کل اخبار:185
-
۱۳۹۴-۱۱-۰۶ ۱۴:۵۷
کتابداران به تماشای «قلب جوهری» می نشینند
چهارمین نشست پژوهش نقد فیلم با عنوان «به تماشای کتاب» با نمایش و تحلیل فیلم سینمایی «قلب جوهری» برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۹:۴۵
«مجوز كشتن» يك فرهنگ سينمایی
یادداشت زیر نگاهی دارد به به فيلم «اسپكتر». تازهترين قسمت از مجموعه فيلمهاي جيمز باند، سرشناسترين جاسوس چند دهه اخير سينمابه مانند عنوان خود Spectre (به معني شبح)، صرفا شبحي از جيمز باند را با خود دارد
-
۱۳۹۴-۰۶-۱۴ ۱۷:۴۳
میراث مرد عاصی سینمای ایران
اهمیت دید جامع فیلم در بررسی نقد اجتماع، توجه ویژه به مقوله فرهنگ است که طبیعتا دیگر معضلات اجتماعی و اقتصادی و فردی و در نهایت گروهی، به تبعیت از فقر و ضعف فرهنگی شکل می گیرند.
-
۱۳۹۴-۰۶-۰۸ ۱۴:۲۱
گمشده در هیاهوی بزرگان/نقدی بر فیلم« قندون جهیزیه»
اولین ساخته علی ملاقلیپور با واکنش تحسینبرانگیز منتقدان و مخاطبان مواجه شده است.
-
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۰۹:۲۷
نقدی بر فیلم «اشیا از آنچه میبینید به شما نزدیکترند»؛
آینۀ تمامنمای بیسامانی سینمای کنونی ایران
موفقیتهای عباس کیارستمی در فرمی که به اعتقاد بسیاری از منتقدینش – که اصلاً سینما به معنی مصطلح نیست، باعث شده است تا جوانان بسیاری سعی کنند تا فرم وی را که حاکی از ریتم کند، مستندگونگی، داستانگریزی، گرایش به درام درونی و توجه بیش از حد به جزئیات است را برای هنرنمایی و جلوهگری برگزینند، بدون اینکه نسبت این نوع فیلمسازی را با مخاطب ایرانی و حتی جهانی بسنجند.
-
۱۳۹۴-۰۵-۲۸ ۱۴:۲۰
هیچ مردهای نمیتواند اعتراف کند...
نزهت بادی: میتوان فیلم ˝اعترافات ذهن خطرناک من˝ را اثری درباره یکی از بزرگترین ترسهای بشری یعنی خودفراموشی و ازخودبیگانگی دانست.
-
۱۳۹۴-۰۵-۲۸ ۱۳:۵۰
هزینههای میلیاردی برگزاری جشنواره ها را به عرصه تولید بیاورید
ضیاالدین دری گفت: امروز جشنواره های زیادی در کشور در حال برگزاری است. اگر به جای این هزینهها، این پولها را به عرصه تولید بیاوریم هر ۴ سال یکبار می توانیم یک جشنواره خوب با دهها فیلم برگزار کنیم.
-
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۱۳:۲۰
در انتقاد از فیلم «گودزیلا»
برایان کرنستون میگوید مرگ شخصیتش در وسط فیلم «گودزیلا» اشتباه بوده است.
-
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۰۹:۲۲
حسین پاینده؛ خوانشی روانکاوانه از فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
وقتی که زمان متوقف میشود
گذشته در فیلم در دنیای تو … با تمهیدهای مختلف برجسته میشود. آشکارترین این تمهیدها، سرریز شدن خاطرات گیلهگل از ضمیر ناخودآگاهش است. برای مثال، در صحنهای که گیلهگل در حیاط خانهی پدری با لباسی مبدل قدم میزند، خانهای که اکنون چند سال است خالی از سکنه مانده، ناخودآگاه خود را در سن دختربچهای ششـهفتساله به یاد میآورد.
-
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۳:۵۰
˝از رئیس جمهور پاداش نگیرید˝ فیلمی بدون پاداش برای تبریزی
زینب افتخاری: قصه فیلم ˝از رئیس جمهور پاداش نگیرید˝ فضای دو فیلم قبلی تبریزی را پیش روی مخاطب میآورد و استفاده از سکانسهایی از فیلم ˝لیلی با من است˝ نیز تداعی این خاطره را چندین برابر میکند.
-
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۱۰
«آتلان»، سوار بی اسب
پایان بندی دو فیلم بی شباهت نیست. سوار بی اسب در «آتلان» و مرد بدون دوچرخه در فیلم «دسیکا».
-
۱۳۹۴-۰۳-۲۸ ۱۳:۳۰
خوشحالم که متعلق به سینمای بعد از کیارستمی هستم
فائزه عزیزخانی (کارگردان) روز چهارشنبه همراه شیرین آقا رضا کاشی (بازیگر) در نشست نقد و بررسی فیلم «روز مبادا» در سینما هویزه مشهد حاضر شد و به سوال مخاطبان فیلمش پاسخ داد. در این برنامه زهرا مشتاق به عنوان منتقد او را همراهی میکرد و دانشجویان و هنرجویان سینما تقریبا تمام سالن را برای تماشا و نشست فیلم قُرق کرده بودند.
