شناسهٔ خبر: 65833 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

انواع ایمپلنت دندان ( + مواد سازنده، اندازه و نوع کاشت )

همانطور که می دانید ایمپلنت دندان بهترین روش برای جایگزینی دندان های خراب یا از دست رفت ی افراد می باشد، و قرار بر این است که در این مقاله به معرفی انواع ایمپلنت دندان بپردازیم ولی قبل از آن به معرفی و توضیح خود ایمپلنت دندان و کاشت آن می پردازیم و بعد از آن انواع ایمپلنت دندان را برای شما شرح می دهیم.

انواع ایمپلنت دندان ( + مواد سازنده، اندازه و نوع کاشت )

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از روش های جایگزینی دندان های خراب یا پوسیده واز دست رفته افراد به وسیله جراحی با قطعه ای به شکل پیچ که به جای ریشه دندان در استخوان فک کاشته می شود.

بیشتر بخوانید» ایمپلنت دندان چیست و چگونه انجام می شود ؟

کاشت ایمپلنت دندان

کاشت دندان یکی از روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. در این روش، یک ایمپلنت دندان به عنوان جایگزینی برای ریشه ی دندان از دست رفته، در فک کاشته می‌شود و بر روی آن یک روکش یا پروتز دندان با استفاده از قطعه ی رابط  میان این دو به نام اباتمنت متصل می‌شود.

مراحل کاشت دندان عبارتند از:

مشاوره با پزشک: در این مرحله، پزشک با بررسی وضعیت دهان و دندان از دست رفته، به ایجاد یک طرح درمان و انتخاب نوع مناسب ایمپلنت برای بیمار می‌پردازد.

جراحی کاشت ایمپلنت: در این مرحله، پس از بررسی وضعیت دهانی و جایگاه دندان از دست رفته، یک ایمپلنت دندان توسط متخصص ایمپلنت در فک کاشته می‌شود تا پس از مدتی با استخوان فک پیوند بخورد.

بیشتر بخوانید » هزینه ایمپلنت 1402

انتظار برای پیوند ایمپلنت : بیمار پس از جلسه جراحی کاشت ایمپلنت باید مدتی صبر نماید تا ایمپلنت کاشته شده در فک او به خوبی با استخوان فکش پیوند بخورد و در جای خود فیکس شود.

بستن روکش ایمپلنت : بعد از پیوند خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک بیمار نوبت به بستن روکش ایمپلنت دندان بر روی پایه ایمپلنت می رسد که به وسیله اباتمنت انجام می شود.

مصرف انتی بیوتیک ها : بعد از انجام ایمپلنت دندان از انتی بیوتیک و زد التحاب های استفاده می شود تا از بروز عوفنت لثه و... جلوگیری شود.

انواع ایمپلنت دندانی براساس نوع فیکسچر

متداول ترین دسته بندی ایمپلنت دندان دسته بندی بر اساس فیکسچر ایمپلنت هست چون همانطور که می دانید و در بالا به شما گفته شد فیکسچر ایمپلنت مهم ترین بخش ایمپلنت و همان جایگزین ریشه ی دندان است. که ایمپلنت های برا اساس فیکسچر به سه دسته اصلی تقسیم می شود :

ایمپلنت اندواستیل ( داخل استخوانی)

در این نوع روش انجام ایمپلنت دندان فیکسچر ایمپلنت به طور کامل در داخل استخوان فک قرار می گیرد تا به طور کامل با استخوان فک پیوند بخورد و اتصال قوی و محکمی را با استخوان فک ایجاد نماید. در این روش امکان جوش نخوردن ایمپلنت با استخوان فک بسیار پایین است.

با انجام این روش درمانی دیگر نیازی به نگرانی در مورد لق شدن ایمپلنت نیست و ایمپلنت به خوبی در جای خود ثابت شده است و با استخوان فک جوش خورده است، این روش درمانی برای افراد مسن نیز که از دندان های مصنوعی استفاده می نمایند نیز قابل استفاده است. با انجام ایمپلنت اندواستیل دیگه نیازی به نگرانی در مورد خوردن و جویدن نخواهید داشت.

