فرهنگ امروز

کل اخبار:56748

  • نگاه آفتاب ۱۴۰۰-۱۲-۰۸ ۱۴:۵۷

    شماره جدید فصلنامه «نگاه آفتاب» منتشر شد؛

    پرونده‌ای برای بررسی عقل در عرفان و نگاه مولوی

    شماره پنجم فصلنامه «نگاه آفتاب» با موضوع «عقل در عرفان و در نگاه مولوی» منتشر شد و روی پیشخوان مطبوعات آمد.

  • تابلوی پوست و استخوان ۱۴۰۰-۱۲-۰۸ ۱۴:۴۹

    توسط نشر خزه:

    داستان بلند «تابلوی پوست و استخوان» منتشر شد

    داستان بلند «تابلوی پوست و استخوان» نوشته علی شاهمرادی از سوی نشر خزه منتشر شد.

  • عسگری ۱۴۰۰-۱۲-۰۸ ۱۳:۰۶

    محمدعلی عسگری

    گذشته چراغ راه آینده؟

    با یورش اعراب مسلمان به ایران و فتح شهرها و روستاهای آن به طور کامل از جیحون تا فرات، دوران تازه ای در تاریخ کشور ما آغاز گشت.

  • داود فیرحی ۱۴۰۰-۱۲-۰۸ ۱۲:۰۲

    گفت‌وگو با سید صادق حقیقت

    فیرحی؛ احیاگر فقه‌ سیاسی

    دکتر فیرحی مشارکت بسیار زیادی در اندیشه‌ی سیاسی معاصر داشته‌اند و اندیشه‌ی سیاسی اسلامی در ایران بدون نام فیرحی شناخته شده نیست. اگر ما اصلاح‌گرایی در دین را اصطلاح عامی در نظر بگیریم، تفکّر دکتر فیرحی در این راستا قرار می‌گیرد

  • تکمیل ۱۴۰۰/۱۲/۰۳

    ناصر تکمیل همایون از حال‌وهوای کلاس درس غلامحسین صدیقی می‌گوید؛

    مرد آن است که پس از مرگ نامش زنده بماند

    یک بار من اشتباه کردم گفتم سقراط در دادگاه فرمایشی آتن محکوم شد. آن‌موقع در روزنامه‌ها، ترکیب «دادگاه فرمایشی» برای مصدق زیاد به کار می‌رفت. من چون مصدقی بودم، می‌خواستم از این واژه استفاده کنم. ایشان شدیداً پرخاش کردند و گفتند در آتن دادگاه فرمایشی نبود. دادگاه دموکراتیک بود و با نظام دموکراسی حاکم در آتن آن روز، سقراط را محکوم کردند.

  • پل ریکور ۱۴۰۰-۱۱-۲۹ ۱۱:۱۳

    سخنرانی پروفسور پل ریکور در اسفند ١٣٧٣ در پژوھشکده حکمت و ادیان ؛

    تاریخ، خاطره، فراموشی

    در اینجا منظور از تاریخ هم تاریخ‌سازی است و هم تاریخ‌نویسی، تاریخ‌نویسی تا چه اندازه به ادامه تاریخ کمک می‌کند. به این دلیل که کسی که تاریخ را می‌نویسد، خود متعلق به موضوع علمی است که با آن سروکار دارد. به نظر من یک فیزیکدان به عنوان یک موضوع فیزیکی با علم فیزیک روبرو نیست، ولی تاریخ‌نویس خود در درون تاریخ قرار گرفته است. به همین دلیل داشتن یک عملکرد انتقادی برای او کار مشکلی است.

  • ۱۴۰۰-۱۱-۲۲ ۱۶:۱۷

    بی‌رنگ رُخَت زمانه زندان من است/ نقد فیلم «ملاقات خصوصی» از آثار چهلمین جشنواره‌ی فیلم فجر

    مشخصه‌ی بارز تصویری «ملاقات خصوصی» در فصل وصال را می‌توان در نمای مدیوم کلوزآپ پیدا کرد. از سویی، کشمکش دراماتیک میان «فرهاد» و «پروانه» را می‌توان در چهار مدل «تنش وظیفه»، «تنش روابط»، «تنش رازآلود» و «تنش غافل‌گیری» در پیرنگ‌سازی شناسایی کرد. این پیرنگ‌ها وقتی دارای هویت می‌شوند که متکی به قواعد علّی باشند، هر چند «عشق»، عنصری سیّال و پویا است که قاعده نمی‌پذیرد و «خیال»، پروازی تا بی‌نهایت می‌طلبد ولی سِحرانگیزی در داستان هم باید متکی به وجود چارچوبی مشخص از سوی نویسنده‌ی پشت پرده باشد.

