شناسهٔ خبر: 35763 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کوناکری» پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۷ شد

بعد از نشست‌های متعدد سازمان یونسکو در پاریس کوناکری، پایتخت جمهوری گینه به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۷ انتخاب و معرفی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ به نقل از روزنامه هیمالیا، طبق جلسات هئیتی از کارشناسان یونسکو در پاریس کوناکری پایتخت جمهوری گینه به دلیل فعالیت‌های سازماندهی شده برای مبارزه با بی‌سوادی و کم‌سوادی به عنوان پایتخت جهانی کتاب انتخاب شده است.

بر اساس این گزارش که از سوی هیئتی از کارشناسان بین‌المللی سازمان یونسکو مطرح شده دولت گینه در سالهای اخیر بودجه مناسب و قابل توجه‌ای را برای مبارزه با بی سوادی و کم سوادی اختصاص داده و برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت متنوعی با هدف آموزش و رشد جوانان خود داشته است.

ایرینا بوکووا مدیر یونسکو معتقد است که تنوع برنامه‌ها و تلاش برای ایجاد مشارکت عمومی در سطح جامعه از جمله عواملی است که توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. دولت جمهوری گینه برای ایجاد چشم‌اندازی روشن در حوزه آموزش و پروش نیروهای محرک برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کلانی را صورت داده است.

پایتخت جمهوری گینه در حالی به عنوان پایتخت جهانی کتاب انتخاب شده که پیش از آن شهرهای مادرید، تورینو، آمستردام، بوینس آیرس، ایروان، مونترآل، دهلی نو و اسکندریه به عنوان پایتخت جهان کتاب انتخاب و معرفی شده اند.

شهر کوناکری پایتخت جمهوری گینه در شمال غربی آفریقا و در سواحل اقیانوس اطلس قرار دارد. این شهر جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر دارد و زبان رسمی مردم آن فرانسوی است.

نظر شما