ایمپلنت ساب پریو استیل (روی استخوانی)

ایمپلنت دندان ساب پریو استیل یکی از نوع‌های ایمپلنت دندان است که برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شود. در این نوع ایمپلنت دندان، فیکسچر ایمپلنت دندان توسط یک بلوک ساب پریو استیل (یک نوع فولاد ضد زنگ با خصوصیات خاص) پوشیده می‌شود. ساب پریو استیل به عنوان یک بلوک اضافی در زیر فیکسچر ایمپلنت دندان قرار می‌گیرد و در واقع به عنوان یک پله بین فیکسچر و اباتمنت عمل می‌کند.

انواع ایمپلنت دندان ( + مواد سازنده، اندازه و نوع کاشت )

ایمپلنت دندان ساب پریو استیل به علت این که پایداری بسیار بالایی دارد و پیوند بسیار خوبی با استخوان فک برقرار می‌کند، به عنوان یک گزینه بسیار موثر برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شود. همچنین، به دلیل خصوصیات مقاومتی و ضد زنگ دارای عمر طولانی است و می‌تواند به مدت بسیار طولانی مورد استفادع قرار یگیرد.

با این حال، برای انجام کاشت ایمپلنت دندان ساب پریو استیل، باید مطابق با استانداردهای پزشکی عمل شود و پزشک معالج باید با دقت و با استفاده از تجهیزات پیشرفته‌ای این کار را انجام دهد. همچنین، برای استفاده بهینه از این نوع ایمپلنت دندان، نیاز به مراقبت ویژه‌ای از دندان‌های جدید و روکش ایمپلنت بر روی آن دارید.

ایمپلنت زایگوماتیک

ایمپلنت دندان زیگوماتیک یکی از نوع‌های ایمپلنت دندان است که برای جایگزینی دندان‌های بخش بالایی فک استفاده می‌شود. در این روش ایمپلنت ها بجای اینکه در استخوان فک کاشته شوند از مجاوت سینوس ها عبور کرده و در استخوان گونه کاشته می شوند.

این نوع ایمپلنت دندان به دلیل این که در بخش بالایی فک قرار می‌گیرد، جایگزینی مناسبی برای دندان‌های از دست رفته در این ناحیه است. همچنین، با استفاده از این نوع ایمپلنت دندان، می‌توان به شکلی طبیعی دندان‌های از دست رفته را جایگزین کرد و از ایجاد تغییرات ظاهری بیمار جلوگیری کرد.

ایمپلنت دندان زیگوماتیک به دلیل استفاده از استخوان فک به عنوان محل پیوند، پایداری بسیار بالایی دارد و می‌تواند به مدت بسیار طولانی در دهان بیمار باقی بماند. با این حال، برای انجام این کار، نیاز به مهارت و تجربه کافی در ایمپلنت دندان و همچنین استفاده از تجهیزات پیشرفته‌ای دارید. همچنین، برای استفاده بهینه از این نوع ایمپلنت دندان، نیاز به مراقبت ویژه‌ای از دندان‌های جدید و روکش ایمپلنت بر روی آن دارید.

انواع ایمپلنت دندان براساس اندازه

انواع ایمپلنت دندان ( + مواد سازنده، اندازه و نوع کاشت )

ایمپلنت استاندارد

این ایمپلنت معمولا برای دندان های جلویی استفاده می شود و شاید می توان گفت معمول ترین نوع ایمپلنت است. ایمپلنت های استاندارد با اندازه 3.5 تا 4.5 میلی‌ ‌مترتولید می شود.

مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت های از سایز کوچک تری نسبت به ایمپلنت های معمولی برخوردار هستند و زمان ریکاوری کمتری نسبت به ایمپلنت های دیگر نیازمند هستند. ولی مینی ایمپلنت های مناسب برای استفاده در هر قسمت از فک یا استفاده برای هر شخص نیستند و باید با دستور دندانپزشک مورد استفاده قرار گیرند.