  • ۱۴۰۰-۱۱-۲۲ ۱۶:۱۴

    برف نو سلام/نقد فیلم برف آخر از آثار چهلمین جشنواره‌ی فیلم فجر

    در ساختار مدرنِ فیلم «برف آخر» که مبتنی بر خرده پیرنگ‌ها است و به تدریج از نحیف بودن ارتباط تا عمق بخشیدن به روابط در حرکت است، «رخدادهای سازنده» نقش کلیدی بازی می‌کند

  • ۱۴۰۰-۱۱-۰۵ ۱۵:۰۰

    رتبه سی و هفتم شرکت‌های برتر ایران و دو رتبه اول کشوری برای افق کوروش

    شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش؛ در بیست و چهارمین دوره رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI-100) عنوان سی و هفتمین شرکت برتر ایران؛ "رتبه اول" از نظر شاخص فروش و "رتبه اول" از نظر بهره وری کل عوامل در گروه فروشگاه‌ها را کسب کرد.

  • ۱۴۰۰-۱۱-۰۳ ۱۴:۲۷

    به دنیای استندآپ کمدی نشسته خوش آمدید | استندآپ کمدی نشسته چیست و چه کسانی آن را اجرا می‌کنند؟

    چند ماهی است که سبک کمدی نشسته ویژه توانیابان به‌صورت رسمی به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های هنر استندآپ کمدی به جامعه هنر معرفی شده است. تفاوت این سبک با استندآپ کمدی فقط در شکل اجراست، به‌طوری که هنرمند در این سبک به‌صورت نشسته مخاطب را می‌خنداند.

  • ۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۱۵:۵۵

    پنج روش برای ایجاد وب سایتی با جذابیت بیشتر

    وب سایت، یکی از آسان ترین روش ها برای دسترسی به مخاطبان است اما آیا شما فکر می کنید که وب سایتِ شما به اندازه ی کافی جذاب است که بتواند توجه مخاطبان را جلب کند؟ اگر جواب، خیر است علت آن را توضیح دهید و مهم تر از آن، چگونه می توانید با تغییر چیزها از جذاب بودن وب سایت خود اطمینان پیدا کنید؟

  • فرنو ۱۴۰۰/۰۹/۱۵

    گفت و گو با بهروز فرنو در نسبت مشکلات سیاسی اقتصادی روز و مسائل زمانه به آشفتگی تفکر و کلام؛

    ملالت علما هم ز علم بی عمل است

    عمق مشکل را دیدن و تحقیق، تامل، عزم و اهتمامی متناسب با آن داشتن، یاس به دنبال نخواهد داشت؛ بلکه تغافل از عمق  مسائل و نسنجیده عمل کردن است که دیر یا زود مایوس کننده خواهد بود.

  • ۱۴۰۰-۰۹-۱۴ ۱۴:۳۸

    شماره نوزدهم سیاست‌نامه منتشر می شود

    سیاست‌نامه پائیزی به مناسبت دویستمین سال انتشار فلسفه حق هگل، با تصویری از این فیلسوف آلمانی منتشر خواهد شد. سرمقاله این شماره با عنوان «برخورد فلسفه و ایدئولوژی» به احمد فردید اختصاص داده شده است.

  • ۱۴۰۰-۰۸-۲۹ ۱۳:۳۱

    در میانۀ هیچ‌جا

    زوایای پنهان یکی از مسائل مغفول در سیاست اجتماعی ایران در شمارۀ اول از ماهنامۀ اندیشۀ آینده بررسی شد.

