کل اخبار:86
-
۱۳۹۴-۰۹-۲۵ ۰۹:۳۶
ارزیابی نقادانه علی پایا از جایگاه معرفتشناسانه فقه(۲)؛
قواعد فقهی نظیر قوانین مهندسی، پدیدارشناسانهاند
مسائل و قواعدی که در فقه مورد توجه است نظیر مسائل و قواعدی که در مهندسی محل اعتناست، جنبهی پدیدارشناسانه دارند، قواعد فقهی نظیر قوانین مهندسی، پدیدارشناسانهاند. همچنانکه قوانین پدیدارشناسانه یا تکنولوژیک در مهندسی از قوانین بنیادی در علوم قابل استنتاجند، قواعد فقهی نیز از منابع اصلی فقهی یعنی قرآن و سنت و عقل و اجماع قابل استنتاجند.
-
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۷:۴۵
بازی هرمنوتیک از هنر تا میدان نقش جهان
نشر پرسش بهتازگی سه اثر تألیفی و ترجمه در حوزه اندیشه و بهطور مشخص در گستره هرمنوتیک منتشر کرده است.
-
۱۳۹۴-۰۸-۱۱ ۱۲:۱۵
صوت/ نقد کتاب «مسائل اساسی پدیدارشناسی» (۲)
محمد زارع و محمدرضا بهشتی
-
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۶:۲۷
صوت/ نقد کتاب «مسائل اساسی پدیدارشناسی» (۱)
ضیاشهابی و مصطفوی
-
۱۳۹۴-۰۷-۲۲ ۰۹:۵۷
تفسیری از پدیدارشناسی هوسرل؛
ایدهی یادگیری و تعلیم و تربیت در عمل
هوسرل به ما نشان میدهد که تعلیم و تربیت حقیقی، یادگیری و اعمال روش پدیدارشناسانه میباشد که منجر میشود به ساخت کلی و مشترک آگاهی. به بیان دیگر، ساختی که با روش پدیدارشناسانه تقویم میگردد. حال میبایست سایر علوم بر مبنای این ساختار مشترک آگاهی قوام یابند. این روش ضمن آنکه کاملاً عملگرایانه است یک کار گروهی نیز محسوب میگردد.
-
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۰۸
نقد و بررسی کتاب «مسائل اساسی پدیدارشناسی» (۲)؛
«ناگفتههای باقیمانده در گفتهها»ی هایدگر
در هایدگر بهمرور زبان تغییر میکند و دشوارتر میشود، همانطور که در سنت عرفانی «شطح» داریم، در اینجا نیز تعابیر به این شکل شروع میشود که بهزحمت و با دشواری میتوان با آن همراه شد، زیرا سخن گفتن از نوعی دیگر است؛ بنابراین، نوع دیگر در حال ابداع شدن است، بهرغم اینکه گفته میشود اما احساس میشود آن چیزی که باید بیان شود هنوز گفته نشده است؛ یعنی ناگفتههای باقیمانده در گفتهها.
-
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۹:۱۶
نقد و بررسی کتاب «مسائل اساسی پدیدارشناسی»/ بخش اول؛
پدیدارشناسی؛ تقابل استاد و شاگرد
پدیدارشناسی هایدگر تفاوتهایی بنیادین با پدیدارشناسی هوسرل دارد؛ هایدگر درست از جایی شروع میکند که هوسرل تعلیق (Epoch) کرده است، یعنی از وجود شروع میکند -وی شاگردی است که از سنت استاد فاصله میگیرد- و در نهایت میبینیم که «پدیدارشناسی آگاهی» هوسرل تبدیل به «پدیدارشناسی وجود» در هایدگر میشود.
-
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۰۹:۵۰
نقد و بررسی کتاب «مسائل اساسی پدیدار شناسی»
پنجاه و یکمین نشست خانه نقد کتاب به بررسی کتاب «مسائل اساسی پدیدار شناسی» می پردازد.
-
۱۳۹۴-۰۶-۱۶ ۱۳:۱۱
جنبش پدیدارشناسی
باید اشاره کنم که علی رغم انتقاداتی که هوسرل به رهیافت روان شناختی برنتانو وارد می دانست، جلد اول کتاب فلسفه حساب خود را با این رویکرد نوشت، ولی بعدها نقد فرگه بر کتاب را باید پذیرفت و پژوهش های منطقی را به رشته تحریر درآورد و در آن مهم ترین مطالب پدیدار شناسی خود را تشریح نمود .
