و فیلمسازان به پدیدهای به نام «سینمای شاعرانه» تهاجمی و منفی است. چند ماه پیش در مصاحبۀ یکی از فیلمسازان مشهور و پرتجربه خواندم که گفته بود «این اصطلاحِ سینمای شاعرانه مزخرف است.» برخی نیز اصرار دارند که اصلاً چنین چیزی وجود ندارد؛ با این نگرشها نمیشود پدیدهای آشکار در تاریخ سینمای ایران و جهان را انکار کرد.
-
۱۳۹۷-۰۹-۲۰ ۱۶:۰۰
تاملی بر لیست هیات انتخاب فیلم فجر / «نظارت غالب»
اعضای هیات انتخاب سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی معرفی شد که به نظر میرسد همچنان رویکرد نظارتی بر وجه هنری غالب است.
-
۱۳۹۷-۰۹-۱۸ ۱۳:۱۲
سینمای شاعرانه چیست و نسبت آن با سینمای ایران کجاست؟ (۱)؛
سینمای شعر، سینمای اندیشه
سادهترین پندار این است که فیلم شاعرانه را فیلمی بدانیم که برخوردار از دیالوگها یا مونولوگهای شاعرانه باشد؛ مثلاً در مورد «خانه سیاه است»، برداشت میشود که چون فروغ فرخزاد یک شاعر است و بخشی از نریشن این فیلم را شاعرانه نوشته، پس این فیلم به اعتبار نریشن شاعرانهاش و به اعتبار شاعر فیلمسازش فیلمی شاعرانه است؛ پس کسی میتواند فیلم شاعرانه بسازد که خودش شاعر کلمه باشد؛ همۀ اینها برداشتهای نادرستی است.
-
۱۳۹۷-۰۹-۱۸ ۰۹:۲۹
آیا کتاب «روزگار فرخ» از پس ادعایش مبنی بر تاریخنگاری شفاهی سینمای ایران برآمده است؟
محمدحسین میربابا منتقد و کارگردان سینما و تئاتر در یادداشت اختصاصی که در اختیار ایبنا قرار داده است به کتاب «روزگار فرخ» نوشته سعید نوری پرداخته است، او مینویسد: نفس رفتن سراغ فرخ غفاری به عنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین سینماگران تاریخ سینمای ایران و یادآوری جایگاه و اهمیت او برای نسل فعلی و نسلهای آینده، کتاب «روزگار فرخ» را به منبع مهمی در ارتباط با سینمای ایران تبدیل کرده است.
-
۱۳۹۷-۰۹-۱۷ ۱۲:۲۰
آیا سینما میتواند فرم دیگری از مبارزه با مرگ را جعل کند؟/ سینمایی که توان دروغ گفتن دارد!
میلاد روشنی پایان مولف «سینما و مرگ؛ درباره نامیرایی و تصویر» معتقد است، سینما توان دروغگفتن دارد. توان خلق روایتهای ناموجود و حال این سوال مطرح میشود که آیا سینما میتواند فرم دیگری از زندگی و در نتیجه مبارزه با مرگ را جعل کند یا نه؟
-
۱۳۹۷-۰۹-۱۳ ۱۶:۰۰
در میزگرد «اقتباس در سینمای ایران» مطرح شد: تا روی کاغذ نیاید روی پرده نمیآید
رحیمیان از داوران بخش کتاب سینما در جشنواره فیلم کوتاه تهران میگوید: این فرهنگ را جا نینداختهایم که باید در هر زمینهای به متن توجه کنیم. از برنامههای تلویزیونی تا تولیدات کوتاه و سینمایی ما متنی وجود ندارد. اقتباس باید رایج بشود اما قبل از آن باید کتاب خواندن را رواج بدهیم.
-
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۶:۴۰
الهامبخشترینهای تاریخ سینما معرفی شدند
گروهی از محققان در ایتالیا با بررسی بیش از ۴۷ هزار فیلم، اقدام به معرفی تاثیرگذارترین و الهامبخشترین فیلمها، کارگردانان و بازیگران تاریخ سینمای جهان کردند.
