شناسهٔ خبر: 8995 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قزوه: شاعر دولتی نیستم

علیرضا قزوه، شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های حوزه هنری گفت: خانه شعر این روزها خانه ضد شعر و فتنه‌ساز شده و فکر می‌کنم دیگر چاره‌ای نداریم؛ جز اینکه این خانه که از اموال بیت‌المال است را از دست این چهار ـ پنج نفر حاضر در آن خارج کنیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مراسم گرامیداشت نخستین سالگرد درگذشت خلیل عمرانی شاعر پیشکسوت انقلاب اسلامی عصر روز یکشنبه سی‌ام آذر در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های حوزه هنری در سخنانی با اشاره به اینکه عمرانی را می‌شود از باباهای شعر فارسی دانست، گفت: شخصیتی مانند عمرانی باید در کتب درسی ما حضور داشته باشد، اما امروزه اینگونه نیست. ما می‌بینیم که برخی دیگر هستند که به جای او خودشان را مطرح می‌کنند و می‌اندازند در سیاست. آنها دولتی‌ترین شاعران هستند و دیگران را متهم می‌کنند. حالا باید بپرسم شما که بیشترین پول را گرفتید و کمترین شاعران را پوشش دادید، دولتی هستید یا ما؟

وی افزود: خانه‌ای که یک میلیارد تومان پول گرفته و کمتر خروجی داده، دولتی است یا ما که با دست خالی دو هزار شاعر جوان را تنها در یک سایت اینترنتی پوشش داده‌ایم و از جایی هم کمکی به ما نمی‌شود؟ ما دولتی هستیم یا شماها که در فضاهای سیاسی وارد شده‌اید و فرزندانی فتنه‌ساز ایجاد کرده‌اید؛ از شورای شهر سالی ۱۰۰ میلیون تومان به طور متوسط بودجه می‌گیرید و دیگران را متهم می‌کنید؛ در حالی که شاعرانی مانند خلیل عمرانی خانه‌شان را حسینیه شعر می‌کنند.

قزوه افزود: اولین بار بودجه ۵۰۰ میلیون تومانی این دوستان را که به واسطه یکی از نمایندگان مجلس لو رفته بود از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درآوردیم و به جایش به آنها گفتیم که مشکل فلان شاعر را حل کنید، اما پول را گرفتند و پاسخ دادند ما NGO هستیم و نمی‌توانیم کاری کنیم. تازگی‌ها هم در ایام قبل از انتخابات زمینی در منطقه ۲۲ تهران به تشکلی که این افراد در آنها بودند، داده شده و دیدیم که چگونه آن را به نام خودشان زدند و بعد از آن به دیگران تهمت هم می‌زنند و خودشان را شاعر آزاده می‌نامند. من آماده‌ام با اینها دور یک میز بنشینم و حرف بزنم که آزاده کیست، آنها یا امثال خلیل عمرانی که ساده زندگی می‌کردند و همیشه در خط انقلاب باقی ماندند؟

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ادامه با اشاره به بزرگداشت سلمان هراتی که چندی پیش در تنکابن برگزار شد، گفت: فرزند ۲۸ ساله شاعری که در ۲۷ سالگی فوت کرده است را خانه شعر طوری پرورش داده که آنچنان رفتاری را در آن مراسم از خودش نشان داد. به پسرش می‌گوییم بیا و به احترام شاعرانی که هزاران کیلومتر دور از شهر شما هستند و تنها به خاطر احترام پدرت به اینجا آمده‌اند، در مراسم بزرگداشت پدرت حاضر شو، اما او می‌گوید شما دولتی هستید و بعد بروشوری می‌نویسد و توزیع می‌کند که در آن نوشته است پدرم روانی بوده و حرف‌هایی از این دست.

وی ادامه داد: من تعجب می‌کنم در روزگاری که مردم برای پدرانشان اصل و نسب می‌سازند، چرا این رفتار از آنها سر می‌زند؟ و کسی نیست به آنها بگوید که اگر بزرگی دارند، از شعر پدرشان است. در همان مراسم دختر این شاعر از انتهای سالن فریاد می‌زند که پدر من شعر عاشقانه هم داشت. من می‌گویم ۹۵ درصد شعر سلمان، انقلابی بود و اگر بنا باشد او را به شعر عاشقانه بشناسیم، تا وقتی که شاملو، منزوی و امثال آنها هستند که نوبت به پدر تو نمی‌رسد.

قزوه گفت: خانه شعر این روزها خانه ضد شعر و فتنه‌ساز شده و فکر می‌کنم دیگر چاره‌ای نداریم جز اینکه این خانه که از اموال بیت‌المال است را از دست این چهار ـ پنج نفر حاضر در آن خارج کنیم؛ خانه‌ای که وابسته به حزب منحله مشارکت است و سالانه چند صد میلیون تومان از اموال بیت المال پول می‌گیرد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تاکید کرد: ما شاعر دولتی نیستیم، شاعر دولتی آنهایی هستند که با پول بیت‌المال خانه‌هایشان را عوض کرده‌اند. آنهایی هستند که با پول مملکت کارهای دیگری می‌کنند و ما هم وظیفه داریم در مقابل آنها بایستیم.

نظر شما