-
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۳:۲۰
نظر و کنش، از اپیستمولوژی تا آنتولوژی پدیدارشناسانه
نشست نظر و کنش، از اپیستمولوژی تا آنتولوژی پدیدارشناسانه به میزبانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۱۵:۰۰
تحلیل «شیطان و خدا» از منظر پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی
کتاب «پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی» نوشته صمد رستمی منتشر شد. در این کتاب ضمن معرفی و شرح «پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی» به عنوان روش فکریــفلسفی ژان پل سارتر، متفکر و ادیب فرانسوی، نمایشنامه «شیطان و خدا» وی نیز از این منظر تحلیل شده است.
-
۱۳۹۴-۰۵-۰۴ ۱۱:۴۰
پدیدارشناسی و مسئله ای به نام «معنی»
پدیدار شناس باید پاسخ گوید که اگر زندگی انسان با روبرو شدن با پدیده ها سامان می یابد و تحقق می پذیرد، معنی زندگی چیست؟ و چگونه می توان با معنیِ آن به عنوان پدیده روبرو شود؟
-
۱۳۹۴-۰۴-۳۱ ۱۴:۵۰
پدیدارشناسی معماری را در یک کتاب بیاموزید
«چشمان پوست» نوشته یوهانی پالاسما، معمار برجسته فنلاندی با ترجمه علیرضا فخرکننده و سارا گلمکانی منتشر شد. این کتاب اثری درباره معماری و فلسفه معماری و بررسی این دو مساله از دریچه فلسفه پدیدارشناسی است. پالاسما در این کتاب بنیانهای یک معماری انسانگرایانه و تنمحور را پیریزی میکند.
-
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۶:۰۰
پدیدار شناسی روح کوششی در کشف معنای شهود و الهام یا پایان عصر مفهومی
هدف پدیدارشناسی روح اعتلای آگاهی به خودآگاهی و تداوم آن تا آنجاست که آگاهی به طور کلی مفهوم مطلق را درک کند. هگل این مطلب را درباره روش خود و همین طور مفهوم نیز میگوید. او مینویسد: خود روش به کمک این مرحله، خودش را به نظام بسط میدهد
-
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۳:۵۰
پدیدارشناسی نزد مرلوپونتی
برای دیدن جهان و فهم معماگونگی آن باید عادت آشنای خود در پذیرش جهان را کنار بگذاریم و از نو هرچیز را با حیرت تجربه زیسته کنیم.
-
۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۴:۵۶
بیژن عبدالکریمی/ به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی؛
شریعتی و پدیدارشناسی تاریخی دین
سخن به هیچوجه در این نیست که تمام آثار و اندیشههای شریعتی حاصل مواجههای صرفاً پدیدارشناسانه با مسائل است، بلکه همه سخن در این است که رویکرد پدیدارشناختی عنصری مهم و اساسی از تفکر او را تشکیل میدهد. پدیدارشناسی شریعتی به پدیدارشناسی تاریخی هوسرلِ بحران علوم اروپایی و پدیدارشناسی استعلایی نزدیکتر است تا پدیدارشناسی اصالت ماهیتی کتابهای ایدههای پدیدارشناسی و تأملات دکارتی.
-
۱۳۹۴-۰۳-۲۶ ۱۴:۳۰
نگاهی پدیدارشناسانه به احساس و انتقال آن از طبیعت به مکانهای شهری
این تحقیق با در نظر داشتن شیوه پدیدارشناسی عواطف، به مثابه نوعی از پدیدارشناسی به مطالعه احساسات نهفته در زیر متون می پردازد. لذا در این تحقیق، مکانها و فضاهای خاص شهری متونی برای خلق احساسات مورد توجه قرار گرفته است. باید گفت همچنان که واژه ی دشمن و یا جنگ در بردارنده ی احساساتی چون ترس و هیجان دارند، مکان هایی مانند نگارخانه ی عکاسی، در بردارنده ی حجم عظیمی از ذوق و سرخوشی است، همچنین، استادیوم های ورزشی نیز به خلق رویدادهایی با انبوه هیجان و حماسه می پردازند که البته این قبیل احساسات برای انسان ها دیرآشنا هستند.
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۶ ۱۶:۰۰
پدیدارشناسی دین های ایرانی و پیوند آن با اسطوره شناسی
پدیدارشناسیِ فلسفی، در معنا و تعریف کنونی آن، چنان که پیداست ریشه در آثار هوسرل دارد، به تعبیری و به نحوی بارز در مقدمة جلد دوم پژوهش های منطقیکه او در آن به ضرورتِ پژوهش پدیدارشناختی در تبیین نقادانة منطقِ ناب و «نظریة عینی شناخت» و لازمة آن یعنی «پدیدارشناسیِ صرفاً توصیفیِ تجربة تفکر و شناخت» میپردازد.