-
۱۳۹۷-۰۹-۰۷ ۱۲:۴۰
چگونه سینمای ابرقهرمانی برای مشروعیت سیستم ارزش افزوده سیاسی میسازد؟
مهدی سبز میگوید: سینمای ابرقهرمانی تنها وجهیست که اسطوره و هنر را در خود دارد؛ یعنی این ژانر یک هنر اسطورهای را خلق میکند که بتواند ارزش افزوده سیاسی از آن کسب و ذخیره کند و زمانی که سیستم موجود در جایگاه مشروع قرار ندارد از آن ارزش افزوده سیاسی خرج کند و امنیت و آرامش را بازگرداند.
-
۱۳۹۷-۰۹-۰۵ ۱۱:۰۰
نیکلاس روگ کارگردان و فیلمبردار صاحب سبک انگلیسی درگذشت
نیکلاس روگ فیلمبردار مشهوری که بعدها به کارگردانی روی آورد و فیلم هایی چون «حالا نگاه نکن»، «پیاده روی»، «اجرای موسیقی» و «مردی که به زمین افتاد» را ساخت در سن ۹۰ سالگی درگذشت.
-
۱۳۹۷-۰۸-۲۸ ۱۰:۴۰
حدود ۷۰کتاب برای جایزه کتاب سال سینمایی رقابت میکنند/معرفی داوران
در نشست مطبوعاتی هشتمین دوره کتاب سال سینمای ایران ضمن معرفی داوران درباره فقر ویراستاران فنی در بازار کتاب و مشکلات ترجمه صجبت شد.
-
۱۳۹۷-۰۸-۲۲ ۱۳:۲۰
کدام فیلمهای اقتباسی امروز در بخش «کتاب-سینما» اکران میشوند؟
در روز سوم جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، دو فیلم در در بخش «کتاب-سینما» به نمایش گذاشته میشود.
-
۱۳۹۷-۰۸-۱۹ ۱۰:۱۸
واکاوی و تفسیر مفاهیم مرکزی دو اثر سینمایی تهمینه میلانی؛
زمین خشونت، آسمان حقوق و میدان جامعه
میلانی تلاش دارد تا در دو فیلم «ملی و راههای نرفتهاش» و «واکنش پنجم» ساختارهای حقوقی را در ارتباط با خشونت به چالش بکشد و در پرتو به چالش کشیدن این ساختارها به نقد اجتماعی دست بزند. دیدگاه میلانی در این دو فیلم بر رابطۀ دیالکتیکی میان حقوق و جامعه مبتنی است. حقوحقوق شهروندی (در اینجا حقوق زنان) بدون بسترهای اجتماعی و فرهنگی بهنوعی ایستایی و عدم نتیجهبخشی مبتلاست و آزادی عمل اجتماعی و اعتبار و شأنیت فردی، بدون توجه و شناخت حقوقی ناقص است. حقوق و جامعه در این دو اثر سینمایی، حیاتی وابسته و پیوسته دارند.
-
۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۱۴:۴۰
خاطرات شفاهی «علی عباسی» از سینمای ایران منتشر شد
کتاب «علی عباسی تقدیم میکند: روایت یک کابوس سیساله» نوشته قصیده گلمکانی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.
-
۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۱۳:۵۶
گفتوگو با ولز
مارک دبلیو. استرین
زندگی هنری و کاری ولز و شخصیت او به سرعت درهم تنیده شد و علی رغم تلاش گاه و بیگاه او برای تفکیک این دو حوضه از هم، این تنیدگی همچنان دست نخورده باقی مانده است.