-
۱۳۹۴-۰۳-۲۶ ۰۹:۰۸
گزارشی از نشست فلسفه و رسانه با حضور رضا داوری، منوچهر صدوقی سها و احمدرضا معتمدی؛
فیلم بیانیه نیست، فیلم زندگی است
نخواهیم که فیلم برای ما فلسفه بگوید، فیلمسازی که میخواهد درس فلسفه بدهد، برود کلاس فلسفه درس بدهد. خیلی از فیلمسازها فیلسوف هستند، اما در فیلمشان فلسفه نمیگویند، فلسفه را پشتوانهی دیالوگها و حرفهایی میکنند که باید معرف شخصیتها باشند.
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۹ ۱۳:۲۰
دشواری مستندسازی بدون منابع پژوهشی!
هفتمین جلسه نمایش و نقد کانون فیلم سینماحقیقت عصر روز یکشنبه هفدهم خردادماه با استقبال پرشور علاقمندان فیلم مستند برگزار شد. در این جلسه مستند «یک موسیقیدان فرانسوی در دربار قاجار» ساخته مهران پورمندان به نمایش درآمد و سپس با حضور مازیار فکری ارشاد (مجری- کارشناس) و محمود توسلیان (منتقد موسیقی) مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۳:۲۰
گفتوگوی احمدرضا درویش درباره «رستاخیز» در الکوثر
احمدرضا درویش با حضور در شبکه جهانی «الکوثر» درباره فیلم «رستاخیز» صحبت میکند.
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۰ ۱۳:۱۰
بازنمود ایمان (نگاهی به فیلم بازگشت)
تنها در این میانه خودِ مرگ است که دخلی به زندگی ندارد چراکه آنهنگام که او هست ما نیستیم.
-
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۴:۲۰
نقد و بررسی در دنیای تو ساعت چند است؟
در سلسله نشستها، برای بهار ۱۳۹۴ فیلم ارزندهی " دردنیای توساعت چند است؟ " با حضوردست اندرکاران فیلم ازجمله آقایان علی مصفا و صفی یزدانیان و .... درنظر گرفته شده است تا با حضور متخصصان سیاووشان مورد تحلیل روان کاوانه و روان پژوهانه قرار گیرد
-
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۹:۲۹
تأملی بر سینمای مدرن ایران به بهانۀ فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»؛
دنیای دیگر
«در دنیای تو ساعت چند است؟» علیرغم اینکه فیلم چندان کاملی نیست و درام محکم و مشخصی ندارد، یک رومانس نوستالژیک (عاشقانۀ خاطرهانگیز) است که سعی دارد در رویکردی مینیمالیستی (مختصر) به یک ایماژ (تصویر و تخیل) لایت (ملایم) از عشق دست پیدا کند و به یک تابلوی زیبا تبدیل شود.
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۷ ۱۵:۱۰
پاینده فیلم «قاعده تصادف» را نقد می کند
حسین پاینده فردا دوشنبه فیلم «قاعده تصادف» ساخته بهنام بهزادی را در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی مورد نقد و بررسی قرار می دهد.
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۲ ۱۷:۰۰
فیلم مردمنگاری و فیلم مستند درباره فرهنگ
غرض از این نوشته طرح پرسش در باره وضعیت فیلم مردم نگاری و جستجوهایی در قلمرو فیلم مستند وفرهنگ و به عبارت دقیق تر مستند فرهنگی است. در اینجا پرسش از چیستی ی این دونوع سینما است و این که آیا تولید فیلم مردمنگاری تکامل خود را در ایران طی کرده یا در حالتی ایستا گرفتار است ؟
-
۱۳۹۴-۰۲-۰۷ ۱۴:۳۰
۸۰ دانشگاه در صف اکران مستند «چشم در برابر چشم»
سی و هشتمین جلسه سینما روایت با اکران و بررسی مستند «چشم در برابر چشم» برگزار شد.
-
۱۳۹۴-۰۲-۰۶ ۱۲:۳۰
همه فیلمهای جشنواره شهر، نقد و بررسی میشوند
نشست های نقد و بررسی فیلم های سینمایی اکران نشده در پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۰۲-۰۶ ۰۹:۴۵
نگاهی به فیلم «رخ دیوانه» آخرین ساختۀ ابوالحسن داوودی؛
سپهر الگوهای دهۀ نودی
طبیعی است وقتی شرایط روز جامعه و الگوهای اجتماعی و اینهمانیهای رئال به جهان نمایشی فیلم ورود پیدا میکند، جامعۀ نخبگان و الیت متفکر، از اثر سینمایی، با لحاظ شدن جنبههای سرگرمیسازی که در متن وجود دارد، استقبال خواهند کرد. آنچه سبب میشود تودههای علاقهمند و نخبه در جشنوارۀ فیلم فجر اقبالی به فیلم نشان دهند، سرگرم اما متفکرانه بودن است.