  • داوری ۱۴۰۰-۰۷-۲۷ ۱۱:۲۸

    رضا داوری اردکانی؛

    حفظ صلح تا کی و کجا و چگونه ممکن است؟

    کسانی هم گفته اند عنوان کتاب «صلح دائم» طنز است. ولی نمی‌دانیم چرا باید این عنوان را عنوانی طنزآمیز بدانیم. کانت  هرگز از صلح، آرامش گورستان را مراد نمی کرده است. این هم معلوم است که فیلسوف به صلح جاودانی سنت اوگوستن در مدینه الهی فکر نمی کرده و بهشت زمینیش نباید با مدینه آسمانی اشتباه شود. صلح دائم بخشی از تفکر کانت و متمم طرح او در بیان شئون تجدد و قوام و تقدیر جهان جدید است. او می خواسته است راه رهایی مدرنیته از تعارض ها را بیابد و نشان دهد که مدرنیته دوران عقل و تحقق آنست.

  • کوانتوم ۱۴۰۰-۰۷-۲۷ ۱۱:۲۲

    واکنش گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران به ادعای پایه‌گذاری فیزیک کوآنتوم توسط محی‌الدین ابن‌عربی؛

    استناد کوآنتوم به ابن‌عربی وهن معارف و دانش اسلامی است

    اساسا تحمیل دین به تحولات تجربی، خروج از کارکرد، غایت و هدف دین است. چه اینکه مسئله اصلی دین کمک به حل بحران‌های معنوی و یافتن راهی برای معنایابی زندگی بشری است.

  • ۱۴۰۰-۰۷-۱۷ ۱۳:۰۳

    سلوکی استثنایی میان علم ( مدرن ) و عرفان

      سروش راست می گوید که روشنفکری دینی واقعیت دارد. واقعیت اش یک تن بیشتر نیست و آن خودش است. بقیه کسانی که عنوان روشنفکر دینی دارند یا روشنفکر نیستند یا دینی نیستند.

  • نیچه ۱۴۰۰-۰۷-۱۱ ۱۳:۳۳

    دو کامنت در باب تئولوژی سیاسی و فیلولوژی سیاسی؛

    بال های فرشتگان و مرده ریگ نیچه

    حقیقتا کردوکار ما می تواند بازنویسی تزهای بنیامین به زبان سنت فلسفه و الاهیات و جهانشناسی اسلامی با فیگور راهنما و هدایتگر سهروردی باشد که گونه ای سلوک دانته ای را به ذهن متبادر می کند.ما این تفحص را میان خطی/بین خطوط می نامیم که باز هم تداعی گر برزخ دانته و نگارش باطنی توامان است.

  • ۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۵:۴۴

    نشست «بازخوانی تجربه کشورهای پیشرو در بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در استفاده از زبان واسط: درس‌هایی برای ایران» برگزار می‌شود

    مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف و برنامه آفاق نشست «بازخوانی تجربه کشورهای پیشرو در بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در استفاده از زبان واسط: درس‌هایی برای ایران» را برگزار می کند

  • ۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۴:۳۵

    موسسه فرهنگی حکمت سهروردی تاسیس شد

    موسسه فرهنگی حکمت سهروردی با هدف حفظ و نشر اندیشه های شهاب الدین سهروردی راه اندازی شد.

  • ۱۴۰۰-۰۶-۲۰ ۱۴:۵۸

    پیدا و پنهان لیبرالیسم در ایران/ معرفی و بررسی شماره هجدهم مجله سیاست‌نامه

    شماره تازه فصلنامه سیاست‌نامه با تصویری از فیودور داستایوفسکی و پرونده‌ای به مناسبت دویستمین سالروز میلاد او به مدیرمسئولی و سردبیری حامد زارع از امروز روی دکه روزنامه‌فروشی‌ها و پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفت.

  • ۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۱۲:۰۰

    نگاهی به کتاب ایمانوئل والرشتاین به ترجمه مهدی معافی: علوم اجتماعی را بگشایید!

    «علوم اجتماعی را بگشایید/بگشاییم»، دعوتی است برای بازخوانی و بازسازی علوم اجتماعی. علومی که به‌واسطه ساخت تاریخی‌اش، توانسته ساختارها و رشته‌ها، پژوهشگران، معرفت‌شناسی‌ها و روش‌شناسی‌های خاصی را در درون خود شکل دهد و بر کلیتِ دانش مسلط سازد و درمقابل، باب مشارکت را به روی دیدگاه‌ها و روش‌شناسی‌ها و معرفت‌شناسی‌های بدیل ببندد و بازیگران محدودی را به‌مشارکت بگیرد.