-
۱۳۹۷-۰۸-۰۵ ۱۰:۰۰
محمدعلی زم: مخاطب را در کودکی و نوجوانی معتاد سینما کنیم
محمدعلی زم میگوید: معمولا پیش از آن که برای نوشتن دست به قلم شوم، درباره آن موضوعی که میخواهم دربارهاش بنویسم جستوجوی مفصلی انجام میدهم تا ببینم منبعی وجود دارد و شخص دیگری درباره آن نوشته است؟ یا خیر؛ در اینباره هیچ کتابی را در عرصه مباحث نظری و فکری سینمای کودک نیافتم، با چند دوست زباندان و مترجم صحبت کردم و عجیب بود که آنها نیز میگفتند در حوزه زبان انگلیسی هم هیچ کتابی درباره حوزه کودک نوشته نشده است.
-
۱۳۹۷-۰۸-۰۲ ۱۲:۲۰
سینما برای مردم، دست به کار شد!
طرح نیمبهاء شدن بلیتهای سینما در روز شنبه علاوه بر سه شنبهها، به گفتهی رئیس انجمن سینماداران برای کمک به مخاطب در شرایط فعلی اقتصادی جامعه بوده است، حال باید بررسی کرد که این طرح چقدر در جذب مخاطب موفق عمل میکند و آیا در درازمدت هم به رونق گیشه کمک خواهد کرد یا یک شوک موقتی است؟!
-
۱۳۹۷-۰۷-۲۹ ۱۰:۱۳
گفتوگوی فرهنگ امروز با میشل لنگفورد؛
سینمای ضدرئالیستی آدمهای مطرود و بیگانه
هانکه و شهیدثالث هر دو به جنبههای تاریک جامعه و انواع وضعیتهای اجتماعیای که منجر به بدبینی و بیگانگی میشوند علاقهمندند؛ هر دو روی جراحات جامعه انگشت نهاده و زیباییشناسیهای متمایزی را بسط میدهند که همقد همین مضامین هستند. غیر از هانکه، به نظر من شهیدثالث تأثیر مهمی روی بسیاری از فیلمسازان ایرانی داشت، ازجمله عباس کیارستمیای که نخستین فیلمهایش مثل خانۀ دوست کجاست خیلی شبیه فیلمی مثل یک اتفاق ساده است.
-
۱۳۹۷-۰۷-۲۵ ۱۷:۰۰
بازار سینما با ناشناسها بهم ریخت/دورهمی برای خرج پولهای بادآورده
سیدامیر پروین حسینی تهیه کننده سینما به تحلیل ورود پول های مشکوک به سینمای ایران و تاثیر آن بر روند حرفه ای کار پرداخت.
-
۱۳۹۷-۰۷-۲۵ ۱۵:۴۰
مهلت ارسال آثار به جشن کتاب سال سینمای ایران تمدید شد
مهلت ارسال آثار به جشن کتاب سال سینمای ایران تمدید شد و کلیه ناشران،نویسندگان و مترجمان یتوانند آثار خود را به هشتمین دوره جشن کتاب سال سینمای ایران ارسال نمایند.
-
۱۳۹۷-۰۷-۲۵ ۱۵:۰۰
نگاهی به سینمای تارانتینو در یک کتاب؛ از داستان عامهپسند تا هشت نفرتانگیز
علی روحانی در کتاب «تارانتینو» با نگاهی متفاوت به نقد و تحلیل فیلمهای کوئنتین تارانتینو پرداخته است.
-
۱۳۹۷-۰۷-۲۴ ۱۲:۲۰
ناگفتههای "شجاعی" از «تنگه ابوقریب» / «متاسفانه جنگ را تجلیل میکنیم»
طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» معتقد است: متاسفانه اکنون بیشتر از آنکه در پی تحلیل جنگ باشیم در فکر تجلیل از جنگ هستیم.
-
۱۳۹۷-۰۷-۲۳ ۱۲:۰۰
سینما رسانه نیست، هست؟
در روزهایی که نظریهپردازان سینما و رسانه سعی میکنند حد و مرزی برای سینما مشخص کنند و حکم تبعیدش از دنیای رسانه را صادر کنند، آنچه در دنیای واقعیت اتفاق میافتد خلاف این مسیر است.