-
۱۳۹۴-۰۱-۰۶ ۰۱:۰۵
یادداشتی بر فیلم «هتل بزرگ بوداپست»؛
طعنهای به سینمای مدرن
طولانیترین قسمت فیلم میان دیوارهای یک پایگاه نظامی رخ میدهد که گوستاو در آن زندانی است. این قسمت متاثر از فیلمهای کلاسیکی مانند «فرار بزرگ» و «استالاگ ۱۷» و به نوعی ادای دینی به آنهاست. کمی بعد یک تعقیب و گریز نسبتاً طولانی در یک سرازیری اتفاق میافتد که طعنه ای است به سینمای مدرن و میل باطنی این سینما به اکشنهای کامپیوتری با جزئیات زیاد را دست میاندازد.
-
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۰:۳۰
فلوت مینوازم و طبل میزنم و بندگی میکنم... و... دیگر هیچ
"چاق و لاغر" دیالکتیک و رابطه ی اندام وار میان «سیاسی» و «ابزورد» است. اگر آن نمای همیشگی از برج ایفل نبود؛ پولانسکی چه به لحاظ فرم و چه محتوا در «چاغ و لاغر» به گونه ای تمام عیار ابزورد مینمود. اما ایفل در اینجا چونان تجلی مادی ملموس و محسوس «گودو» ی نجات بخشی است که بِکت در کمال بیرحمی «آمدنش» را پی در پی تا به آخر نمایشنامه به تعویق میانداخت و امتناع بودنش را استادانه بر صحنه آورد.
-
۱۳۹۳-۱۱-۲۷ ۱۰:۴۲
بهزاد جامهبزرگ؛
ملاحظاتی غیرسینمایی دربارۀ «محمد رسولالله» ساختۀ مجید مجیدی
همکاران مجیدی در فیلمبرداری، طراحی صحنه، جلوههای ویژه، موسیقی و چهرهپردازی، تدوین و... اگرچه هریک در زمرهی بهترینهای جهان در حرفهی خود محسوب میشوند، اما ظاهرا ایشان را نسبتی با جهان اسلام و مقولاتی مثل معنویت و نبوت در عالم اسلام نبوده است.
-
۱۳۹۳-۱۱-۲۱ ۱۳:۲۰
ویژه جشنواره فیلم فجر (۱۷) / نگاهی به فیلم «طعم شیرین خیال»؛
فیلم نساختن مشکلتر است
فضای فیلم فقط با دیالوگ شکل میگیرد و نه با قصه و نه بازیهاو نه کارگردانی، گویی انگیزهای کارگردان را به ساخت چنین فیلمی سوق داده است که به اندازهای قدرتمند نبوده که وی را تا طراحی جزئیات همراهی کند و گویی وی سفارشی پنهان و آشکار داشته و بدون اینکه بخواهد این فیلم را رقم زده است.
-
۱۳۹۳-۱۱-۲۰ ۱۲:۳۲
ویژه جشنواره فیلم فجر(۱۵)/ نگاهی به فیلم «من دیهگو مارادونا هستم»؛
هجو وضع موجود سینمای ایران
فیلم اخیر بهرام توکلی بیشتر از آنکه نمادهای سیاسی-اجتماعی داشته باشد به دنبال هجو برخی از مسائل مبتلابه جامعه و اندیشهی امروز است. «من دیهگو مارادونا هستم» هرچند به تعریف کلی و مفهومی کمدی یعنی «تقلید اعمال مذموم اجتماعی با هدف اصلاحگرایانه یا خنداندن مردم» نزدیک است، اما اثری خاص با ویژگیهایی است که به هجو در ادبیات نزدیک است
-
۱۳۹۳-۱۱-۱۹ ۱۱:۵۹
ویژه جشنواره فیلم فجر(۱۲)/ نگاهی به فیلم «رخ دیوانه»؛
شطرنج با مخاطب در روایتی مجازی
فیلم رخ دیوانه، شطرنج بازی کردن با فهم مخاطب است در فضایی که هیچچیز واقعی نیست حتی مرگ؛ چراکه در پایان به جای صحنهی مرگ هولناک قهرمان قصه با مرگی مجازی و بیعمق و غیرتأثیرگذار مواجه میشویم؛ صحنهی مرگ هجو میشود و راوی مرگ خودش را در حد استاتوسی در فضای مجازی تقلیل داده در فضایی که همه چیز دروغ، فریب و مجاز است.
-
۱۳۹۳-۱۱-۱۸ ۰۹:۰۸
ویژه جشنواره فیلم فجر(۱۱)/ نگاهی به فیلم «دوران عاشقی»؛
نبرد عقل و عشق در مغاک شهرنشینی
رئیسیان همانگونه که آثار قبلیاش نشان میدهد دارای نگاه مؤلفی سردوگرمچشیده و به بلوغ رسیده در مسائل و روابط احساسی اجتماع امروز است. فیلم «دوران عاشقی» هم قصهی جدال عشق است با عقل؛ افرادی که از طرفی گرفتار عشق شدهاند و از طرفی دیگر معاش و حساب و کتاب زندگی روزمره و عقل و انصاف رهایشان نمیکند.