  • 1 ۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۱۱:۵۹

    «روان‌شناسی سیاسی تجاوز جنسی در جنگ»

    این کتاب راه‌های شکل‌گیری تجارب فردی از تجاوز جنسی در جنگ را برحسب گفتمان‌ ملی و بین‌المللی درمورد جنسیت، مسائل جنسی و سیاست نشان می‌دهد.

  • ۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۱۱:۵۳

    گفت‌وگو با مترجم کتاب «علوم اجتماعی را بگشایید»: علوم اجتماعی آینده به اعتقاد والرشتاین تمایز هستی‌شناختی بین انسان و طبیعت ندارد/ تاکید بر جهانشمولی علم

    معافی می‌گوید: علوم اجتماعی آینده به اعتقاد والرشتاین علوم اجتماعی است که تمایز هستی شناختی بین انسان و طبیعت ندارد، دولت محور نیست، تکثرگراست و در آن جهانشمولی و عینیت تعاریف جدیدی دارند و مبتنی بر فیزیک نیوتونی نیست و فراتر از مرد سفید اروپایی است.

  • 2 ۱۴۰۰-۰۶-۰۱ ۱۴:۵۴

    فکرهایی  در عصر شتاب‌های بدخیم

    وقتی نیچه برای نوشتن، یک ماشین تحریر اختیار کرد و از کارکرد معهود نوشتن با قلم بر کاغذ روی برگرداند سبک نوشته های او تغییر محسوسی کرد؛بقول فریدریش کیتلر رسانه شناس، نثر نیچه از استدلال‌ها به کلمات قصار، از افکار به جناس و از لفاظی به سبک تلگرافی تغییر یافت.دوستی این تغییر در سبک نگارش را دریافت و به نیچه گفت که شاید با این وسیله حتی به اصطلاحات جدیدی دست پیدا کنی.

  • 1 ۱۴۰۰-۰۵-۲۵ ۱۳:۴۸

    ویژه‌نامه «جنسیت» و «بوف کور» در دهمین شماره سخن سیاوشان

    دهمین شماره از فصلنامه فرهنگی-اجتماعی «سخن سیاووشان» (بهار ۱۴۰۰) در  ۴۲۳ صفحه منتشر شد. این شماره، دو ویژه‌نامه «جنسیت» و «بوف کور» و بخش‌هایی با عنوان «تاملات میان‌رشته‌ای»، «ترجمه» و «سخن آشنا» را در خود جای داده‌است

  • 1 ۱۴۰۰-۰۵-۱۳ ۱۱:۱۸

    «معارف کلامی شیعه؛ آموزه‌های اختصاصی»

    سرویراستار حمیدرضا شریعتمداری

    از آنجا که شیعه‌پژوهی بدون آشنایی با نوع نگرش منابع ملل و نحل به شیعه و گزارش‌هایشان از آراء و مقاللات نامداران و صاحب‌نظران شیعه، تمامیت نمی‌یابد، مقاله‌ای به شیعه و انشعاباتش از نگاه ملل و نحل‌نویسان اختصاص یافته است.

  • 1 ۱۴۰۰-۰۵-۱۳ ۱۱:۱۰

    «تاریخ زبان‌های ایرانی»

    حسن رضائی باغ‌بیدی

    این کتاب راویتگر تاریخ زیان‌های ایرانی است و آثار برجای مانده این زبان‌ها را، که ارزشمندترین میراث نیاکانمان است، معرفی می‌کند.

  • 12 ۱۴۰۰-۰۵-۰۵ ۱۴:۱۴

    «رفتار مصرف کننده در گردشگری»

    زهره دهدشتی شاهرخ

    رفتار مصرف کننده مبنای کلیه فعالیت‌های بازاریابی برای توسعه، ترویج و فروش محصولات گردشگری است. لذا درک رفتار مصرف کننده برای انجام موفقیت‌آمیز فعالیت‌های بازاریابی بسیار اهمیت دارد.

  • 3 ۱۴۰۰-۰۵-۰۵ ۱۴:۰۶

    «کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی»

    فرهاد سراجی و محمد عطاران

    توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) ماهیت برنامه درسی، وظایف معلم، یادگیرنده و رسالت مدارس و دانشگاه‌ها را تغییر داده است. طراحان برنامه درسی و معلمان با درک صحیح قابلیت‌ها و ویژگی‌های این فناوری می‌توانند گام‌های مثبتی برای ارتقای کیفیت برنامه درسی بردارند.