شناسهٔ خبر: 38775 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلسه شورای علمی کرسی علوم اجتماعی برگزار شد

جلسه شورای علمی کرسی علوم اجتماعی دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست بررسی طرحنامه «نقد نظریه دگرگونی و گسست نظریه ولایت فقیه در دیدگاه امام خمینی(ره)» از مجموعه نشست‌های کارگروه اقتصاد و مدیریت، حقوق و علوم سیاسی کرسی علوم اجتماعی با حضور صاحب نظران این حوزه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

این نظریه با حضور مصطفی ملکوتیان، علیرضا صدرا، علی رضاییان، جلال درخشه و حمید ابریشمی مورد بررسی قرار گرفت.

صاحب طرحنامه در خلاصه‌ای که از نظریه خود ارائه کرده آورده است: پس از انقلاب، نظام جمهوری اسلامی با وجود مشکلات و معضلات فراوان داخلی و خارجی، هر روز ثبات و استحکام بیشتری یافت. افزایش این ثبات و بروز مسائل مستحدثه و آماده شدن شرایط و مقتضیات زمانی و مکانی، این امکان را به وجود آورد که امام خمینی(ره) در طول ۱۰ سال رهبری نظام، به شکل روزافزونی زوایای مختلف نظریه ولایت مطلقه فقیه را آشکارتر سازند.

نگارنده این طرح از پیام امام در ۱۶ دی ماه ۱۳۶۶ به عنوان اوج تصریح‌ها و تفصیلات در این باره و فصل الخطابی در تبیین نظریه ولایت مطلقه فقیه یاد می‌کند و می‌نویسد: از این پیام تاکنون تلقی‌های مختلفی صورت گرفته که یکی از این تلقی‌ها نظریه و یا اعتقاد به ظهور یکپارچه نظریه مزبور در این تاریخ است.

به گفته وی، نتیجه بلافصل این نظریه و یا انگاره این است که نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) دارای ثبات و انسجام نبوده است، بلکه نظریه‌ای پرگسست و افتراق و بی‌ثبات است که بعد از انقلاب به دلیل شرایط خاصی در ۱۶ دی‌‌ماه ۱۳۶۶ به یکباره عرضه شده است.

ارائه دهنده این طرح در توضیح مسئله اصلی مباحث خود با اشاره به این که طرح وی در واقع شامل یک «نقد نظریه» است، بیان کرد: این نقد نظریه در پی ارزیابی و دستیابی به صحت و سقم این تلقی‌ها و بررسی و اثبات این فرضیه است که نظریه ولایت مطلقه فقیه در سیره نظری و عملی امام خمینی(ره) دارای ثبات، قدمت و انسجام قطعی است و ارائه و اعلام کامل آن، به خاطر رعایت مصالح اسلام و مردم مسلمان، و با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی به شکل تدریجی صورت گرفته است.

وی همچنین در توضیح هدف این نقد و نظریه آورده است: تلاش برای گشودن منظر و رهیافتی جدید در بحث ولایت مطلقه فقیه (با بررسی ثبات، تداوم و یا گسست این نظریه در سیره نظریو عملی امام خمینی(ره)) و تلاش برای ارائه واقعیت‌های تاریخی و تئوریک این نظریه به شیوه علمی و روشمند و تأکید بر آنها، از مهمترین اهداف انجام این پژوهش است و در حقیقت نوشتار حاضر در پی تبیین واقعیت‌های نظری و تاریخی در مورد اصلی‌ترین بخش‌های اندیشه سیاسی حضرت امام(ره) است.

پس از اینکه صاحب‌نظران حاضر در نشست مباحث خود را درخصوص جوانب مختلف موضوع مطرح کردند مقرر شد که نظریه فوق برای ارزیابی اولیه به دو تن از صاحب‌نظران این حوزه سپرده شود.

در بخش دیگری از این جلسه نیز اعضای کرسی در خصوص راهکارهایی که به شناسایی صاحب نظران و جذب اندیشمندان بیشتر در حوزه علوم انسانی ختم می‌شود به بحث و تبادل نظر پرداختند.

هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف حمایت از گسترش كمی و كیفی برگزاری كرسی‌ها در حوزه علوم انسانی و معارف دینی و مساعدت موثر به بسط آزاداندیشی و شكل‌گیری جنبش ملی نقد و نظریه‌پردازی در ایران از سال ۸۲ راه اندازی شده است و دارای پنج کرسی علمی علوم عقلی، علوم نقلی، علم رفتاری، علوم اجتماعی و کرسی معماری و شهرسازی است.

بر اساس آئین‌نامه‌های حمایت از نظریه‌پردازان موفق، مدعاهای علمی که با تشکیل اجلاسیه رسمی، پس از نقد و ارزیابی و دفاع، از سوی شورای داوری، تعیین رتبه شده و امتیاز کافی کسب می‌کنند، برحسب مورد، از حمایت های حقوقی، علمی و ترویجی و اجتماعی برخوردار می‌شوند.

ارسال به

 

    نظر شما