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۳ ۱۱:۴۰
کتاب «هگل و پدیدارشناسی روح» نقد و بررسی میشود
نشست نقد و بررسی کتاب «هگل و پدیدارشناسی روح» با حضور میثم سفیدخوش، سیدمسعود حسینی و محمدمهدی اردبیلی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار میشود.
-
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۹:۴۰
استفاده از روش پدیدارشناختی در فاشیسم پژوهی نولته
کتاب «جنبشهای فاشیستی: بحران نظام لیبرالی و تکامل فاشیسم» نوشته ارنست نولته، ضمن خودداری از تمرکز بر جزئیات، به جنبشهای فاشیستی کوچکتری پرداخته که خود را اغلب فاشیستی مینامیدند و به همین دلیل در چشم بسیاری از «چپها» «مدافعهجویانه» به نظر میرسد.
-
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۰۹:۴۰
«تجدد ایرانی» در نمایشگاه بیست و هشتم عرضه میشود
رحیم محمدی، مولف و جامعهشناس از تالیف و انتشار کتاب جدید خود با عنوان «تجدد ایرانی( کوشش و پدیدارشناسی مسالههای جامعه و علم)» خبر داد و گفت: این کتاب در نمایشگاه امسال عرضه میشود.
-
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۶:۳۳
نوشتاری از دیوید کوزنز هوی (۱)؛
تاریخ، تاریخی بودن و تاریخنگاری در هستی و زمان
تمایلات نظری هستی و زمان شیوهی تبدیل تاریخ به یک مسئله و ضرورت تشخیص آن بهصورت امری مؤثر به شیوهی تحلیل «پدیدارشناسانه» تاریخ را معین میکند. نـتایج این تحلیل در هستی و زمان ضرورتاً بـا نتایج کلی مقالهی «ایدهی زمان» متضاد نیست، ولی جهتگیری آنها متفاوت است. مقالهی «ایدهی زمان» با تأمل بر گذشته آغاز میشود و استدلال میکند که غیریت گذشته، حـال را بـه یک آگاهی نظری مـیراند.
-
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۱۳:۲۴
بستۀ پیشنهادی «کتاب» فرهنگ امروز؛
بهاری برای خواندن
وقتی تلاش کردیم کتابهای چاپ شده در سال ۹۳ در حوزهی علوم انسانی را مرور کنیم تا از بین آن چند کتاب را برای تعطیلات نوروز به خوانندگان «فرهنگ امروز» پیشنهاد کنیم با بیشمار کتاب بیاهمیت چه در حوزۀ تالیف و چه در حوزه ترجمه مواجه شدیم که البته این حسن را داشت که کنار نهادن بسیاری از آنها کار چندان مشکلی نباشد. اما از معدود کتابی که باقی ماند برخی از آنها از نگاه «فرهنگ امروز» خواندنیتر به نظر رسید که در زیر معرفی میشود.
-
۱۳۹۳-۰۷-۲۸ ۱۱:۵۸
درآمدی بر «پدیدارشناسیِ تجربه زیباییشناختیِ» مایکل دوفرن؛
زیباییشناسی از منظر پدیدارشناسی
از راههایی که میتوان ابژه زیباییشناختی را تعریف کرد، ترسیم تفاوتی است که این ابژه با اثر هنری دارد. چراکه نباید ابژه زیباییشناختی و اثر هنری را با یکدیگر اشتباه گرفت. اثر هنری ساختار ابژه زیباییشناختی را به وجود میآورد. اثر هنری خود دارای ساختار پایداری است که به تجربهپذیری وابسته نیست، در حالی که ابژه زیباییشناختی تنها هنگامی وجود دارد که توسط یک ناظر تجربه شود.
-
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۵:۲۱
«هگل و پدیدارشناسی روح» منتشر میشود
محمدمهدی اردبیلی بهتازگی ترجمه کتاب «هگل و پدیدارشناسی روح» را به ناشر سپرده است. او همچنین در حال اتمام ترجمه کتاب «متافیزیک دوران ینای هگل» است که قرار است در نمایشگاه کتاب سال آینده منتشر شود.
-
۱۳۹۲-۱۲-۲۴ ۱۷:۲۲
مسائل اساسی پدیدارشناسی
مارتین هایدگر
این کتاب از پدیدارشناسی نمیگوید بلکه از همان میگوید که پدیدارشناسی خود از آن میگوید.در واقع این کتاب قصد ندارد که بگوید به کردار مورخان بر جریانی جدید در فلسفه که بدان پدیدار شناسی میگویند، چه رفته است.