-
۱۳۹۷-۰۷-۲۲ ۱۶:۲۰
زندگی فقیرانه «اسکار وایلد» بر پرده سینما
جدیدترین فیلم بر اساس زندگی «اسکار وایلد» نویسنده، شاعر و نمایشنامهنویس نامدار ایرلندی با عنوان «شاهزاده خوشبخت» در سینماهای آمریکا اکران شد.
-
۱۳۹۷-۰۷-۲۲ ۱۴:۴۰
چرا فوتبال سینماست؟/معجزه برن و تولد ققنوسوار آلمان از خاکستر
«فوتبال سینماست» نوشته مهدی صادقی منتشر شد. نویسنده در این کتاب با تحلیل فیلم «معجزه برن» ساخته سونک وورتمن که درباره پیروزی آلمان در جام جهانی 1954 سوئیس است، به نتایج پیروزی آلمان در فینال این جام بر اقتصاد و فرهنگ مردم این کشور میپردازد و دراماتیک بودن فوتبال را اثبات میکند.
-
۱۳۹۷-۰۷-۱۶ ۱۵:۰۰
هیچ؛ سهم شاهزاده زیبایی از بازار کتاب در ایران/ فلسفه سینما و پاراجانف
پاراجانف، سینماگر برجستهای که از بخت بد در نظام شوروی به دنیا آمد و فیلم ساخت. وی یکی از مهمترین هنرمندانی است که فلسفه و اساس سینمایش بر تصویر ناب و اندیشیدن با دوربین استوار است. تکتک پلانهای او سرشار از زیباییاند و قابلیت تفسیر با رویکردهای مختلف را دارند. بهرغم اهمیت این اندیشمند و سینماگر برجسته، اما تنها یک کتاب مختصر درباره او به زبان فارسی منتشر شده است.
-
۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۱۵:۲۰
چرخشِ مکرر چرخ و فلک/ درباره آخرین ساخته وودی آلن
گویی عشق به فیلمسازی برای این کارگردان هشتاد و دو ساله، نوعی وسوسه و وسواس جداییناپذیر از زندگیاش باشد و تردیدی نیست که آلن همواره کوشیده درونمایههای بنیادین و دغدغههایش را هر بار به نحوی کمابیش متفاوت از زاویهای مختلف یا در یک قالبِ داستانی دیگر نظاره کرده و به تصویر بکشد؛ به تعبیری، او از آن دسته فیلمسازهایی است که میکوشد با هر ساخته جدید، واریاسونی از یک تمِ واحد ارایه کند.
-
۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۱۵:۰۰
روایتهای پراکنده وودی آلن از چرخو فلک/ لازم نیست آدمها را کارگردانی کنی
من اصلا عکس و اینجور چیزها جمع نمیکنم. هیچ یادگاریای از کارم ندارم، هیچ عکسی از من با کیت وینسلت یا فرد دیگری در خانهام نمیبینید. هیچ برنامه ضبط شدهای از تئاتری که داشتم یا فیلمی که ساختهام ندارم. احساس میکنم وقتی کار فیلم، در هر جنبهای، تمام شد، فیلم رفته است پی کارش و اینطوری است که من هرگز چیزی نگه نداشتهام.
-
۱۳۹۷-۰۷-۱۰ ۱۴:۲۰
اولین تاریخنویس سینمای ایران فرخ غفاری است
سعید نوری میگوید: برای فرخ غفاری مساله ثبت سند مهم بود، به همین دلیل میتوان گفت اولین تاریخنویس تاریخ سینمای ایران فرخ غفاری است. او از زمانی که به ایران میآید شروع میکند به جمعآوری تعدادی سند و کاغذهایی که بعدا تشکیل دهنده تاریخ سینمایی هستند.
-
۱۳۹۷-۰۷-۰۸ ۱۵:۲۱
گفت و گوی دوراس / گدار
سیریل بِگَن
مبنای این کتاب شرح رویارویی گدار و دوراس است، هم از باب سینما و هم نوشتن.