ایمپلنت پهن

ایمپلنت‌های پهن همینطور که اسمشان مشخص است بزرگ‌تر از ایمپلنت‌های معمولی هستند و قطری در حدود 4.5 میلی‌متر تا 6 میلی‌متر را دارا اند. این ایمپلنت های بیشتر مناسب برای استفاده در دندان های عقبی و آسیاب هستند و دلیل آن نیز پهن تر بودن ریشه طبیعی آن دندان ها و فشار بیشتر روی آنها به دلیل جویدن غذا می باشد.

انواع ایمپلنت دندان براساس شکل ظاهری

می توان ایمپلنت های دندان را بر اساس شکل ظاهری یه سه دسته ی اصلی تقسیم نمود :

  • ایمپلنت استوانه‌ای
  • ایمپلنت مخروطی
  • ایمپلنت صاف

انواع ایمپلنت دندانی براساس مراحل کاشت

انئاع ایمپلنت دندان بر اساس مراحل کاشت به دو دسته تقسیم می شود که در ادامه به برسی این دو می پردازیم :

ایمپلنت‌های دندانی تک مرحله‌ای

اما در روش تک مرحله‌ای، فیکسچر، اباتمنت و روکش یا پروتز ایمپلنت در یک مرحله کاشته می‌شوند، بدون نیاز به دوره انتظار. در این روش، فیکسچر ایمپلنت دندان بیشتر به عنوان یک پایه برای پروتز دندانی استفاده می‌شود و بر خلاف روش دو مرحله‌ای، پیوند بین فیکسچر و استخوان فک در همان زمانی که ایمپلنت دندان کاشته می‌شود، شکل می‌گیرد. ولی این روش درمانی برای همه ی افراد مناسب نیست.

ایمپلنت های دندانی دو مرحله ای

در روش دو مرحله‌ای، ابتدا فیکسچر ایمپلنت دندان درون استخوان فک کاشته می‌شود. بعد از گذشت یک دوره زمانی به نام دوره انتظار یا ریکاوری حدودا 3 تا 6 ماه که به منظور و هدف بهبود استخوان فک و پیوند بیشتر وکامل فیکسچر با استخوان فک است، اباتمنت و روکش ایمپلنت دندان روی فیکسچر نصب می‌شوند. در این روش پیوند فیکسچر به استخوان فک بسیار مهم است و باید به طور کامل انجام یابد تا روکش ایمپلنت بر روی آن بسته شود.

انواع ایمپلنت دندان براساس ماده سازنده

با پیشرفت های فراوان علم دندانپزشکی و به روی کار آمدن تجهیزات جدید صنعت طراحی وساخت ایمپلنت های دندان نیز دچار تحولات عظیمی شده است. امروزه ایمپلنت های دندان با جنس های متفاوت با استفاده از متریال مختلفی ساخته و به بازار عرضه می شوند، که در این قسمت ما به معرفی چنتا از معروف ترین و مهمترین ماده های سازنده ایمپلنت می پردازیم.

تیتانیوم

امروزه ابیشتر ایمپلنت های تولید شده و مورد استفاده در بازار از جنس تیتانیوم بوده، تیتانیوم یک فلز زیست سازگار با سازگاری بسیار بالا  با بدن انسان است که دارای استحکام بالا، دوام و ماندگاری طولانی مدت و همینطور مقاومت در برابر خوردگی است و یک گزینه بسیار مناسب برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته است.

زیرکونیا

یکی دیگر از متریال معروف  پر طرفدار در ساخت ایمپلنت دندان است که داری به دلیل شباهت به دندان های خود و طبیعی بودن معروف است و بیشتر مناسب کساانی است که می خواهند ایمپلنت دندان آنها کاملا شبیه به دندان طبیعی آنها باشد و مناسب برای کسانی که به هر گونه فلزی حساسیت دارند و نمی تواند از ایمپلنت های تیتانیومی استفاده نمایند.

انواع ایمپلنت دندان براساس نوع اتصال

انواع ایمپلنت دندان بر اساس اتصال پایه و اباتمنت به هم به شرح زیر است

  • اتصال شش ضلعی داخلی
  • اتصال شش ضلعی خارجی
  • اتصال هشت ضلعی داخلی

برچسب‌ها:

نظر شما